17.03.2007
Karhulan metallipiirien "house band" Kaihoro julkaisi kuluneella viikolla
kakkosalbuminsa Boulder. Sillä yhtye murtautuu stoneria usein vaivaavasta tukkoisuuden
kahleesta, hukkaamatta silti raskauttaan. Tuloksena on kiekollinen likaista, metallista rähinää, johon on kuitenkin saatu myös kunnioitusta herättävää syvyyttä. Kitaristi Harri Pikka ja rumpali Kaarlo Kukkonen paljastivat Desibelille, mitä kaikkea levyn takaa löytyy.
On muuten vaikuttava tuo Boulderin kansi. Tuliko se tilaustyönä, vai spottasitteko
jostain valmiin taideteoksen?
Kaarlo: Laulaja Markku Pihlaja sai idean kalasta, kun meillä on ollut
kappaleisamme (King of Sunila, Baltic Herring Net, River of Doom) tuota
kalastusteemaa ennenkin. Nyt kun piti saada vähän tuomiopäivän meininkiä, niin
yhdistettiin nämä kaksi teemaa ja tästä syntyi idea. Eli tilaustyöhän se on.
Harri: Pihlaja oli keskustellut Pasi Niemimaan (Boulder-levyn kansien
taittaja) kanssa tulevasta Kaihoron levystä. Pasi oli bongannut taiteilijan nimeltä
Satu Sääksmäki ja pyydettiin häntä tekemään Pihlajan vision mukainen kuvitus
levylle. Hyvin onnistui!
Kaihoro debytoi vuonna 2004 Mainheadskull-albumillaan, joka keräsi runsaasti kehuja
mm. Desibelin arviossa. Millä
mielellä kakkoslevyä lähdettiin tekemään, oliko jokin debyytissä jättänyt olon, että tää
tehdään ensi kerralla toisin?
Kaarlo: Aika samalla tavalla tälle levylle lähdettiin valmistamaan materiaalia.
Hakulit (Saku, kitara ja Pasi, basso) ja Harri demottivat kukin
tahollansa biisejä, joita sitten lähdettiin treeneissä työstämään - vielä kuitenkin
ilman lauluja. Niistä sitten valmistettiin ns. treenidemot joihin Markku ja Harri
kirjoittivat sanoitukset. Noin puolissa kappaleissa oli sitten laulut sovitettuna kun
menimme studioon ja loput muodostuivat sessioiden aikana. Tähän asti mentiin aika
samoissa merkeissä edellisen levyn kanssa. Erot tulivatkin sitten äänityksissä kun
edellisen vedimme purkkiin livenä kuudessa tunnissa niin nyt käytimme yhden pitkän
viikonlopun. Halusimme myös lisätä mukaan akustisia kitaroita, perkussioita, hammondia
ja muutenkin tavoitteena oli että saadaan naitettua Entombed-soundi 70-luvun
hardrock-meininkiin. Tuntuu että tässä aika hyvin onnistuttiin.
Harri: Kosketinhemmo Mikko Reinamo tuli Kaarlon pyytämänä mukaan levyn
tekoon. Kun Pihlaja teki tahollaan lauluäänityksiä, äänitettiin toisaalla koskettimia
Boulderille. Alun perin koskettimia ei oltu juurikaan suunniteltu mukaan, mutta Reinamo
kuorrutti kyllä mainiosti levyn.
Myöskin Karhulassa toimivan Total Devastation -yhtyeen Jaakko Heinonen ja Lauri Pikka
panivat Kaihoron alulle vuonna 2002, värväämällä yhtyeeseen mieleisensä jäsenet ja
potkaisemalla näin homman käyntiin. Kumpikaan heistä ei ole kuitenkaan missään vaiheessa
soittanut yhtyeessä. Onko heillä vielä jokin rooli Kaihorossa, kummisetinä tai muuten?
Kaarlo: No Lauri tekee meille nettisivuja, ja Jaakko antaa ideoita ja potkii
perseelle kun laiskuus iskee. Molemmat taitaa olla vieläkin meidän kovimmat fanit. He
ovat yleensä jonkun verran mukana myös biisien aiheiden ideoinnissa ynnä muussa
toiminnassa.
Entä millainen on bändin sisäinen roolijako? Vetääkö joku hommaa, tekevätkö kaikki
omia juttujaan, vai mistä kokonaisuus nimeltä Kaihoro muotoutuu?
Kaarlo: No kai se menee niin että Hakulit ovat se bändin sielu, kun ne työstävät
80% materiaalista. Harri hoitaa käytännön asioita ja Pihlaja on se "keulakuva", johon
Kaihoro paljolti henkilöityy. Mulle hommaksi jää treenien johtaminen ja tällä työnjaolla
hommat on toimineet aika kivasti. Muutenkin tuntuu että jos tästä porukasta joku jäisi
pois niin kyllä tästä hengestä ja meidän soundista jotain korvaamatonta puuttuisi. Se on
tiedostamatonta ja se on hienoa.
Rapakon takaa on tullut männävuosina aika paljon raskasta stoneria vääntäviä ryhmiä,
ja Suomessakin on nähty pari, ainakin Miitri Aaltosen Monsteriser. Koetteko olevanne osa
tätä - tai jotain muuta - skeneä?
Harri: En oikein tiedä minkä skenen osa tässä ollaan. Kaihoro ei hirveästi ole
vielä kerennyt kiertämään keikkapaikkoja, niin ihmeempiä bänditoveruuksia ei ole
kerennyt syntymään. Enempi tuolla deathmetal-skenellä on tullut örvellettyä.
Monsteriser, Mannhai, Blake, Rite -akselista diggailevat porukat löytävät
varmasti Kaihorosta jotain samaa henkeä.
Levyä kuunnellessa minulle tuli paikoin mieleen myös Uriah Heep, ja vanhan heviprogen
ohella sanoitukset ja urkuilu vievät touhua vähän psykedeliankin suuntaan. Oliko teillä
tällaisia tietoisia pyrkimyksiä?
Kaarlo: Kyllä me osaan biiseistä haettiin ihan tietoisesti sellaista
seventies-soundia. Mutta joukkoon sekoteltiin kyllä myös paljon muuta. Vaikutteita
otettiin tosi laajasti ja se on kyllä tän bändin rikkaus, että voidaan tehdä paljon eri
juttuja ja se kuulostaa meiltä itseltämme.
Harri: Joo, välillä homma ei mene ihan kolmen soinnun rokkiriffeillä.
Proge-höyryt pitää päästää ulos.
Boulderin voi sanoa olevan teemalevy luonnon voiman edessä nöyrtymisestä. Aivan
viimeikaisin ilmastokeskustelu ei yhtyeen mukaan kerennyt levyn syntyyn vaikuttaa, vaikka
kyse on tietysti ajattomasta teemasta. Eivätkä levyn sanoitukset aivan yhden aiheen
ympärillä pyöri, vaan niissä käsitellään teemoja rokkiromantiikasta viesteihin
avaruudesta ja suurmestarien laskelmiin. Mistä kaikki nämä aiheet kumpuavat?
Harri: Aiheet saattavat tulla milloin mistäkin, joskus joku aihe voi olla täysin
omia ajatuksia jostain aiheesta ja artsy-fartsympaa kamaa. Suuri osa aiheista syntyy
myös jostain lentävistä lauseista, kun liikutaan porukalla keikoilla tai
örvellysreissuilla muuten vaan.
Tämäkin levy julkaistaan omalla Sorbus Productions -yhtiöllänne. Johtuuko tämä
kiinnostuksen puutteesta muilta lafkoilta, vai halusta tehdä asiat itse?
Kaarlo: Kyllä me totuuden nimissä edellistä levyämme eri lafkoihin läheteltiin,
ja saatiin ihan hyvää palautetta, mutta syystä tai toisesta hommat ei yltäneet
yhteistyöhön asti. Sitten törmättiin Playgroundiin, ja sieltä ehdotettiin tämäntyylistä
jakeluhommaa. Me oltiin että perkele, näin tehdään. Eikä ole kaduttanut. Sen verran
mallikkaasti Janne Airo on hommat hoitanut.
Kaihorolla on yhteisiä jäseniä ainakin Omnium Gatherumin, Manitoun ja erityisesti jo
mainitun Total Devastationin kanssa. Miten tämä verkosto pysyy kasassa? Ja millä
perusteella päätätte, että mitkä ideat ja biisintyngät ovat juuri Kaihoroa?
Kaarlo: Kyseiset bändit ovat olleet jo kasassa 10 vuotta ja Kaihorokin viisi,
joten kyllähän ne vuodet ovat opettaneet millainen biisi sopii kenellekkin, eikä tuosta
ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Kyllä jokaisella bändillä on todellakin oma
soundinsa.
Karhulan heviskenestä puhutaan jo paljon... Onko sen taustalla jotain erityisiä
kantavia voimia tai taustatekijöitä, paitsi pari veljessarjaa? Entä yhdistääkö kaikkia
siitä ponnistavia bändejä jokin tunnistettava elementti?
Kaarlo: Juu ei ole mitään kantavia voimia. Kyl tää on ihan sellaista, että jätkät
soittaa ja käy keikoilla. Ei tässä mitään sen ihmeempää ole. Karhulaan on vaa kasaantunu
ilmeisesti aktiivista porukkaa. On bändejä, ääni-, valo- ja videoheeboja ja ne kaikki
puhaltaa yhteen hiileen. Meininki on terveellä pohjalla. Loistavaa! Ja jos pitää
bändeistä joku tunnistettava elementti löytää niin mun mielestä se on kyllä
omaperäisyys.
Harri: Suuri tekijä mun mielestä tässä hommassa on, että reenikämppäasiat on
kunnossa, eli aina päästään reenamaan kun halutaan, kunhan saadaan omat aikataulut
sovitettua.
Kiitoksia. Vieläkö haluaisitte lähettää jotain terveisiä lukijoille?
Harri: Videosta tuli hyvä! Käykää kattomassa se.
Boulder arvioituna
Desibelissä ja Years of Christ
-video YouTubessa.
Teksti: Mikko Heimola, kuvat: Samuli Suikkanen & Kaihoro