Myös musiikin maailmassa pätee laki, että yhden kuolema on toisen elämä. Makau sai alkunsa, kun Minnan ja Allun edellinen yhteinen bändi hajosi talvella 2018. Otti aikansa luoda taas uutta, etenkin kun tähtäimessä oli tehdä jotain erilaista. Tekijöidensä mukaan Makau onkin tavallaan terapiaprojekti, jossa tutkitaan mihin kaikkeen sitä voi ja uskaltaa heittäytyä.
- Halu tehdä musiikkia ei ollut kadonnut minnekään ja istuttiin kokeilemaan mitä tapahtuu, jos ei sido musiikillisesti itseään mihinkään. Halusimme myös tehdä musiikkia tästä ajasta tätä aikaa varten ja katsoa, voisiko synkistelyaiheita lähestyä huumorin kautta.
Makau julkaisi vuosina 2019–2020 kolme sinkkua, joista yksikään ei mahtunut tuoreelle Vanha moka alkaa realisoitua EP-levylle. Valinta on hyvin perusteltu, sillä uuden EP:n kappaleet syntyivät pitkälti samoihin aikoihin. Samalla biisien tekoprosessi oli päivittynyt aiemmasta.
- EP:n kappaleet ovat sinkkuja lähempänä haaveita tanssittavasta, mutta myös ajatuksia herättävästä musiikista. Kahden vuoden aikana ollaan antauduttu enemmän improvisaatiolle ja haastettu toisiamme astumaan comfort zonen ulkopuolelle. Esimerkiksi ensimmäisten biisien sanoituksia kirjoitettiin varta vasten "sanoituspajoiksi" kutsumissamme tapaamisissa, kun taas EP:n lyriikat ovat kokonaan syntyneet mikin edessä treeniksellä.
Musiikki saa siis vapaasti elää ja kehittyä, eikä duo ole lähtenyt miettimään mitään genrejen nimikkeitä sen kummemmin. Biisit ovat saaneet syntyä omilla ehdoillaan ja ilman raja-aitoja.
- Yhtenä päivänä tekee mieli soittaa kitaraa, toisena ohjelmoida teknorumpuja, kolmantena taas hypätä johonkin muuhun. Koska emme toistaiseksi ole esittäneet biisejä livenä, sävellysprosessissa ei ole tarvinnut miettiä muuta kuin että mikä kuulostaa hyvältä ja mielenkiintoiselta.
EP:n nimi on Vanha moka alkaa realisoitua, mikä johtaa tietysti väistämättä kysymykseen: mistä mokasta tässä puhutaan? Minnalta löytyy tähän mielenkiintoinen tarina.
- FedExiä on kiittäminen tästä nimestä. Käytin päivän kadonneen paketin etsimiseen lentokentän tehdashalleissa, ja paluubussissa joku soitteli entisen elämänsä tuttavia läpi. Kuulin small talkin keskeltä lauseen "vanha moka alkaa realisoitua." Tuntemattoman tunnustus jäi vaivaamaan, ja lopulta Vanha Moka -kappaleen sanoitukset alkoivat kietoutua sen ympärille.
Materiaali on siis monipuolista, mutta tietyt linjat yhdistävät samalla eri laitoja. Minna korostaa tekemisen intuitiivisuutta.
- Moni levyllä kuultava syna- ja kitarajuttu on syntynyt metodilla "soita tähän jotain." Ratkaisuihin päätyminen on selittämätöntä ja osin maagista: kuulostellaan mikä tuntuu oikealta ja hyvältä. Meillä on kirjoittamaton sääntö siitä, että kaikki tyhmät läpät joita treeniksellä nauretaan on jätettävä kappaleeseen. Bändidemokratia horjuu vain silloin kun A jättää miksausvaiheessa jotain pelleilyjäni nauhalle, tai kun perfektionismissani en voi päästää kappaleesta irti ennen kuin se tuntuu oikealta.
Allu näkee musiikin synnyn pitkälti samoin. Hän siteeraa DJ Shadow'n kappaletta, jossa sanotaan kutakuinkin niin, ettei puhuja koe olevansa muuta kuin instrumentti jollekin mystiselle voimalle: "the music's coming through me".
- En kauheasti ohjaa prosessia, vaan asiat tapahtuvat ilman, että olen melkein tietoinen siitä. Se varmaan selittää, miksi kappaleet ovat usein niin erilaisia! Onneksi M erittäin harvoin dumaa aihioitani, niin bändissä pysyy leikkisä vire yllä. Viimeistely ja miksaaminen ovatkin sitten paljon työläämpiä ja hitaampia prosesseja, joissa pitää olla eri tavalla läsnä.
Ette siis ole esiintyneet livenä, mutta entäs sitten kun siirrytään livetilanteeseen? Kuinka paljon kappaleita tullaan muokkaamaan tarkoituksella, vai onko kaikki vain digiorgaanista evoluutiota?
- Se on seuraava haasteemme nyt, kun EP on julkaistu ja alkaa olla tarpeeksi biisejä livesettiä varten. Läppärivyörytyksen ja orgaanisen soiton välinen tasapaino on yksi kysymysmerkeistä, mutta kiinnostaa myös leikkiä biisien rakenteiden kanssa. Taustanauhojen ei tarvitse olla yks-yhteen julkaistun materiaalin kanssa, vaan rakenteet saavat elää. Ehkä livevedoista tulee enemmän remixejä kuin tuttujen biisien läpisoittoa? Toiveena on joka tapauksessa, että tietynlainen välittömyys ja bakkanaalimaisuus välittyisi myös livenä!
Tulevat ja työn alla olevan kappaleet ovat tietysti jokaisen muusikon mielestä niitä parhaita, kun omia tekeleitä ryhdytään laittamaan paremmuusjärjestykseen. En peittele mielipidettäni siitä, että EP:ltä suosikkini on Nuudelii, ja sinkuista kivasti ikiaikaista brittisynawavea pyörittelevä Me ei olla yksin koskaan.
Allu rakastaa syvimmin vain tulevia lapsosiaan, mutta on silti riittävän tyytyväinen Nuudeliin, joka onkin aika kiehtova genrehybridi. Minna nostaa puolestaan EP:n raidoista etusijalle Kaikki mitä toivon -kipaleen.
- Tekoajankohtanaan kappale toimi portaalina toiseen todellisuuteen, jossa kaikki on paremmin ja tanssilattiat ovat avoinna. En voi olla rakastamatta tunkkaista retrosoundia ja Hammondin haamua. Yritän ujuttaa kappaleisiin mantroja aina kun mahdollista, ja tästä kappaleesta sellainen löytyy: kaikki mitä toivon toteutuu!
Mitä seuraavaksi? Onko luvassa julkaisuja, keikkoja, striimattuja keikkoja tai jotain muuta huomioitavaa?
- Seuraava julkaisumme on syksyn pimeyttä hohkaava Vikat sanat, joka julkaistaan musiikkivideon saattelemana marraskuussa. Halusimme katsoa, voiko kuolemasta ja viimeisistä sanoista kirjoittaa läppäfiltterin läpi. Se on taas jotain muuta, mitä olemme aiemmin tehneet: hidas elektromörssäri hautajaisjousilla. Tulossa on myös lisää tanssimusiikkia. Tavoitteena on toki myös keikkailu niin livenä kuin mahdollisesti striimimuodossa.
Lopuksi sana on vielä vapaa, eli jos jotain jäi kertomatta niin nyt olisi se aika.
- Nähdään keikoilla! Me jatkamme kokeellista matkaamme, tervetuloa mukaan seikkailuun.