Ajankohtaista

Omakustannealbumit – Lokakuu 2024

28.10.2024


Jodi Wild: Sunset Wonderland Jodi Wild: Sunset Wonderland

Turkulainen muusikko, tuottaja ja DJ Jodi Wild tuli tutuksi puolitoista vuotta sitten, kun mm. breakbeatin, jazzin ja housen kanssa leikitellyt Concreate Heaven -sinkku osui kohdalle. Hieman yllättäen mainio biisi, tai sitä seuranneet kolme muuta sinkkua, eivät ole kuitenkaan mahtuneet albumille.

Sunset Wonderland on kuuleman mukaan ollut työn alla aina alkuvuodesta 2019 lähtien ja 14 kappaleen mittainen instrumentaalinen konseptilevy on kiistatta kaiken uurastuksen arvoinen. Välillä projekti on aloitettu alusta, mutta nähtävästi ydintä ei ole koskaan täysin pyyhitty pois, jolloin lopputulema on summa koko koetusta matkasta. Jodi Wild, eli Joonatan Järvinen, on pohtinut musiikkia luodessaan ihmisen henkistä suhdetta luontoon ja musiikki kutsuukin kuulijaansa uppoutumaan ajatuksiin, työstämään ja oivaltamaan elämän tarkoitusta. Elämä kun tapahtuu nyt, eikä siellä mielen ’sitku’-rakennelmissa.

Mikä sitten on tuo otsikon Sunset Wonderland? Se rakentuu pitkälti analogisissa syntetisaattoreilla luoduista joustavista äänimaisemista, joissa äänet venyvät ja hiljaisuus on luotettava liittolainen. Loppulevyn kiintopisteeksi kasvava Through Changes We’re Growing antaa syvemmän rytmin vallata alaa, mutta pieni flirtti r’n’b:n kanssa on vain maustetta. Ambient muistuttelee olemassaolostaan mm. Slow It Down, There’s No Rush ja Being Here Is Bliss -kappaleiden kautta, otsikoiden kertoessa ison osan oleellisesta. Unknown Quest uskaltautuu groovekaistalle ja tästäkin raidasta nousee joitain Mike Oldfield -pohdintoja, vaikka Wild tyystin omalla sektorillaan operoikin.

Sunset Wonderland on huomiota vaativa ja sen myös ansaitseva albumijärkäle, jonka hellässä huomassa aika kuluu päälle 51 minuutin verran. Tuo aika kannattaa kuitenkin ehdottomasti biisijoukolle antaa, sillä Wild saa arjen kiireet liukenemaan musiikillaan. Ei ehkä mitään bilemusaa, mutta aamuyön aikaan mm. Walk To The Mystic Mountain ja Life (Enjoy Every Moment) saattavat saada uudenlaisen elämän.

Mika Roth


Kick The Giant: Presence Kick The Giant: Presence

Progejätin pitkä horros katkesi, kun Kick The Giant antoi keväällä taas elonmerkkejä Stop Signs -sinkun kautta. Tuolloin oli tiedossa, että pitkään työn alla ollut debyyttialbumi oli tuloillansa ja tässä se nyt on. Kymmenen vuotta debyyttisinkun jälkeen viimein valmistunut Presence. Läsnä ovat ainakin kasarin hard rockin riemullisuus, sekä progehtavat palikat, joilla hiukan metalliltakin maistuvaa nuottikeittoa on lähdetty hämmentämään.

Ensinnä haluan nostaa esiin nopeuden ja vauhdin, jolla nelikko laukkaa läpi kappaleidensa nuottitiheikköjen. Koska esikuvat mitä selvimmin löytyvät 80-luvun vauhdikkaista ja progehtavista hard rock -koneista, ovat yhtymäkohdat niin Totoon kuin Rushiin lopulta väistämättömiä. Suoraa vertailulinjaa ei voi kuitenkaan piirustaa tuosta vain, sillä Kick The Giant on sekoittanut uudempia palikoita tuttujen ja turvallisten osasten sekaan. Out of Time on hetkisen kuin parhainta kasaripaluun tehnyttä Deep Purplea, mutta kuvaan kiilaavat myös action rockin milleniaalit. Tutut kaistamaalaukset eivät pidäkään paikkaansa ja tienviitatkin osoittavat ristiin.

Kova rokkipoliisi voisi moisesta rockslalomista jo harmistua, mutta kun Damned and Divine paiskaa eeppistä pyyhettä vasten kasvoja, on vaikea olla viihtymättä. Ihan mahdotonta Van Halenin ja modernimman poprockin tiikerikakkua, mutta maut ovat kohdillaan – sitä ei kukaan voi kiistää. Ja kun progen kanssa värkätään ja isoja ollaan, niin Distant Memories voi ja saa kantaa yli seitsemän minuutin, sillä tokihan jokaiselle progepumpulle suodaan oma supereeppinen hetkensä debyyttialbumilla. Joku roti!

Presence ei loksauttanut leukaani paikoiltaan, mutta huomaan viihtyväni musiikin parissa ja hyräileväni joitain melodioita miltei huomaamatta. Ja se jos mikä on aina merkki, joka kannattaa huomioida. Vielä kun Elton Johnkin kumpusi jostain mieleen, on läsnä oleva kattaus ainakin lavea sekä rikas.

Mika Roth


Kuolleet kuolleet: En oo ookoo Kuolleet kuolleet: En oo ookoo

Kuolleet kuolleet on Kotkassa vuonna 2022 perustettu yhtye, joka soittaa tinkimätöntä punk-rockia, jossa on vahvoja metallivivahteita. Tai näin ainakin debyyttialbumin saatesanoissa todetaan. Ensimmäisen sinkkunsa vuonna 2023 julkaissut nelikko on potkinut itselleen melkoiset alkuvauhdit ja esikoisen kahdeksan rallia onnistutaan sovittamaan 22 minuuttiin. Periaatteessa albumin rajat ovat siis hieman tulkinnanvaraiset, mutta ei nyt nillitetä moisesta.

Debyyttisinkku Menkää töihin! löytyy itse asiassa kiekon loppurähinöistä, vaikka itse olisin sijoittanut superenergisen ja mallikkaan pläjäyksen kärkeen. Sen sijaan ankkuriksi sysätty Aki Sirkesalo rock on sellaista klassisen rockin murikkakierrätystä kieli poskessa, että kannattaa keskittyä sitä edeltäviin raitoihin. Videobiisi Hei beibi mul on kliffaa osuu action rockin ja punkin välimaastoon, simppelin melodiakuvion haroessa lupaavasti. Toinen videosinkku 1000001 ongelmaa on melkein ideoitaan vilkkaampi kiskaisu, vaikka ”vuodan vuoksesi niin kuin Kennedy” osuva heitto onkin.

Kuolleet kuolleet melskaa ja räyhää useimmiten niin vimmatulla voimalla, että johtoajatus tuntuu kroonisesti karkailevan käsistä. Ei multa mikään koskaan onnistu omaa melodian, jota olisi voinut hyödyntää huomattavasti tehokkaammin ja Tuoppi kohoaa jättää lähinnä puolittaisen maun suuhun. Taustan raastoa tehdään kovin yksioikoisesti, aivan kuin kiire olisi painostamassa ja pakottamassa kroonisesti niskassa. Soolokin katoaa hälyyn ja sovitusten saralla raakilemaisuus päästää ilmat pakenemaan palloista.

Halusin nostaa levyn koosteeseen kuitenkin siitä syystä, että mielestäni isossa osassa biisejä on huimasti potentiaalia. Lopputulema on tässä vaiheessa vielä kovin geneeristä punkrokettirollia ohuilla metallipinnoilla, mutta haistan mahdollisuudet muuhunkin. Soundia varioiva Kuppien kuningas ja vimmainen En oo ookoo ovat osumia, siinä missä em. Menkää töihin! -julistuskin, siispä nyt vain lisää räminää purkkiin.

Mika Roth


Lipa Liukkonen: Elämänkaari Lipa Liukkonen: Elämänkaari

Kevyesti iskelmältä maistuvalla kantrilla mennään, kun Lipa Liukkonen kokoaa yhteen soolodebyyttialbuminsa. Lahtelainen laulaja/lauluntekijä on viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana pistänyt pihalle peräti kahdeksan sinkkua, joista Jos me muutetaan yhteen tuli vastaan sinkkukoosteessa. Esikoispitkäsoitolle ovat mahtuneet kaikki sinkut, mitä nyt albumiversiot eroavat viidessä tapauksessa enemmän ja vähemmän aiemmin kuulluista muodoista.

Elämänkaari on nimensä mukaisesti joukko oikeasti eletty tarinoita, joissa Liukkonen ruotii sielunsa valoja ja varjoja. Paljon on tapahtunut, toisinaan ikäviäkin juttuja, mutta katkeraksi tai myrkylliseksi vastoinkäymiset eivät ole herraa kääntäneet. Peräti kahtena versiona kuultava Laskekaa kivet maahan tarkastelee tapahtunutta tuhlaajapojan kulmasta, kun sinisilmäistä ja kotiin palaavaa seikkailijaa on vedetty nenästä joka käänteessä. Mustaa jäätä on synkin hetki, nopean muodon heijastellessa sanojen kovuutta, vaan nytkin amerikkalainen soundi koristaa reunat kauniiksi – ja sanat ovat tietysti nytkin monitulkintaiset.

Enemmän lämpöä johdetaan, kun Pohjimmiltaan kiltti mies pohdiskelee elon kummallisuuksia ja hehkuva kitarasoundi täydentää tunnustusta. Kun olit pieni heijastaa vanhemman tuskailua, kun oma pikku lintunen lähtee väistämättä pesästään jossain vaiheessa ja lapsuuden aika alkaa olla ohitse. Elämä kulkee vain eteenpäin, mutta joskus olisi mukavaa pysäyttää kellot edes hetkeksi. Yllättäviä siirtoja ovat klassisempaa rockballadia muistuttava Villi tyttö ja miltei häijyksi äityvä Jos en tietäisi paremmin, jossa kertoja tietää pullon henkien kuiskivan demonien kielin. On eduksi tuntea myös sydämensä pimeämpi puoli.

Kantri taipuu oivasti kaihoon ja kaihosta on pohjoisen sielun langat kudottu, mutta Liukkonen tuo kaavaan myös pohjoisamerikkalaista jouhevuutta. Näin vältetään kivireen kiskominen perässä, kun kulku on hetkittäin suorastaan jouhevaa.

Mika Roth


Rückwater: Bored Machine Rückwater: Bored Machine

Yllätyin aidosti, kun tuhtia ja tuimaa stoner rockia soittavan Rückwaterin albumin saatekirjeessä seisoi, että kyseessä on bändin toinen pitkäsoitto. Orkesteri tosiaan pisti pihalle kesällä 2020 debyyttialbuminsa, mutta kyseinen kiekko meni ainakin allekirjoittaneelta tyystin ohi noina vaikeina pandemia-aikoina. No, ei itketä menneitä vaan keskitytään tähän hetkeen ja uunituoreeseen Bored Machine -pitkäsoittoon.

Uusi uljas aika käynnistyi itse asiassa keväällä, kun Homo Economicus -sinkku viskeli tarkkoja kiviään kohti ahneimpia apinoita, joiden viisaus on tulkinnanvaraista. Eikä virsi ole lyhyesti kaunis, vaan sinkulle kertyy mittaa yli 8 ja puoli minuuttia. Samalla lunastetaan puheet progehtavammista rakenteista ja biisiin pystytään pulttaamaan kiinni hyvinkin yllättäviä lisärakenteita ja siltoja. Toiseksi sinkuksi valittu No More Air on muotonsa puolesta armeliaampi, kun alle viiteen minuuttiin ujutetaan jopa tarttuvaksi osoittautuvaa poprock-koukkua. Toki painoluokka on nytkin superraskas, mutta sekaan pääsee juuri sen verran valonpilkahduksia, että polulla pysytellään.

Grungeisesti akustista kitaraa kuvaan tuova Follow The Money on ovelasti vallan negatiivisia voimia kritisoiva teos, joka on sovitettavissa niin yksilöiden kuin työyhteisöjenkin maailmaan. Raha puhuu, vaan harvemmin puhdasta totta maailmassa, jossa eletään suuressakin mittakaavassa totuuden jälkeistä aikaa. Kaiken tummuuden keskellä on sentään alle neljään minuuttiin rokkinsa roiskiva Birthday Boy, jonka tahtiin kelpaa pomppia ja hoilata. Puristusta sopivasti höllentää myös hetkittäin hyvin syvissä vesissä uiva Blue Lake Escape, mutta tuskahan tarvitsee toimiakseen jotain vastapainoksi.

Bored Machine saattaa olla kielikuva kyllästyneestä ihmisestä, sähkökemiallisesta koneesta, joka ei jaksa enää laukata haaveiden, rahan ja vallan perässä. Vai olemmeko kyllästyneet kaikkien muiden säntäilyyn ja jos kaikkia kyllästyttää, niin pitäisikö joukkohorroksesta herätä kerralla? Pohtiessa kelpaa luukuttaa Rückwaterin raskaampaa, progempaa ja syvempää stoneria, jolla groove kukoistaa ja koukut toimivat.

Mika Roth


Tomy Laisto: Penumbra Tomy Laisto: Penumbra

Raskaamman ilmaisun tunnelmallisempaan sekä keveämpään linjaan ainakin hetkellisesti vaihtanut Tomy Laisto pääsi kiistatta yllättämään debyyttisoolosinkullaan. This Summer on yhä hyytävän kaunis ja akustinen kitara saa satunnaisten kavereiden kanssa vastata myös muun albumin materiaalista. Vierailijoita kuullaan yli puolella raidoista, mutta levyn eheyttä moinen ei uhkaa.

Ja aloitetaan suoraan kovasta päästä, eli Rainer Nygårdin kanssa esitetystä Circular-raidasta. Olen tuskin ainoa, jolle tämä sielukkaisiin vokaaleihin ja akustiseen kitaraan nojaava kaunokainen tuo mieleen Alice In Chainsin tekemiset. Eikä kyse ole vain puolisvengaavasta melodiakulusta ja äänimaiseman hienoisesta keinumisesta, vaan myös sisäisestä palosta, joka kääntyy lähes polttavaksi tuskaksi. Kappale villiintyy, siis albumin mittakaavassa, äänekkääksi, mutta on kuitenkin niukan vähäeleinen. Hiljaista melskausta ja pari ryöpsähtävää nuottinippua, sekä sielusta kajahtavaa hipihiljaista laulua.

Näillä mennään halki levyn ja ainesten keskinäiset suhteet voivat tuntua luettuna puolivillaisilta, mutta kuunnelkaapa vaikka sisaruslauman hiljaisinta laitaa edustava Comparison. Ottaahan se seitsemän minuuttia ja osia, vaan mitään ei voisi jättää pois menettämättä biisin ytimen olennaisia osia. Intromainen Hue on ainoa alle kolmi- ja neliminuuttinen numero, siivun tuntuessa ironisesti ainoalta aineksiaan pidemmältä hetkeltä. Kovatasoisten vieraiden osaamista hyödynnetään, mutta kaikki kuulostaa jatkuvasti Laiston itsensä tekemiseltä. Jopa Christopher Amott on vain yksi bändiläinen, kun Day Before Yesterdayn ominta muotoa haetaan – ja onnistuneesti haetaankin.

Tuleva on tuntematon, mutta ankkuri All The Time päästää sähkökitaraa aivan pieniksi hetkiksi ääneen ja taustan kiippareilla luotu häly tihenee. Pohjustaako Laisto paikkaa jatkolle, hiukan sähköisämmälle seuraajalle? Ken tietää, fakta on kuitenkin se, että Penumbra on tilansa ja julkaisunsa ansainnut.

Mika Roth


Öuran: Fåglan på rymmin Öuran: Fåglan på rymmin

Öuranin kohdalla tein poikkeuksen, sillä tämä levy on julkaistu jo lähes vuosi sitten. Desibeli.netin toimitukseen komea vinyyli saapui kuitenkin vasta hiljattain, joten tuoreesta musiikista ei ole kyse. Ruotsinkielistä folkrockia soittavan bändin esikoisalbumi on kuitenkin tapaus useammallakin tavalla ja tasolla. Ensinnäkin tämä taitaa olla ensimmäisiä Larsmon murteella tehtyjä albumeita. Lisäksi levyn tekstit muodostavat tarinan ja itse musiikki on vahvaa.

Perinteisemmällä folkilla lähdetään liikkeelle, mutta kun Balladen om den väldige tjyyvens sista färd pääse lyöntivuoroon, huomaan hukkuneesta varkaasta kertovan tarinan kähveltäneen jossain välissä myös sydämeni. Folkpoprokkis rullaa kuin itsestään ja tyylille elintärkeät soundit suorastaan hivelevät korvia. Sähköistä, akustista ja ilmavan kerroksellista, arvoituksellisuutta unohtamatta. Spader Maja on tekstin ja musiikin puolesta kädenojennus countryn suuntaan, vaikka Öuran linjansa pitääkin. Tummempaa ja säröisempää folkrockin laitaa tutkaileva Mördarens hus ajaa soundit jo aivan rajoille, vaan rupisempi muoto sopii murhaajan talosta kertovaan tekstiin kuin veri veitseen.

Larsmon murre saattaisi olla vakava raja-aita monelle kuulijalle, mutta tämäkin on otettu huomioon ja arvioitavaksi saapuneen levyn mukana olivat englanninkieliset käännökset. Ja heille, jotka eivät vinyyliä pääse soittamaan, löytyvät käännökset tätä kirjoitettaessa ainakin Bandcamp-sivustolta. Eikä edes ruotsia paremmin hallitsevalle ole helppoa seurata kaikkea laulettua, joten nöyrästi vain käännöksiä tiirailemaan.

Folk on voimaa ja sinkuksikin fiksusti nostettu Vid vattenbrynet osoittaa viimeistään bändin musiikin leveyden ja arvon. Ryhmä pitää kunniassa rikkaita juuria ja folkin perintöä, mutta ei jää minkään rajan vangiksi. Musiikki voi ja saa kasvaa kohti folkpopin ja poprockin ketoja, itse biisien ollessa kuninkaita, jopa yhtenäisen tarinan rinnalla. Elämä jatkuu, kovatkin muistot haalistuvat ja kun Trädgården sulkee levyn, ollaan jälleen perusasioiden äärellä. Kädet mullassa, ajatukset tulevassa ja katse jo horisontissa.

Mika Roth




Lukukertoja: 658
Facebook
Artistihaku
Ajankohtaisissa myös