01.04.2013
Vuoden kulun ajankohtaakin ajatellen Riffien rajamailla hiljennytään Pyhän Testamentin pariin. Tämä kyseinen näkemys aiheesta vaatii kuitenkin lukutaidon sijaan sekä korvat että myös avaran musiikkimaun.
Svart
Kun taannoin Truth & Severance -EP:n (2011) tiimoilta yhtyettä haastattelin, kysyin Sinkiltä millaiselta tulossa ollut pitkäsoittonsa kuulostaa sellaisen tahon korvaan, jolla ei orkesterin säveltaiteesta ole haisua tai käryä. Vastaus oli hyvin yksiselitteinen ”Se on kuin valtaisa pillu jolla on terävät hampaat ja se imee kaiken sisäänsä nautinnosta vavahdellen.”
Kahdessa erillisessä osassa sekä yhtenäisenä cd-pakettina julkaistu The Holy Testament -kokonaisuus (2011/2013) on kieltämättä vähintäänkin valtaisa ja terävähampainen. Blackmetal, sludge, drone, psykedelia ja sekalaiset elokuvamaiset, industrial -painotteisetkin tummat sävyt sekoittuvat paletissa kuin omasta tahdostaan pyrkien kaikkialle muualle paitsi sinne, minne oli tarkoitus mennä – ja jäädä. Ensimmäinen osa käynnistyy yllättävän seesteisenä lannistuneen Into the Platinum Skiesin äänimaisemassa, seuraten melodian kulkureittiä kohti rajaa, jolta ponnistaa syvemmäs. Ritual Transfigured soi jylhänä ja kietoo junnaavan rytminsä syövereihin, pimeyteen, tyhjään, julmaan ja äänekkääseen.
Kaaos johdattelee hiljalleen karmivaksi kehittyvän Ritualin läpi pitkin Justicen kylmänä jylisevää äänivallia. Repulsion kuulostaa siltä kuin joku olisi väkisin raahannut Vangelisin fantasiamaailmoistaan keskelle omaan mahdottomuuteensa rapistuvan todellisuuden viimeisiä minuutteja. Cold Stars nostaa päällekäyvien doom -sävyjensä vuossa jälleen mieleen edellä mainitun EP:n arviossa esiin nousseen termin ”yön ääniraita”. Tällä kertaa yö vain tuntuisi olevan ”maailman viimeinen”-tyylistä sorttia.