Haastattelut

Perussastamala – uniikkia soundia ja oikeita biisejä

17.06.2019



- Visuaalinen maailma antoi May Queenissä odottaa itseään...biisit olivat jo valmiina, kunnes eräänä aamupäivänä valo tulikin kivasti mun kämpän ikkunaan, jossa oli verho ja ruusu. May Queen näytti itsensä. Hanna Valle, joka tekee muun muassa Zelda-zineä teki upeet graffat, mitkä sopii kokonaisuuteen.

Spring Clean edustaa mielestäni soundinne 'elokuvallisinta' laitaa, mutta mistä tuo kyseinen kappale on saanut innoituksensa?

- Meikä on julistanut itteni Suomen numero yksi Devin Townsend -faniksi ja sen biisin riffiä, kun säveltelin niin siitä tuli kiva Devin fiba! Noista ambient/kaiku höyryttelymeiningeistä voi joku myös löytää Devin fiiliksiä. Hänen musiikistaan saa innoitusta kaikkeen puuhasteluun!



- Muuten biisiin halusin saada semmosta hidasta kevään vyöryä ja fiilistä, kun jäälautat murisee hiljaa ja yhtäkkiä saattaa jyrähtää. Miksaajamme Mamba laitto Jussin foniin hyvää kaikua siinä biisin meno-osassa ja siitä tuli kivat EDM-fibat mitkä yllättäen sopi tosi hyvin tohon biisiin. Semmonen kevätaurinko mikä käy vartin porottamassa ja sitten onkin taas kaamoisen hiljaista ja vaanivaa.

Upea esimerkki jännitteiden ylläpidosta on myös Hyjy, albumin pisin kappale joka silti tuntuu aina loppuvan kesken. Tässäkin tapauksessa muoto tuntuu olevan täydellinen, vaikka periaatteessa lähes seitsenminuuttinen kipale olisi kaiketi pitänyt sijoittaa keskemmälle albumia.

- Kuumotti kyllä laittaa levyn pisin biisin heti tokaks, mutta se oli vaan sen luonnollisin paikka. Ei noin pitkää biisiä kantsi laittaa levyn loppupuolella. Se, että tos biisissä on niin rauhallinen ja poppi pitkäsoolokierto keventää helvetisti sen tunnelmaa.

Kuinka haastavaa ja vaikeaa on tunnustella aina kunkin kappaleen mittoja ja sisäisiä avaruuksia, vai kertovatko biisit sinulle kuinka ne tulee tuoda tähän maailmaan?

- Oon kyllä tosi herkkä biisien mitoille ja rakenteille... Livenä siitä ei tartte huolehtia, koska se tapahtuu vaa kerran, mutta levylle päätyessään joutuu sit elää sen ylimääräsen kierroksen kaa mikä vituttaa, jos ei oo ollut tarkkana sovitusvaiheessa.



Saastamoinen korostaa vielä kunkin melodian ainutkertaisia kestorajoja. By The Beach House voi pyöriä vaikka sata kertaa, mutta Hyjyn alkumelodian vain pari kierrosta.

Perussastamalaa voi nähdä soolona ja duona. Seuraava duona tehtävä May Queen -keikka on Suvilahti Jazzeilla 28. heinäkuuta, paikan ollessa Merikerho, Helsingissä. Soolona Perussastamalan voi taas todistaa seuraavaksi Lahden UGH-festivaalilla 6. heinäkuuta. Mutta kuinka uuden levyn materiaali sitten taittuu keikkatilanteessa?

- Uuden albumin muoto ja saundi ei muutu livenä paljoakaan paitsi, että parempaa dramaturgiaa ja kovempia sooloja luvassa.

Saastamoinen tähdentää samassa yhteydessä myös sitä, että jokainen keikka on erilainen, joten kannattaa pitää antennit herkkinä. Entä mitä muuta tulevaisuus tuo tullessaan?

- Käytiin kesäkuun alussa äänittää pari tuntii freejazznoise möykkää viishenkisellä porukalla. Pitää ruveta perkaa matskuu ja kattoo, jos siitä sais hyvän kokonaisuuden julkaistuu. Ehkä jo kesän lopulla.

Lopuksi sana on vielä vapaa, eli jos jotain jäi kertomatta niin nyt olisi se aika.

- Levyä saa vinyylinä ja kasettina. Instassa vaikka sitä deeämmää! instagram.com/perussastamala

- Kassuja voi tilata suolavesirecords(at)gmail.com

Haastattelu: Mika Roth, kuvat: Mikael Saastamoinen




Lukukertoja: 5555
Facebook
Artistihaku
Haastattelussa myös