03.03.2018
Jann Wilde on vaikuttanut kotimaisilla musiikkikentillä jo pitkälti päälle vuosikymmenen. Uransa alkupuolella mies vaihtoi nopeasti bändejä ympärillään, ja esimerkiksi Jann Wilde & The Neon Comets ehti julkaista vain yhden pitkäsoiton ennen telakkakutsua. Jälkipolvien ihmeteltäväksi ja ihailtavaksi jäänyt Neon City Rockers on kuitenkin ajan hammasta kestänyt muotovalio, jolla yksi tarina vietiin päätökseen.
Hype Records
Kun albumin käynnistyy kappaleparilla Baby Said Yeah / Danceroom Bop on päivänselvää, että nyt ei olla siipi maassa ja murhe rinnassa. Nuorten miesten rock’n’roll soikin tällä kiekolla villinä, vapaana, riemullisena ja juuri niin kimaltavana, ettei moisesta voi kuin nauttia hymy huulilla – jos siis ei ole antanut oman sisäisen vanhempansa jo kukistaa omaa sisäistä lastaan. Onneksi olen syntynyt pojaksi, josta ei koskaan tule aikuista, vaan ainoastaan vanhenen vuoden kerrallaan.
Hyperenergisen alun jälkeen Screams at the Ballet tiputtaa hetkellisesti kierroksia, mutta jopa Norman Batesin mainitseminen saa tässä yhteydessä aikaiseksi jotain tyylikästä. Neon City Rockers on puolestaan bändin oma hetki Sigue Sigue Sputnikin kyydissä, naksuttavan sähkökompin ja kevyesti efektoitujen sivuäänten maalaillessa Blade Runnerin matte-taustoja. ”If this neon city is for rock’n’roll / Then your town must be for nothing at all” - näin sitä nostetaan röyhkeästi kauluksia ja valmistaudutaan seuraavaan happosateeseen.
Wilden tekemisistä vedettiin ensimmäisten vuosien aikoina runsaasti viivoja 70-luvun alun David Bowieen, eikä aina suinkaan täysin syyttä. Esimerkiksi Deimos & Phoboson täydellinen pop-helmi, jossa Wilde joukkoineen kierrättää glam-kuninkaan paljetteja häikäilemättömästi. Mutta kuten kaikki noilla apajilla onkivata tietävät: ainoastaan lopputulos merkitsee. Ja omissa listauksissani Deimos & Phobos on yksi 00-luvun parhaista kotimaisista biiseistä. Se on todellinen helmi, jossa rockin eri aikakaudet kohtaavat ja täydentävät toisiaan.