Kirjat

Max Cavalera & Joel McIver: Muistelmat

29.09.2014



Sepulturan studiosessioista ja tyylimuutoksista puhutaan melkoisesti, mutta näitäkin tarinoita värittävät toinen toistaan oudommat sivupolut. Cavalera tahtookin ajautua toistuvasti aiheen viereen muistellessaan menneitä, kunnes kirjassa päästään Soulflyn aikoihin. Maxin uudeksi pääbändiksi syntynyt ryhmä saa ennakoitavaa suitsutusta ja sen soittajat, jotka ovat vaihtuneet vuosien varrella taajaan, saavat myös kukin ansionsa mukaan. Ei ole vaikea huomata kuinka tärkeänä Cavalera pitää nimenomaan kaikkien lankojen hallitsemista uudessa bändissään, jonka yhdeksän studioalbumia ruoditaan läpi nopeammin, mutta samalla huomattavasti tiiviimmin kuin Sepulturan vastaavat.

Mielenkiintoisia ovat myös lyhyet poikkeamat muiden bändien parissa. 90-luvun puolivälissä vaikuttanut Nailbomb-sivuprojekti olisi ansainnut mielestäni isommankin lohkon opuksesta, samoin kuin veli-Igorin kanssa 2007 perustettu Cavalera Conspiracy, jonka kolmas pitkäsoitto ilmestyy muuten reilun kuukauden päästä. Jostain syystä myös superbändi Killer Be Killed ohitetaan parilla sivulla, vaikka tässä orkassa on mukana tähtivoimaa yllin kyllin. Ja näiltäkin hepuilta ilmestyi albumi juuri alkukesästä, hmm…



Muistelmateokset ovat aina eräänlaisia pöydän pyyhkijöitä ja Max Cavaleran tapauksessa tämä pitää vielä poikkeuksellisen hyvin paikkansa. Kirjan riveistä voi aistia kuinka thrash-veteraani on itsekin kiihtynyt ja liikuttunut käydessään läpi elämänsä eri vaiheita, mutta kaiken pohjalla kulkee aina positiivisuus ja luja luottamus tulevaan, eikä surkutteluun tai nyyhkytykseen sorruta. Opuksen perusteella Cavalera tuleekin metalloimaan aina hautaansa saakka, koska miehen maailmasta ei juuri muuta löydy, perheen sekä heimon – eli laajennetun perheen – lisäksi tietysti.

Mika Roth




Lukukertoja: 3001
Facebook
Artistihaku
Kirja-arvioissa my�s