Ajankohtaista

The National: Rome

16.12.2024



Todelliset mammuttikappaleet odottavat kuitenkin huomattavasti tuonnempana ja ehkä hiukan yllättäenkin bändin toiselta pitkäsoitolta löytyvä Murder Me Rachael potkii tuimasti itseään eteenpäin. 00-luvun angstia ei tarvitse kuitenkaan houkutella isoilla verkolla esiin, sillä se tuntuu virtaavan edelleen aivan pinnassa. Rauhallisempaa laitaa edustavat Fake Empire ja Terrible Love saavat aikaiseksi isoäänistä yhteislaulua, kun taas The System Only Dreams in Total Darkness nykii livenä kimppalaulut irti terävämmin.

The National on Roomassa kovassa vedossa, mitä myös alleviivaa se, ettei livealbumille ole tehty mitään jälkiäänityksiä. Se mitä kuullaan on se mitä kuultiin ja hattua on nostettava, sillä kiihkeimmissä kohdin korjailtavaa olisi moista harrastaville kyllä löytynyt. Toisaalta rosoinen pinta ja rahdun rispaantumaan päässeet reunat palvelevat Laugh Trackin seitsenminuuttista Smoke Detector taiderockjättiä, eikä isoihin biiseihin kuuluva I Need My Girl ole moksiskaan elämän makuisista lisistä.



Tekstien puolella yhtye on osannut toistuvasti sommitella sanansa taiten, vaikka Berninger kuuleman mukaan kärsikin 20-luvun alkupuolella pientä valkoisen paperin syndroomaa. Tekstit ovat kuitenkin kautta aikain olleen bändin vahvuus ja The Geese of Beverly Road, sekä etenkin Humiliation ovat mainioita esimerkkejä pienin palikoin kasatuista torneista, joille riittää selittäjiä ja silittäjiä. Eikä em. Murder Me Rachael ole ainakaan simppelimmistä päästä juonivyyhtejä, kun kertojan asema tarinan muihin henkilöihin jää vähintäänkin tulkinnanvaraiseksi.

Kyynisempi voisi pohtia ääneen, josko niinkään moni roomalainen varsinaisesti täysin hiffaa tekstien syvyyksiä – mutta sanat ovat toisaalta vain sanoja ja niille jokainen hakee merkityksensä. Merkittävää sen sijaan on se, että sadan minuutin mittaisessa keikkatallenteessa kaikki oleellinen on kohdillaan.

Mika Roth




Lukukertoja: 139
Facebook
Artistihaku
Ajankohtaisissa myös