12.01.2005
Semifinal/Helsinki
Talvista lumetonta helsinkiläistä pimeyttä kirkasti keskiviikkoiltana
aikaisemminkin yhdessä keikan vetäneet Helsinkiläinen
Acedia ja
Porvoolainen Dolchamar.
Desibeli oli yllättäen paikalla jopa kolmen hengen voimin.
ACEDIA
Semifinal oli pakkautunut mukavan täyteen, kun illan ensimmäinen esiintyjä,
vuonna 2000 perustettu ja ensimmäisen pitkäsoittonsa
julkaissut Acedia aloitti.
Bändi ei hirveästi ole vakuuttanut levyillään ja odotukset keikan suhteen eivät
olleet kummoiset. Kuitenkin jo illan toinen biisi, Pääni sisällä, sai hyvät
fiilikset aikaan. Katja Kilpeläisen lauluääni, eläytyminen ja ulospäin loistava
tekemisen riemu tekivät vaikutuksen. Myös rumpuja hakkaavassa
Jarkko Lepistössä oli harvinaisen paljon lavakarismaa.
Samaa valitettavasti ei voi sanoa bändin toisesta kitaristista, Toni Ritosesta,
jonka liikkuminen lavalla oli täysin olematonta. Vaikka Acedian keikka oli alusta
asti hyvin positiivinen yllätys, niin loppupuolella bändi lämpeni oikein kunnolla
ja jätti erittäin hyvät fiilikset, joista oli mukava jatkaa.
[Kari Koivistoinen]
Lavalle ensimmäisenä astellut Acedia aloitti menevästi lempparibiisilläni
Naurakaa. Bändin soittamaa suomenkielistä pop-rockia siivittää laulaja
Katjan voimakas ja selkeä lauluääni. Keikan soittolista mukaili
jo jonkin aikaa sitten ilmestynyttä ensipitkäsoittoa
Hehku, mutta myös
toinen suosikkini
Keijumetsän paranoidi oli ujutettu mukaan joten olin enemmän
kuin onnellinen.
Illan coverbiisi, Noitalinna Huraa!:n Pikkuveli,
oli mielestäni paljon onnistuneempi valinta kuin
edellisellä katsastamallani
keikalla soitettu Lasten mehuhetki. Yleisö tyytyi katselemaan
keikkaa vaisusti,
vaikka yleisöä olikin jo ensimmäisen bändin aikaan kertynyt paikalle
huomattavasti tavallista iltaa enemmän. [Tero Lyytikäinen]
DOLCHAMAR
Illan pääesiintyjä oli julkkarikeikalla ollut Dolchamar, jonka Rebela Sono on ensimmäinen
Suomessa julkaistu kokopitkä, esperantoksi laulettu rock-levy. Olin nähnyt bändin laulajan Patrik Austinin
viimeksi punk-bändi Punaisten Messiaiden riveissä joskus 90-luvulla samaisessa paikassa.
Tämä jälkeen Patrik on kokeillut siipiään mm. heavyn parissa, mutta vasta Dolchamar on ottanut
tuulta alleen. Lyhyestä historiastaan huolimatta bändin kokoonpano on Patrikia lukuun ottamatta
vaihtunut ja nykyisellä miehistöllä on soitettu vuodesta 2003 asti. Ja kun keikkaa ei olla tehty
puoleen vuoteen, niin odotukset illan pääesiintyjän suhteen olivat hivenen varautuneet,
mutta positiivisen avoimet.
Dolchamar aloitti keikkansa Junaj idealistojilla, joka kertoo nuorista idealisteista.
Heti ensimmäisestä biisistä lähtien kävi ilmi, että bändi soitti teknisesti hyvin,
mutta live-esiintyminen oli varsin heikkoa.
Varsinkin basisti Jani Saloa ja kosketinsoittajaa Leena Peisaa ei näyttänyt
vähempää homma kiinnostavan. Sen sijaan djembe-rumpujen takaa löytyvä Hannu Linkolalla
oli sellainen meininki päällä, että menoa ei voinut kuin ihailla ja
Patrik hoiti osuutensa kohtuullisesti kotiin. Tämä ei kuitenkaan paljoa pelastanut,
sillä sen lisäksi, että live-esiintyminen jätti paljon toivomisen varaa, tuli todettua se,
että bändi tekee harvinaisen tylsää, etno-vaikutteista rock-musiikkia.
Jo kolmannen biisin, Kontra krusadanton kohdalla alkoi toivoa, että keikka olisi ohi.
Se, että laulaa esperantoksi, ei paljoa pelasta, kun musiikki kuulostaa pahimmillaan huonolta
iskelmältä. Tämän lisäksi Dolchamarin kaikki rankempi materiaali oli jätetty keikkasetistä
pois ja yleisvaikutelma oli puuduttavan tasapaksu. Ainoastaan Solaj paroj oli djembe-rumpujen
ansiosta edes jotenkin mieltä ylentävää kuunneltavaa.
[Kari Koivistoinen]
Illan pääesiintyjä, levyjulkkareita viettänyt Dolchamar on painottanut
keikkailuaan vahvasti ulkomaille ja ymmärrettävistä syistä: bändin laulukieli
on nimittäin kansainvälinen esperanto.
Kun en esperantoa osaa, niin sanoituksista on paha mennä kirjoittamaan
mitään. Musiikillisesti sointi oli ihan tanssittavaakin.
Laulajan, kitaristin, basistin, rumpalin ja kosketinsoittajan lisäksi
löytyi lavalta
vielä perkussionistikin, joka toi biiseihin mukavia etnovaikutteita.
Yleisö tyytyi
valitettavasti vain kuuntelemaan ja varsinkin loppupään biisit saivat raivoisat
suosionosoitukset. Kosketinsoittaja ja kitaristi lauloivat osassa
biiseistä mukana,
joten ilmeisesti soittajilta löytyy soittotaidon lisäksi myös
kielitaitoa. Vaikka
yhtye onkin vielä tunnetumpi kielivalinnastaan kuin musiikistaan, ei
asiasta tarvitse
olla huolissaan, sen verran hyviä biisejä kumminkin löytyi. Biisien
välillä laulaja
kiitteli yleisön suosionosoituksia mukavasti esperantoksi mutta muuten
välispiikit
tulivat suomeksi ja olivat kohtalaisen arvoituksellisia tyyliin: ja se
oli viesti
ihmisille jotka elävät kaukana täältä. Mukavan mittaisen setin jälkeen
yleisökin osoitti kielitaitonsa ja huusi yleisöä takaisin lavalle
esperantoksi. (Tai näin ainakin luulen..)
Euroviisuissa nää olis kovia!
[Tero Lyytikäinen]
Teksti: Kari Koivistoinen ja Tero Lyytikäinen
Kuvat: Aapo Lehti