21.09.2007
Nick Caven nimi ei ole toivon mukaan vieras kellekään,
sillä tämän 22. syyskuuta vuonna 1957 syntyneen australialaisen puumerkki löytyy
parinkymmenen albumin, muutaman kirjan ja erinäisten elokuvien kyljestä - minkä
lisäksi hän on saavuttanut lähestulkoon myyttisen hahmon aseman. Sellainen on
harvoin täysin ansaittua, mutta ainakin se sopii Cavelle. Hänen keitoksensa
vanhatestamentillista eetosta, berliiniläistä proto-industrialia ja americanaa
tarvitsee ylleen hienoisen mystiikan verhon, sillä tällaiset asiat ovat harvoin
yhtä tehokkaita kirkkaassa valossa.
Yhdessä The Bad Seeds -taustayhtyeensä kanssa Cave on julkaissut 13
studioalbumia, ja tästä joukosta noin joka toinen on jonkinlaisen fanisuosikin
tai pienen klassikon asemassa. Miksi juuri Henry`s Dream, levy, joka
sijaitsee hieman huomaamattomasti kahden kauden välissä, Caven vähennettyä
heroiinin käyttöä ja sitä myötä atonaalista rymistelyä, mutta ennen kuin imelät
balladit valtasivat hänen levynsä kokonaan? Suoraan sanottuna, en sitten
lukioaikojeni ole jaksanut innostua Caven levyistä niin valtavasti. Hänen
tulkintansa tihkuvat paatosta, ja The Bad Seedsin soitto on suuren osan ajasta
turhan raskassoutuista. Henry`s Dreamia kuuntelen sen sijaan yhä.
Kuuntelen, koska levyn tunnelma on maanläheinen ja äänimaailma ilmava. Tästä pienestä erosta voi ehkä kiittää tuottajaa, vuonna 1995 kuollutta David
Briggsiä, joka oli kätilöinyt myös useimmat Neil Youngin klassisista
albumeista. Tätä yhteyttä ei pidä alleviivata, mutta se riittää hyvin kuvaamaan
eroa Henry`s Dreamin ja Caven muiden levyjen välillä. Merkillepantavaa on myös,
että läpisärjetyn feedbackin sijaan levyllä helisevät lähes pelkästään akustiset
kitarat. Mutta silti ei pidä ajatella, että tämä olisi vaisu tai
hiljainen albumi, päinvastoin. Monissa levyn biiseissä yhtye piiskaa itsensä
värisyttävään kiihkoon, Caven soilutessa tuttuun hullun saarnamiehen tyyliinsä.
Ja The Bad Seeds ammuu taustalla surumielisenä juoppokuorona, joka antaa kyytiä
sävelkorville. Vaikka sanoitusten teemat ja hahmot ovatkin aiemmilta levyiltä
tuttuja - ihmisraunioita, jotka juovat, murhaavat ja tulevat hulluiksi Jumalan
nimeen - ne saavat tällä levyllä samantapaisen monipolvisen narratiivisen
muodon, kuin mitä Cave tuli hyödyntämään vuoden 1996 Murder Balladsilla.
Ei ole suuri ihme että Henry`s Dream erottuu Caven katalogissa,
sillä hän itse oli tyytymätön Briggsin työhön. Itse en voi tietenkään kuin
ihmetellä tätä, ja voi myös todeta, että seuraavan vuoden Live Seedsille
päätyneet tulkinnat sen biiseistä eivät suuresti eroa Dreamille levytetyistä.
Henry`s Dream ei siis kerro koko totuutta Cavesta, kuten ei yksikään muukaan
hänen levynsä, mutta pidän sitä itse niistä tasapainoisimpana ja kestävimpänä.
Tämän myötä vielä syntymäpäiväonnittelut ja kiitokset maestrolle (joka omien sanojensa
mukaan inhoaa kriitikoita ja kritiikkiä), sillä tällä levyllään hän on tehnyt
jotain myös niille, jotka eivät hänen kaikista maneereistaan muuten niin välitä.
Teksti: Mikko Heimola