16.10.2003
Pakkahuone/Tampere
Opeth herätti paljon pahaa verta peruutettuaan viimekesäisen
Tuska-keikkansa, vallankin kun ainoa syy peruutukseen oli bändin halu treenata
rauhassa Yhdysvaltojen kiertuetta varten. Opethin nokkamies Mikael
Åkerfeldt pahoitteli kyllä peruutusta, mutta muuten hän käyttäytyi
alkuasetelmaan nähden hyvinkin uhkarohkeasti – mies mm. totesi kylmän viileästi,
että ”you know, Finland has always been inferior to Sweden”. Niin sitä
ystäviä hankitaan!
Entä sitten keikan varsinainen anti? Ainakin tapahtuma vahvisti ajatustani
siitä, että Opeth on yksi aikamme harvoista todellisista jalometalliyhtyeistä
kaiken maailman malminnuuskijoiden sekalaisessa joukossa. Viime vuosien
yhteistyö Porcupine Tree -vokalisti Steven Wilsonin kanssa on
kasvattanut bändin entuudestaankin laajan skaalan kadehdittavan moniulotteiseksi
sävelkirjoksi. Opethin koko olemus huokuu ennakkoluulottomuutta, varmuutta ja
sen lopullista sisäistämistä, että oman mielikuvituksen rajoittamisen voi jättää
niille, joilla sitä ei ole ollut alun perinkään.
Tasaisesti uransa jokaisesta vaiheesta kappaleita soittanut Opeth ei ole
esiintymistilanteessa kovinkaan liikkuvaista sorttia eikä yhtye muutenkaan
panosta visuaalisiin tehokeinoihin tai muihin show-elkeisiin. Mutta se musiikki!
Muutamista pikkuongelmista (Åkerfeldtin flunssa ja rumpusetin pettämisestä
johtunut pitkähkö tauko heti ensimmäisen biisin jälkeen) huolimatta Opeth teki
Tampereella lähtemättömän vaikutuksen. Bändin pitkät ja moniosaiset kappaleet
rakentuvat ääripäiden kilvoittelulle ja sisältävät useimmiten polveilevasti sekä
erittäin brutaalia mättöä että kauniita suvantokohtia. Hieman jo hymyilyttikin,
kun katsahdin kolmannen biisin aikana kelloa ja keikkaa oli kulunut jo silloin
reilusti yli puoli tuntia. Opethin luomisvoima on kiistaton ja vaikka Mikael
Åkerfeldt onkin enemmänkin myhäilevä ja leppoisa kuin vangitsevalla tavalla
karismaattinen keulakuva, oli hän selvästi kotonaan lavalla.
Opethin soundit olivat Pakkahuoneella erittäin selkeät ja kirkkaat. Yleisöä
keikalla ei ikävä kyllä ollut muutamaa sataa enempää – olisiko sitten
protestiäänilläkin ollut osuutta asiaan. Täyttä asiaa-osastolle vaivatta
luokiteltavan setin kohokohdiksi nousivat uuden, pääosin akustisesti
tunnelmoivan Damnation -albumin majesteettinen kakkosraita In My Time
Of Need ja Blackwater Parkin 10-minuuttinen ”hitti”, todella tyrnästä
alkuriffistä Katatoniaksi liukuva Bleak, jota yleisöstäkin
ehdittiin kaipailla useaan otteeseen. Lähestulkoon kaikista
soolokitaraosuuksistakin huolehtineen Åkerfeldtin roolia Opethin lumovoimasta ei
voi kyllin korostaa: miehen monipuolinen ääni taipui flunssaisenakin
käsittämättömän laaja-alaisesti epäinhimillisen syvältä kummunneesta örinästä
mitä kuulaimpaan ja hämyisimpään progetunnelmointiin. Nykykunnossaan Opeth alkaa
olla aika pysäyttämätön yksikkö, joka on staattisessa lavaolemuksessaankin
varmasti yksi kovimmista livebändeistä planeetallamme.
Lämmittelijänä esiintynyt norjalainen Extol oli koostettu kaavalla
”kolme lippalakkipäistä lyhyttukkaa ja kaksi pitkähiuksista päänheiluttajaa”.
Yhtye esiintyi sinällään energisesti, mutta sen death metallissa ei ollut mitään
sellaista, mitä ei olisi kuultu jo tuhat kertaa aiemmin.
Miika Jalonen