31.03.2007
Progressiivinen rock elää parhaillaan nousukautta, ja vaikka tämän näkyvimpiä merkkejä
ovat lukuisat progesti jauhavat metalliorkesterit, löytyy myös perinteisemmän tien
kulkijoita. Yksi näistä on helsinkiläinen Manogurgeil, joka julkaisi alkuvuodesta
debyyttialbuminsa Unirytmejä.
Koska levy on samaan aikaan sekä selkeästi inspiroituneen luomisvoiman tulos että
häpeilemätön tuulahdus menneestä, haastoin kolme viidesosaa yhtyeestä - heidän
musiikkinsa canterburyläisyyteen sopien - oluthuone Angleterren tuoppien ääreen
kertomaan sen synnystä.
Keskustelemme alkuun hieman yhtyeen taustoista. Basisti Ville Koivula kertoo
Manogurgeilin saaneen alkunsa vuonna 2002, mistä asti mukana on pysynyt hänen itsensä
lisäksi vain urkuri Hannu Kuosmanen.
- Eräässä nurmijärveläisessä autotallissa soitettiin avaruusprogea.
Aiemminkin bändeissä soittaneiden tyyppien mukaantulo toi
touhuun enemmän rotia, ja treenaamisesta tuli määrätietoisempaa. Alkuvuodesta 2006 yhtye
oli sitten valmis ensimmäisen levyn äänittämiseen, ja vaikka pari julkaisijaakin osoitti
kiinnostustaan, päädyttiin se kuitenkin kustantamaan itse. Yhtyeellä oli kuitenkin yksi
nimekäs taustatuki, Absoluuttisen Nollapisteen Aake Otsala. Miten hän päätyi
levyn tuottajaksi?
- Asia tuli hänen kanssaan puheeksi joskus vuonna 2005. Olin tehnyt Abson webisivuille
juttuja, mitä kautta kontakti muodostui.
Aaken rooli tuottajana herättääkin hieman
keskustelua Villen esittäessä, että biisit ja soundi olisivat
kuitenkin olleet jo aika valmiina studioon mennessä.
- Kyllä jotkut sovitukset olivat ihan perseellään ennen Aaken kommentteja, tunnustaa Hannu. Sähköpianosta vastaava Ville Paukkonen katsoo taas, ettei studiossa enää tullut mitään "radikaaleja muutoksia". Yhtä mieltä yhtye on kuitenkin siitä, että Aaken kokemus studiotyöskentelystä oli tärkeää - sitä heillä itsellään ei ollut yhtään.
Levy on siis pistetty nauhalle jo vuosi sitten. Miltä sen kuunteleminen tuntui silloin
tai nyt?
- Heti sen valmistuttua aika monikin kohta vitutti, tuntui että olisi pitänyt
tehdä paremmin. Nyt ei enää niin, vaan levyä pystyy edelleen kuuntelemaan. Se on
ajankuva bändistä silloin, kommentoi Ville P.
Kun kysyn, herättikö Unirytmeistä kirjoittamani arvio vastaansanomista, tyytyy bändi
nyökkäilemään hyväksyvästi.
- Kai me ollaan päästy "ei meitä saa kutsua progeksi" -kauden yli, Ville P. murahtaa.
Jatkan kuitenkin hieman siinä heittämääni piikkiä: oletteko te muuta kuin 70-luvun progen jälleensyntymä?
- Olemmeko muuta kuin Pikku Kakkosen tunnarin jälleensyntymä?, väistää Ville.
Hannu uskoo eroa kuitenkin olevan. Ainakin siinä, että heillä on etunaan 30 vuoden näkemys
siihen, mitkä olivat aikanaan hyviä ideoita ja mitkä eivät. Että enää ei tulisi
levytettyä umpimähkään jotain parinkymmenen minuutin kaikulaitekikkailuja, mitä voi
kyllä pitää edistyksenä.
Keskustelemme hetken yhtyeen vaikutteista. Nykybändeistä yhtye nimeää hengenheimolaisikseen kotoiset Uzvan ja Hidria Spacefolkin, mutta muuten
innoittajia joudutaan hakemaan kauempaa. Hannu tunnustaa Canterburyn kuuluisan
proge-skenen vaikuttaneen häneen huomattavasti, ja tietysti myös odotetut nimet kuten
King Crimson ja Soft Machine nousevat esiin. Kaksi poissaolevaa jäsentä
(rumpali Perttu Lindberg ja kitaristi Juho Sammalkorpi) ovat sen sijaan
kuulemma enemmän jazz-miehiä. Puhe eksyy kuitenkin jostain syystä metalliin. Vaikka
yhtye vakuuttaakin yhteen ääneen olevansa Tool-faneja, ja tykkäävänsä muutenkin
metallin kuuntelemisesta, ei bändi ole halunnut olla Dream Theaterin tyylinen
heviprogebändi, etenkin kun progemetallia kun tulee nykyään joka tuutista.
- Ja eihän sitä kestäisi, jos kitaristi alkaisi yhtäkkiä tiluttamaan, tuskailee Ville
P.
Yhtye käy hetken sisäistä debattia siitä, kumpi on kuuntelukelvottomampaa, Spock's
Beard vai Flower Kings, mutta yritän ohjata keskustelun äsken sivuttuun
aiheeseen, eli progen tai ainakin haastavan musiikin kasvaneeseen suosioon. Onko tämä
näkynyt Manogurgeilin kysynnässä?
- Kyllä se on, vastaa Hannu. Internetin puskaradiolla on ollut tässä suuri
merkitys, sitä kautta kiinnostuneet kuulee meistä vaikkei tällainen musiikki
missään soisikaan,
- Joo, ja MySpacen kautta on tullut etenkin ulkomaalaisilta kiinnostuneita
kommentteja, Ville K. kertoo.
- Ja jos Magyar Posse voi olla Suomen listan top-20:ssä, niin meilläkin on
toivoa, päättää Ville P.
Levyltä henkii myös bändin erikoinen, ehkä progebändeille tyypillinen huumorintaju.
Pakkausta kuvittaa esimerkiksi lapsekas piirros tekstillä poliisin onni on poliisin
kesäkoti. Sen alkuperäksi paljastuu Lauttasaaresta treenistä etsittäessä löydetty
virkistysmaja, jolta myös yksi levyn biiseistä sai nimensä.
- Ennen sitä se oli Hannun peräpuikko, perustelee Ville P. valintaa.
Nimiä on haettu myös Kauko Niemisen kirjoista ja Leo Mellerin saarnoista, ja
Vesikävelijät valtaavat altaat oli otsikko, johon toinen Ville törmäsi
mielipidepalstalla.
- Onhan siinä vähän polvesta päähän fiilistä, heittää ensimmäinen Ville.
- Mutta yleensä nimet tulevat viimeisinä, eivätkä liity kappaleisiin sen enempää.
Sovituksiin voivat ehkä vähän vaikuttaa.
Seuraava levy on kuitenkin jo työn alla, kaksi biisiä valmiinakin. Ville K:n mukaan uusi
tavara on kompaktimpaa, ihan niin paljoa ei vaellella yhden biisin aikana.
- Mutta jos joku tulee treeneihin 20-minuuttisen proge-eepoksen kanssa, niin kyllä
sekin mukaan otetaan, lupaa Hannu.
Hieman yllättäen yhtye paljastaa etsivänsä parhaillaan laulajaa.
- Kaikkien ideat kaipaavat ehkä vähän sitä, paljastaa Ville K.
- Mielellään otettaisiin sellainen, joka jaksaa odotella viisi minuuttia aina välillä,
tarkentaa Ville P.
- Huilun soittaminen olisi myös eduksi.
Unirytmeillähän laulua oli lähinnä Alue-avauksessa, ja bändi kertoo tuon biisin olleen vanha instrumentaali, joka tuntui aina kaivanneen jotain. Vähän ennen levylle pistämistä mukaan keksittiin pyytää yhtyeen vanha tuttu Noora Tommila (joka vaikuttaa vakituisimmin Low Life Rock'n'Roll Philosophersissa).
- Ensin se, että soitetaan instrumentaalisesti tuntui vapaudelta. Nyt rajoitukselta,
Ville K. murehtii.
- Molemmat ne ovat rajoituksia, kuittaa Ville P.
Toinen mitä yhtye hakee on keikkamyyjä.
- Keikkoja on ollut nihkeästi, kun niitä on itse jouduttu yksi kerrallaan
sopimaan. Nyt pyritään tiiviimpään tahtiin, että olisi parikymmentä vuodessa,
lupaa Hannu.
- Pistä siihen, että halukkaat keikkamyyjät voivat kysyä Desibelistä yhtyeen
numeroa, tulee ohje toiselta Villeistä.
Ai niin. Mainitessani Manogurgeilista eräälle kaverilleni, hän muisteli sen olevan
bändi, jonka tarroja aktivistit liimailivat takavuosina omien ilmoitustensa yhteyteen.
Yhtye kertookin tarroista tulleen palautetta, niitä kun on päätynyt mitä ihmeellisimpiin
paikkoihin, ja heidät tunnetaan Suomen keikkailevien muusikoiden parissa juuri
niistä.
- Pitäisi tehdä uusi tarra: Manogurgeil - tuttu WC:stä, ideoi Ville K. Toinen
Ville toteaa tarrojen liimailussa olleen kuitenkin kyse lähinnä kavereiden harrastamasta
peesauksesta, bändi ei ole sen kummemmin poliittinen. Vaikka ovatkin "sellaista kilttiä
kukkaiskansaa."
- Ei olla. Ainakaan kilttejä, kiistää Hannu.
- Mutta tykätäänhän me kaikki kissoista, ehdottaa Ville K.
Keskustelu harhailee vielä hetken muun muassa siinä, saako Diamanda
Galasin levyjä soittamalla karkoitettua helpommin kissoja vai ei-toivottuja
bilevieraita. Kaikki olennainen on kuitenkin ehkä jo sanottu, joten hyvästelen
leppoisan, mutta musiikkiinsa vakavasti suhtautuvan yhtyeen.
Teksti: Mikko Heimola
Kuvat: Peter Arosarka