Haastattelut

Fluid Armstrong – fluidia elektroa sivummalta

11.12.2021

Fluid Armstrong · Good Run


Sooloilun ohella Fluid on myös vokalistina mainiossa Lugosi Fan Club -yhtyeessä, mutta varsinainen ammatti on siis äänisuunnittelija. Eli alalla tehdään ihan oikeita töitäkin. Julkaisit alkuvuodesta 2020 Desibeli.netissäkin huomioidun Good Run -sinkun. Oliko kyseessä todella debyyttisinkkusi ja kuinka tuo minimalistisella tavalla upea elektroninen helmi syntyi?

- Joo Good Run on kyllä ensimmäinen valmiiksi saakka tehty Fluid biisi. Toki samaan aikaan tulee usein työstettyä useampaa biisiä, mutta kyllä se oli aloitussysäys tälle proggikselle. Tein itseasiassa biisin ensimmäisen luonnoksen junassa Kokkola-Helsinki matkalla. Siitä tultiin kyllä vielä aika pitkä matka ja monta versiota eteenpäin.

Fluid Armstrong

- Noista junasessareista on muuten olemassa toinenkin biisiraakile, mutta sen levylle päätymisen näen melko epätodennäköisenä. Tai ehkä vielä joskus matkustan reitin uudestaan muutaman kerran, ja julkaisen vanhoista ja uusista matskuista EP:n nimellä Helsinki-Kokkola-Helsinki.

Eli pohjoinen Trans-Europe Express, Trans-Finland Express – siinähän sitä olisi jotain. Olet julkaissut siis nipun sinkkuja, mutta vain Changing Landscapes mahtui niistä uudelle EP-levylle. Mikä teki tuosta raidasta niin erityisen ja tullaanko aiempia biisejä kuulemaan myöhemmin?

- Tarkoitus oli alkujaankin julkaista vaan sinkkuja, enkä oikeastaan vieläkään tiedä miten seuraavat julkaisut tulee ulos. EP oli oikeastaan puolittainen vahinko, kun nämä biisit löysivät toisensa ja kyseinen kokonaisuus vain tuntui kuuluvan yhteen.

- Changing Landscapes oli viimeisin biisi, joka EP:lle valmistui. Se syntyi mun mittapuulla aika nopeasti ja epätyypillisesti jammailemalla. Siitä tuli niin hieno, että se päätyi singleksi asti. Sen tunnelma on mun mielestä edelleen hyvin ainutlaatuinen. Rony Rex sanoi Yle X:n vaihtoehtoisen klubimusiikin ohjelmassaan, että biisi osuu ajankohdaltaan jonnekin kello kuuteen aamulla hikiselle ja pimeälle klubille tunnelmapalaksi. Se oli aika kiva mielikuva biisille. Rony sanoi myös, että biisi on yksi kauneimmista mitä on pitkään aikaan tullut vastaan kotimaisen elektronisen musiikin parissa. Kehumatta paras, mutta kyllä se lämmitti.

Fluid Armstrong · changing landscapes


Pitkäsoittoa ei ainakaan vielä ole luvassa, vaikka materiaalia siihen löytyisikin jo mukavasti. Ensin pitää saada jalansijaa ja kuulijoita, joten tulevalle debyyttialbumille päätyy tuskin vanhempia sinkuroita, kun se aikanaan valmistuu. Mutta takaisin EP:n pariin. Kiekon avausraita Hold On on mielestäni nipun hittipotentiaalisin siivu, jolla luulisi lohkeavan jo huomiota muualtakin. Minkälaista palautetta olet saanut EP:n tiimoilta?

- Palaute on ollut tosi hyvää ja sitä on tullut yllättävän paljon, mutta hyvin on silti pysynyt Fluid Armstrong vielä pienen piirin salaisuutena (naurua). Yritän monesti tehdä simppeleitä pop biisejä, ja palautteessa musa avautuu sinne alternativen suuntaan. Se on kyllä ihan ymmärrettävää, sillä sitä tulee itsekin kuunneltua.

EP:n kaikki biisit saivat muotonsa vuosina 2020 ja 2021. Eli historia ulottuu Good Run -sinkun julkaisupäiviin asti. Koska Fluidin tekotapa on eteenpäin virtaava, jäävät vanhemmat palaset helposti pöydälle. Toisinaan niitä ’löydetään’, mutta painopiste on tässä hetkessä, näissä päivissä. Nyt asiat vain loksahtivat kohdilleen.

Fluid Armstrong - EP on omasta mielestä tosi yöllinen levy ja biisit tummia. Levyn kolme biisiä olivat olleet odottelemassa viimeistä silausta, tai unohdusta, jo jonkin aikaa. Kun sain Changing Landscapesin valmiiksi melko nopeaan tahtiin, tajusin sen julkaisua suunnitellessa, että näistä biiseistä tulisi hyvä kokonaisuus. Viimeistelin nuo kolme muuta valmiiksi ja laitoin biisit levynä ulos. Osa biiseistä on siis kypsynyt noin vuoden verran, mutta kaikki on biisit viimeistelty syksyllä 2021.

Entä ovatko muodot lopulliset, kun siirrytään livetilanteeseen, vai saako - ja pitääkö - silloin muokata mitään?

- Livenä soittominen on parasta. Harmi vain Fluid keikkoja ei ole vielä ollut. Jos sinne asti päästään, niin setti tulee varmasti räjäytettyä täysin. Tykkään elektromusassa live-seteistä joissa biisit saa sellaisen muodon, että alkuperäiset tunnistaa, mutta muuten mennään fiiliksellä. Oman bänditaustan takia musta on kivempi soittaa keikkoja, jossa muokkausmahdollisuudet menee sinne sample ja looppi tasolle. Lisää tamppausta tai maalailua fiiliksen ja yleisön mukaan.

Tältä pohjalta onkin mielenkiinoista kuulla, että ketkä ovat omia vaikuttajasi?

- Homman alussa fiilistelin Cariboun mantramaista elektronista lo-fi poppia ja parin vuosikymmenen takaista Röyksopp Melody AM -albumia. Suurimpia vaikutteita yleisemmin musiikille, jota haluaisin tehdä ja kuunnella, ovat mm. Bicep, Four tet, Darkstar, Jamie XX, Burial, Disclusure ja ShireT.

- Tällä hetkellä olen fiilistellyt paljon lo-fi housea (mm. DJ Seinfield, Ross from the Friends ja Mall Grab) ja luulenkin, että siltä suunnalta tulee kuulumaan vaikutteita seuraavilla julkaisuilla.

Entä mikä levy/biisi historiasta on sellainen, joka on muuttanut musiikillista maailmaasi Hold On -EP:n kulmasta katsottuna merkittävimmin?

- Vaikea tiputtaa suorilta yhtä levyä, kun on niin monia hyviä levyjä ja vielä enemmän biisejä. Hold on levyn näkökulmasta se voisi olla Jamie XX In Colour. Se on hieno sekoitus vähän kaikenlaista musaa, mutta kuulostaa silti yhtenäiseltä ja itseltään. Levy on julkaistu 2015, mutta se tuli kaivettua uudelleen kuunteluun, kun tänä vuonna oman EP:n biisejä kasasin.

Fluid Armstrong · Soft Collision


Kappaleessa Soft Collision olin havaitsevinani vaikutteita jopa Kraftwerkin suunnilta, mikä ilahduttaa Fluidia suuresti. Tavoite ei ole missään vaiheessa ollut düsseldorfilaisten soundi, mutta bändin asema elektronisen musiikin saralla on kiistaton ja myös Fluid on kolunnut ryhmän tuotannon hyvin läpi.

Kyseisen biisin hieman "rikkinäiset" ja vinot soundit ovat upeaa kuultavaa, joten ankkuriraita jättää ainakin enemmän tilaa vastaisuudessa, vai mitä?

- Soft Collision soundit olivat joo tarkoituksella vinossa. Se on EP:n biiseistä eniten soundikeskeinen ja kiva että se tulee läpi. SC on myös vanhin biisi levyllä olevista kappaleista.

Mihin suuntaan Fluid Armstrong on suuntaamassa musiikillisesti, soundillisesti ja aiheiden kannalta?

- Tuleva materiaali ei liiku ihan niin yöllisissä tunnelmissa kuin Hold on-levyn biisit, mutta toki tietyt tummat sävyt pysyvät musiikissani läsnä, koska minkä sitä itselleen voi. Biisejä tulee usein tehtyä sillä tavalla ryhmissä, että välillä teen useamman hitaan tai nopean kerralla. Nyt on selvästi menossa hieman nopeampi kausi. Levylle on tietenkin hyvä olla molempia ja Hold On tulikin levynä ulos 4 sinkun sijaan siksi, että neljä biisiä täydentävät toisiaan.

Korona tuli ja pisti kalenterit tyhjiksi, mutta hiljalleen maailma herännee taas joskus ensi vuoden puolella. Mitä siis seuraavaksi? Onko luvassa julkaisuja, keikkoja, striimattuja keikkoja tai jotain muuta huomioitavaa?

Fluid Armstrong · Hold On


- Ainakin uutta musaa on tulossa ulos. Ehtisi varmaan jo tämänkin vuoden puolella, mutta sen verran kai pitää markkinointia ajatella, ettei ehkä kannata julkaista vaihtoehtoelektroa keskellä pahimman joululaulu rallatuksen (naurua). Joulun jälkeen siis. Keikat ja streamit olis kyllä hyviä, mutta ei ole vielä tullut asiaksi hoitaa niitä.

Lopuksi sana on vielä vapaa, eli jos jotain jäi kertomatta niin nyt olisi se aika.

- Yksin puurtamisessa on vapaus ja omat hyötynsä, mutta olisi kyllä tulevaisuudessa kiinnostavaa löytää musiikin suhteen jotain yhteisöllisyyttä. Yhden levy-yhtiön kanssa oli pidempään keskustelua saada yhteistyö aikaiseksi, mutta se valitettavasti sitten feidas. Ennen kaikkea levy-yhtiö tai missä vaan muussa yhteistyössä kiinnostaa se yhdessä tekeminen enemmän kun taloudellinen tai muu hyöty. Feattejä, remixejä, yhteistöitä ja keikkoja tai mitä ikinä.

- Kuunnelkaa uutta musaa. Tehkää uutta musaa. Voimia ihan kaikille, Fluid

Haastattelu: Mika Roth, kuvat: Fluid Armstrong




Lukukertoja: 3005
Facebook
Artistihaku
Haastattelussa myös