02.11.2022
The Damned nousi lokakuun 28. päivä vuonna 2019 Lontoon legendaarisen Palladium Theaterin lavalle. Luvassa oli poikkeuksellinen rock-konsertti, jossa musiikki, teatteri ja huimat temput takasivat kauhupitoisen show’n. Eivätkä Lontoon gootit jääneet esiintyjiä heppoisemmiksi, sillä kaikki olivat pukeutuneet pahimpiinsa/parhaimpiinsa ja illan teemana oli vapaasti tulkittu klassinen kauhu Hammer-leffojen hengessä.
earMUSIC
Arvioitavaksi saadussa paketissa on koko konsertti kuunneltavissa kuvalla tai ilman. Kahden CD-levyn ja Blu-rayn kokonaisuus ei jätäkään tekniseltä puolelta narisemisen varaa, sillä kaikki on tehty pieteetillä loppuun asti valmiiksi. Tarkka kuva, riittävä määrä kameroita ja jykevä ääniraita ovat osa viimeisen päälle hiottua kokonaisuutta.
CD-versiolla konsertin loppua on muutettu siten, että hersyvä The Doors -laina People Are Strange kuullaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa toista näytöstä, mutta videolla kappale on aivan loppurähinöissä, mikä mielestäni palvelee toimivammin ainakin kuvallista kokonaisuutta.
Ennen kuin lainoihin päästään, on kuitenkin kuultu jo paljon muuta. Ensin kuvataan tietysti oma aikansa teatteriin jonottavaa kauhukansaa, jonka puvustuksesta olisi voinut tehdä ihan näyttäviä kuvagallerioitakin levylle. Harmillisesti moisia ei ole, mutta muutaman minuutin kollaasi alkutekstien aikana ajaa kyllä asiansa. Paikalle saapuneet ihmiset ovat selvästi oivaltaneet tapauksen ainutlaatuisuuden ja tilanteesta otetaan kaikki mahdollinen irti. Kunnon Halloween / Día de los Muertos -menoa, joka sopii näihin päiviin loistavasti.
Konsertti potkaistaan käyntiin napakasti, minkä lisäksi tapahtumaan toi oman lisänsä se, että yhtyeen pitkäaikainen rumpali Pinch oli kaksi päivää aiemmin ilmoittanut virallisesti tämän olevan hänen viimeisen esiintymisensä The Damnedin riveissä. Kaikki siis tiesivät tilanteen ja etenkin basisti Paul Gray tuntui vilkuilevan poikkeuksellisen taajaan ylös telineille, joilla Pinch soitti. Ja puhuttaessa rekvisiitasta sekä telineistä: lavan rakennelma oli sanalla sanoen kunnianhimoinen.
Vokalisti Dave Vanian esiintyi ensimmäisen osan keikasta (tietysti) Bela Lugosi/Christopher Lee -henkisenä vampyyrikreivinä, joka kulki pitkin komeaa linnaansa kuten isäntä konsanaan. Hammer-elokuvista tuttu linnamainen rakennelma oli osin raunioina, kuten niillä on tapana olla. Suuresta portista vyöryi välillä friikihtävää kansaa esiin ja luultavimmin osa kauhuosuuksista on leikattu pois, jotta ikärajoitus ei olisi estänyt julkaisua tietyissä maissa.
Toisessa näytöksessä vokalistin hahmo muuttui klassiseksi Nosferatuksi terävine korvineen ja pappismaisine kaapuineen. Näyttävää kiistatta ja dramaattista, mutta itse työhön – eli lauluun ja esiintymisen intensiivisyyteen – hankalat asusteet eivät tuoneet ainakaan negatiivista lisää.
Kitaristi Captain Sensiblen puvustus on aina ollut yhtä ristiriitaista, eikä herra nytkään pettänyt fanejaan. Etenkin jälkimmäisen puoliskon puolimilitantti tyyli oli jotain tyystin muuta kuin mikään muu estradilla nähty, mutta kysehän on vain show’n hengestä. Grayn kuollut seilori ja Pinchin tromafilmsmäinen post-apokalyptinen raggari istuivat puolestaan isoon kuvaan kuin risti hautuumaalle.
Itse keikka käynnistyi suht uudeksi luokiteltavalla siivulla, mutta onhan Beauty of the Beastillakin jo plus kaksi vuosikymmentä mittarissa. Ankkuriraita Black is the Night on puolestaan uusimpia äänitettyjä biisejä, joten sillä saralla riittää myös uskoa materiaalin voimaan.