Julkaistu: 22.05.2016
Arvostelija: Mika Roth
Omakustanne
Usvan debyyttialbumi ilmestyi jo kolme kuukautta sitten, mutta syystä tai toisesta se saapui Desibelin toimitukseen vasta jokin aika sitten. Eipä sen puoleen, että trion elektroninen ambient/folk pop nyt mihinkään vanhenisi kuukaudessa tai kahdessa.
Kolmikon luomasta ilmavasta äänimaisemasta ja kappaleiden folkmaisesta poljennosta syntyy vahvoja mielleyhtymiä norjalaiseen Bel Cantoon, mutta koska norjalais-duo ei ole julkaissut uutta musiikkia sitten vuoden 2002, on vaikea sanoa Usvan varsinaisesti astuneen kenenkään varpaille. Ryhmän vahvimmat aseet ovat Pirta Laaksosen vivahteikas laulu, sekä kyky luoda musiikillisia elementtejä minimalististen elektronisten elementtien ja tarkkaan käytettyjen akustisten soitinten yhdistelyllä. Koneet ja soittimet levylle soittaneet Timo Horppu ja Janne Kaipainen hoitavatkin tonttinsa kunnialla, mistä etenkin The Wall of Rock ja päätöksenä kuultava Horse Golem ovat ensiluokkaisia esimerkkejä. Bändin monikerroksellisessa tyylissä onkin barokkimaista rikkautta, jota ymmärretään myös korostaa tuotannon ja sovitusten keinoin. Englantikin taittuu Laaksoselta luontevasti, mutta Horppu ja Laulurastas yhtyeen vieraileva vokalistivahvistus Profeetta eivät selviydy Lontoon kielestä aivan yhtä moitteetta. Iv juu nöu vat ai miin.
Closure on hajanainen ja joiltain raidoiltaan tarpeettoman venytetty levy, joka nousee muutaman loistavimman raitansa ansiosta silti plussan puolelle. Tiivistämällä ja turhat rasvat pois leikkaamalla kasaan olisi saatu vakuuttava EP, mutta viihtyy Usvan seurassa näin albumi-mitassakin.
Elektronista ja ambient-pitoista poppia luova kotimainen trio.
Linkit:
instagram.com/usva_official
facebook.com/usvayhtye
(Päivitetty 2.4.2024)