26.09.2008
Nosturi/Helsinki
Melankolista, gootahtavaakin vaihtoehtorockia soittava Nazca on ehtinyt jo kymmenen
vuoden ikään, mutta on yhä harvojen tuntema. Tämä on pieni vahinko, sillä
yhtyeen soundi on persoonallinen, maalaileva mutta ei silti unelias
(vertailukohtana voi ajatella esimerkiksin Movementin aikaista
New Orderia). Huomiovaje voi johtua pitkittyneestä hiljaisuudesta
levytysrintamalla. Muistelin myös edellisellä Non Grata -albumilla olleen
ainakin pari mieleenjäävää biisiä, mutta nyt tarttumapinta oli vähäistä,
ja huomioni alkoi harhailla muutaman biisin jälkeen.
Jo vuodesta 1980 toiminut ja yhä aktiivisesti levyttävä New Model Army saapui sen sijaan Nosturiin toistamiseen yhden vuoden sisällä. Ovatko syynä yhtyeen krooniset vaikeudet Yhdysvaltain viisumien saamisessa (ainakin jonkun silmissä vanhat punkkaritkin osaavat siis
yhä purra) vai yritys hyvittää edeltänyt 15 vuoden tauko, joka tapauksessa
yhtye veti hyvän määrän yleisöä paikalle tälläkin kertaa. Jotkut jopa
toistamiseen, mutta yhtye onkin tunnettu lojaalista fanikunnastaan. Innostavaksi heidän jälkipunkkinsa tekevät sen militantti klangi ja folkahtava kaihoisuus - parhaimmillaan yhdessä ja samassa kappaleessa, kuten keikallakin kuullussa Vagabonds-hitissä. Edellisen salaisuus on suurelta osin loistavissa rumpaleissa: ensin muutama vuosi sitten
kuollessa Robert Heatonissa, nyttemmin Michael Deanissa,
joka ainakin soittajana pyrki täyttämään edeltäjänsä saappaat. Jo heti
kärkeen vedetyn Here Comes the Warin raivo sai syntynsä hänen
hurjasta mutta silti monipuolisesta takomisestaan.
Kuten näin vanhojen bändien kohdalla tapaa olla, yleisö oli innostunein
kuullessaan White Coatsin ja 51st Staten kaltaisia
klassikoita. Uudempaa materiaalia vaivasi polarisoituminen toisaalta
seesteisiin balladeihin, toisaalta väkinäiseltäkin tuntuvaan jyräykseen,
joka meni One of the Chosenin rumpuvallissa hieman överiksi. Laulaja Justin Sullivanin antaumuksellinen esiintyminen pelasti
paljon. Vaikka kuulas Purity olikin kadottanut sähköviulunsa, ja
setin vanhin biisi No Rest postpunk-kulmikkuutensa, synnyttivät ne
silti suurimman hurmoksen. What a Wonderful Way to Go oli yllättävä
mutta mainio päätös setille, ja tunnelmasta innostunut yhtye palasi
soittamaan vielä runsaan encoren - It's more like a private
party, totesi Sullivankin.
Teksti ja kuvat: Mikko Heimola