Julkaistu: 15.05.2007
Arvostelija: Mika Roth
Candlelight
Norjalainen Manes kuuluu siihen modernien aikojen yhtyeryppääseen, joka on vapauttanut itsensä täydellisesti genrekeskeisestä ajattelusta. Joskus muinoin metallia soittanut ryhmä on puolentoista vuosikymmenen aikana muuntunut joksikin sellaiseksi, jonka kuvaamiseen pitää käyttää runsaasti normaalia enemmän adjektiiveja.
Uusi pitkäsoitto on selvää sukua vajaa puolitoista vuotta sitten ilmestyneelle [View] kiekolle. Koneet kaikissa muodoissaan ovat selvimmin eteen työntyvä elementti, perinteisten soittimien sijoittuessa äänikollaasissa taka-alalle. Vokaalit tuntuvat useimmiten lähinnä tukevan elektronisia säksähdyksiä, piippauksia sekä pulputuksia, eikä kielikään pysy aina samana, vaan englantia jatketaan satunnaisesti muilla eurooppalaisilla kielillä. Vokalisointi on luonnollisesti yhtä tempovaa ja arvaamatonta kuin muutkin levyllä kuultavat äänet, kaaoksen voimien pyrkiessä ottamaan jatkuvasti valtaa äänten virrasta. Tyylillisesti ryhmän soittoa voi kutsua jonkinlaiseksi avantgarde-elektrorockiksi, jossa on häivähdyksiä industrialinkin suunnalta.
How The World Came To An End on ensi kerroilla toki hienoa kuunneltavaa, mutta edellisen kiekon tavoin tuotos henkii ympärilleen hyytävää kylmyyttä. Vaikka esimerkiksi kolmantena kuultava I Watch You Fall muistuttaa laulultaan jopa Stingin tekeleistä, hakataan sekin väistämättä kuoliaaksi kylmillä kromiputkilla. Eihän äänimaisemien tylyydessä tietenkään mitään perustavanlaatuista vikaa ole, mutta vallitsevana olotilana moinen käy turruttavaksi.
Norjalainen ex-Black Metal bändi, joka tarjoaa kuulijoilleen nykyisin post-rock ja elektrometal pitoista äänitaidetta.
Kotisivut: www.manes.info
(Päivitetty 15.05.2007)