03.02.2023
Alex Melton on yhdysvaltalainen muusikkoja ja tuottaja, jolle popahtava punk ja amerikkalainen country ovat yhtä helppoja sekä rakkaita musiikillisia kenttiä. Niinpä onkin tavallaan luontevaa, että hän tekee popahtavista punkbiiseistä aitoja countrysiivuja ja päinvastoin.
Pure Noise Records
Melton on jo aiemmin urallaan erikoistunut tekemään punk ja hardcore biiseistä versioita, jotka luetaan ison veden tuolla puolen hieman vaikeasti rajattavan alternative country -genren alle. Eli periaatteessa tässä on samaa kuin kotoisten Eläkeläisten touhussa, mitä nyt lyriikat jätetään käsittelyssä ennalleen. Luonnollisesti hyvä biisi on aina hyvä biisi, mutta kun tuttuja palikoita pyöräytellään vallan uusiin asentoihin, syntyy samalla helposti humoristisia yhteensattumia. Ja täsmälleen tuohon hauskan miehen maineesta nauttiva Melton mitä ilmeisimmin tähtääkin.
Rakkaus popahtavaa punkkia kohtaan juontaa juurensa Meltonin lapsuuteen, jolloin mm. Blink-182 ja The Starting Line tekivät punkahtavasta rockista kaikkien omaisuutta. Kuinka ollakaan juuri tuo valtavirtaa lähemmin myötäilevä punkrockin tyyli vallitsee myös Southern Charmin A-puoliskolla, jolla kuullaan kuusi poppunkautettua versiota countryhiteistä.
Kauneus on aina kuulijan korvissa, mutta toimiihan Beer Never Broke My Heart komeasti, ehkä jopa komeammin kuin (countrytähdeksi) nuoren Luke Combsin näkemyksenä. Napakkaa terävyyttä ladataan myös erittäin nopeaksi punkrockcountryrokettirolliksi muutetussa Friends in Low Places -siivussa. Yllätyin itsekin matkan lyhyyttä kahden genren välillä, vaikka Garth Brooks ei isoksi tekemäänsä biisiä luultavasti näin koskaan kuullutkaan.
Muuten countryhelmiä kohdellaan suhteellisen nätisti ja Sam Huntin muutaman vuoden takainen megacountryhitti Body Like a Back Road soundaa enemminkin new wave -harjoitelmalta kuin miltään punkahtavalta rokkailulta. Kun otetaan vielä huomioon biisin aikoinaan herättämät ristiriitaiset tunnot tekstinsä puolesta, olisi lopputulema voinut – ja saanut – olla jotain päräyttävämpääkin.