Klassikko

Redbone – swamp rockin uranuurtajien tarina

02.10.2024



Vielä vuoden 1970 aikana ehti ilmestyä yhtyeen toinen pitkäsoitto Potlatch, jolta poimittu Maggie oli Redbonen ensimmäinen singlemenestys. Kyseessä on lisäksi eräs yhtyeen vahvimmista albumikokonaisuuksista, jonka huippuhetkiin lukeutuvat nimikappaleensa ja edellä mainitun singlehitin lisäksi etenkin Chant: 13:th Hour, rivakka svengipala Light as a Feather sekä sulavasti rullaava New Blue Sermonette. Lähestulkoon albumin revittelevimpään tuotantoon lukeutuva Judgement Day päätyi coverina vuosina 1972 ja 1973 kaksi albumia julkaisseen naisrockyhtye Birthan levytysohjelmistoon.

Vuonna 1971 ilmestynyt Redbonen kolmas pitkäsoitto Message from a Drum julkaistiin Espanjaa lukuun ottamatta muualla Euroopassa nimellä Witch Queen of New Orleans. Samanniminen kappale on Redbonen tuotannon toiseksi suurin singlemenestys, joka saavutti Billboardin listalla sijan 21. ja oli vielä suurempi menestys muualla maailmassa.

Vuonna 1972 ilmestynyt Redbonen neljäs albumi Already Here edusti edeltäjiään kevyempää musiikillista ilmaisua ja hitiksi mainitulta pitkäsoitolta poimittiin cover The Coastersin levytyksenä ensisijaisesti muistetusta kappaleesta Poison Ivy. Balladituotantonsa osalta Already Herella on tarjottavanaan lähes klassikkotasoinen, kitarasoundeissaan jopa Santanaa muistuttava kappale Power (Prelude to a Means).



Vuonna 1973 ilmestynyt Redbonen viides pitkäsoitto Wovoka on eräs yhtyeen tuotannon vahvimmista albumikokonaisuuksista sisältäen muun muassa klassikkotasoisen nimikappaleensa, upean melodian kannatteleman raidan Clouds in My Sunshine sekä Redbonen tuotannon suurimman singlehitin, viidenneksi nousseen Come and Get Your Loven. Mainitulle singlelle kertyi 24 listaviikkoa ja se saavutti kultalevyn. Samaisena vuonna Redbone julkaisi poliittisesti orientoituneen singlensä We Were All Wounded at Wounded Knee.

Redbonen huippukauden viimeinen pitkäsoitto oli vuoden 1974 tuotantoa edustava Beaded Dreams through Turquoise Eyes. Alkukautensa selkeämmän swamp rock-vaiheen jälkeen Redbone rikasti musiikillista ilmaisuaan elementeillä esimerkiksi soulista, funkista, cajunista, Tex-Mexistä ja rhythm and bluesista. Leslie-speakeria soitossaan hyödyntänyt Lolly Vegas oli jopa Jimi Hendrixin arvostama kitaristi ja Pat Vegasin mukaan juuri hän rohkaisi Vegasin veljeksiä perustamaan kokonaan Yhdysvaltojen alkuperäisasukkaista koostuvan rockyhtyeen.

Lolly Vegasin edesmentyä maaliskuussa 2010 Pat Vegas on ollut Redbonen nykyisin toimivan lineupin ainoa originaalijäsen. Ensikosketuksen sittemmin varsin voimakkaasti diggaamani Redbonen musiikkiin tarjosi 90-luvun alussa hankkimani 20 kappaleesta koostuva ja varsin edustava kokoelma Come and Get Your Redbone. Sittemmin Redbone-kokoelmaani ovat kartuttaneet yhtyeen kaikki vuosien 1970–1977 välillä julkaisemat albumit. Esikoisalbumi löytyy sekä yksittäisenä vinyylinä että kaikki 17 biisiä sisältävänä Wounded Bird Recordsin julkaisemana cd-versiona.

Pertti Pulkkanen




Lukukertoja: 443
Facebook
Artistihaku
Klassikoissa my�s