Pienet - Tammikuu 2019
Graveyard Shifters: Welcome to Sherwood
Sanovat että hautuumaat ovat masentavia ja hiljaisia paikkoja. Ehkä niin onkin jossain päin maailmaa, mutta ei kyllä Graveyard Shiftersin monttulassa. Aiemmin soundi saattoi kaikessa raskaudessaan olla jopa aavistuksen kankeaa, vaikka messevää vauhtia ja menoa on pidetty aina kunniassa. Niinpä tuoreella kiekolla ryhmä on tarkoituksellisesti lisännyt puhtaiden vokaalien ja melodisuuden määrää, joten kuinka lapiot heiluvat päivitetyllä tyylillä?
Graveyard Shifters on aina ymmärtänyt huumorin päälle, joten lievästi etovilla kuvilla pelaava Fruit Fly Invasion ei hätkäytä, vaikka DIY-kärpäslätkä liiskaakin siipiveikkoja vasemmalta ja oikealta. Hyvä tolppalaukaus. Herrain korkeaoktaaninen rokettirolli kiihdyttää Dead End Roadiakin pitkin jo lupaavasti, mutta vasta päätösraidaksi sijoitettu Welcome to Sherwood räjäyttää iloisten veikkojen potin puunlatvoihin heikkomielisellä kohkauksellaan. Toinen leukaperät rutisemaan saava isku on avausraita Back to the Grind, jossa kaikki arkut solahtavat kuin luonnostaan oikeisiin monttuihin.
Mika Roth
Iterum Nata: The Course of Empire
Iterum Nata on kotimainen psykedeelistä ja okkultistista folkkia esittävä yhtye, jonka ytimen muodostaa
Jesse Heikkinen. Heikkinen vastaakin muutamaa vierailijan osuutta lukuun ottamatta kaikista kiekon äänistä, eikä herraa sovi torua moisesta ratkaisusta. Loppuvuodesta 2017 ensimmäisen äänitteensä julkaissut Iterum Nata kun on sangen vahvasti bändiltä kuulostava yhden miehen projekti.
Tämän toisen julkaisun unenomaiset äänikudelmat olisivat useimmiten kotonaan jonkin hienon elokuvan ääniraidalla, tai ainakin itse voin helposti kuvitella esimerkiksi heleän
Solve & Coagulan ja hetkittäin kovinkin mahtipontisen
The New Aeonin vaikkapa
Nicolas Roegin jonkin leffan tueksi. Jokainen kuudesta varsinaisesta raidasta on persoonallinen ja vahva, jos nyt se kaikkea yhdistävä punainen lanka onkin ohuehko. Naislaululla tuettu
Sacrificial Light on omanlaisensa irtiotto, kuten myös vetreästi kulkeva
The Principle of Rhythm, jolla eksoottisuus syntyy soitinten, rytmin ja (oletettavasti) pienen koneavustuksen myötä. Niin monia kuvia ja ääniä, niin kovin hajanainen – ja silti, tai siitä huolimatta, niin kiehtova.
Mika Roth
Kaamos Warriors: Tyhjyys / Surunkantaja
Inverse Records
Jossain päin Pohjois-Suomea alkuvuonna 2018 perustettu
Kaamos Warriors on yksivuotiaaksi sangen aktiivinen tapaus. Viime vuoden lopulla pyöräytetty sinkku saa nyt jatkoa ja debyyttialbumikin on ilmestymässä ensi kuussa.
Alle kolmen minuutin mittainen
Tyhjyys huokuu kylmyyttä ja mustan metallin henkeä, pidättäytyen silti erossa kivitalonkokoisista riffiseinistä. Tällä hetkellä duona toimiva yhtye satsaakin avarampien soundimaailmoiden musertavaan voimaan, missä kitaran annetaan rouhia kiireettä ja rytmipuoli lähinnä tukee kuusikielistä, sekä puoli kuiskaten ja puoli muristen saateltuja lyriikoita. Taustalle maalataan vielä koskettimilla jäisiä vetäisyjä, mutta pääpaino on tutulla kitara-laulu -akselilla.
Surunkantaja tiputtaa vauhtia ja liukuu jo doomin porstuaan saakka jylhien rakennelmien ja harvojen sanojen jättäessä runsaasti tilaa ympärilleen. Tämähän on pahaenteisyydessään aivan ykkösrivin
Hammer-kauhujen luokkaa, mikä on siis tässä yhteydessä mitä suurin kehu.
Mika Roth
Kallot: Kolme laukausta Kärhämälästä
Tahto Levyt
Kauhupunkkiinsa vaikutteita hieman yllättävistäkin suunnista kahminut
Kallot täräytti lapionsa keskelle jakausta parin vuoden takaisella
Missä korpit juhlivat EP-levyllään. Uudella pikkukiekolla western-vaikutteet eivät ole juuri vähentyneet, tosin kalmaiset tarinat voi sijoittaa helposti muihinkin ympäristöihin.
Biisitrion avaava
Lyijynraskas rullaa raskailla renkailla, kuinkas muutenkaan, väliosan hälinöiden sotkiessa vain hetkeksi kaiken tieltään puskevan junan aikataulua.
Ulvoo survoo kaasupedaalia syvemmälle mattoon, vanhan vihtahousun pyytäessä tanssimaan ja melodisen ulvonnan täyttäessä kauhuisen kaksiminuuttisen. Kahden jykevän laukauksen jälkeen on viimein
Rauhantekijän aika, eikä kyseessä ole mikään muu kuin kuudestilaukeava villin lännen yleisdiplomaatti. Legendaarinen revolveri ei tosin ole saanut aivan yhtä unohtamatonta nimikipaletta, mutta kelpo yritys tämäkin on. Tasaisen vahvaa on siis puurtaminen, mutta totaalinen päidenräjäyttäjä jäi tällä erää uupumaan joukosta.
Mika Roth
Lintudisko: Eka demo
Lintudisko on jyväskyläläisen
Mikko Juhanin musiikillinen venttiili, jonka ensimmäinen demo on saanut mitä osuvimman nimen. Herran bändi,
Siskot, liikkuu kotimaisen outorockin aalloilla, kun taas Lintudisko kompastelee tahallisen kömpelösti jossain siellä missä
Tommi Liimatta teki raskaasti aliarvostetun ensimmäisen soololevynsä.
Biisikolmikon kärjestä löytyy tarttuvin ralli, eikä
Onko ketään tietäjää ole lainkaan hullumpi hulluttelu lapsekkaan popin ja tiukukoukkujen parissa. Teksti on täynnä napakoita huomioita, vokaalit huojuvat ja äänimaailma pyrkii muutenkin luomaan epävarmuutta sekä epäjärjestystä ympärilleen.
Sen piti lähteä pesussa kertoo sorsista ja elämän käsittämättömistä pikku kommelluksista, mutta onkohan vaakaan ladottu nyt liikaa sinänsä mainioita aineksia ja ideoita? Ähkyä pukkaa ankkurinkin kanssa, kun
Tyynesti vääjäämätön, mutta tanssi rullaa rokillaan svengaavammin ja rähjää piikkikohdissa.
Eka demo yrittää mahduttaa outorockin, progen ja 70-luvun iskelmämuistelmat näppärään kitararokkiin. Onhan tämä erilaista ja muistettavaa, mutta josko sittenkin pientä karsintaa – tai ainakin lyhyitä hengähdystaukoja siellä upeiden monoliittien varjoissa?
Mika Roth
Marras: Pinnan alle
Suomen Kuopiosta kotoisin oleva
Marras on vajaan kuuden olemassaolovuotensa aikana ehtinyt julkaisemaan pari pikkukiekkoa, joten herrain raskas suomenkielinen metalli kulkee jo vinhasti omilla laduillaan. Pinnan alle EP-levy on kaikkea muuta kuin tuore, ilmestyihän se jo viime syksynä, mutta ei nyt nillitetä pikkuasioista.
Suomenkielinen metalli identifioituu tätä nykyä niihin muutamaan isoon bändiin (tiedätte kyllä mitä nimiä tarkoitan), ja tällä lavealla kentällä Marras edustaa rankempaa ja raastavampaa soundia. Joissain jynkytyskohdissa kaikuu nuoren
Kotiteollisuuden tylytystä, jota ei ole tarjolla koskaan liikaa. Toisaalta monimuotoiset metallirakenteet voidaan nähdä myös
Mokoman jälkeläisinä, mistä etenkin päätöksenä kuultava
Pinnan alle muistuttelee kovasti. Thrashimmin roiskiva
Aamuntähti lienee kuitenkin nipun alfauros, melodisuuden, rypistelyn ja taustahuutojen asettuessa luontevimmin paikoilleen.
Mika Roth
Peltilelut: Peltilelut
Suolavesi Records
Koosteen C-kasetista vastaa vuonna 2014 syntynyt, lämpöistä indierokkia soittava
Peltilelut. Studiokissa Veeran muistolle omistettu kasetti on kahdeksan biisin mittainen paketti nuoren
R.E.M.:n ja vilpittömän suomirockin aurinkoista yhteenliittymää.
Reippailla taputuksilla ryyditetty
Taas voidaan on amerikkalaisille esikuvilleen kunniaa tekevä napakymppi, kun taas
Aavikolla rämisee suomikantrirokin ruosteisemmalla kyljellä. Vai onko tämä nyt easternia? A-puolen sulkeva
Odotan sinua ei löydä täyttymystään, ja samoissa arjen rypyissä kulkee myös alakuloinen
Ammottava suu, jossa rumpali
Päivi Viinikainen liittyy taas vokaaleihin. Uusia, tomwaitsmaisia, melankolisempia ja karkeampia juuria suomirockin routaisesta maasta kuopsuttaa
Kuu, jonka pahaenteisyys puhuttelee jotain meissä jokaisessa. Särinää ja kontrasteja huokuva
Kivi kopsahtaa puolestaan rämisevän uuden aallon lammikkoon, avaten bändille entistä enemmän ovia tulevaisuutta silmällä pitäen.
Saatekirjeessä korostetaan kierrättämistä ja sitä, kuinka toisten romuista voi syntyä jotain ainutlaatuista ja arvokasta. Yksinkertainen on kaunista, mutta sielultaan kaikkea muuta kuin yksinkertaista.
Mika Roth
Peter Pam: Flat Moon Rising
Lahdesta kotoisin oleva
Peter Pam luo rohkeasti aivan omanlaistaan soundia, jossa brittiläinen kitararock toimii mahdollisesti suurimpana peruskivenä. Tarina ei kerro onko vuonna 2011 perustettu bändi julkaissut jotain tätä ennen, mutta ainakaan pintapuolisella etsinnällä mitään muuta ei löytynyt.
Pitkään kasassa olleen ryhmän sisäinen dynamiikka vaikuttaa olevan erinomaisessa vedossa, minkä ansiosta esimerkiksi
Queenia
Tron-maailmaan digitoiva
Destro on ihmeellinen ja virusmaisesti tarttuva ralli. Periaatteessa biisin elementit sotivat hieman toisiaan vastaan, mutta omassa Mikä-mikä-maassaan bändi osaa kääntää kontrastit edukseen.
A.I. nostaa panoksia, vaikka
IAMX:n varpaille ehkä astutaankin riemullisten sega-soundien roiskiessa värejä seinille.
Flat Moon Rising on brittiläisellä tavalla kahtia jaettu paketti, jossa toisaalta biletetään räväkästi mutta samalla hiukan murjotetaan. Villejä ideoita, kimaltelevia paljetteja ja annos epätoivoisuutta yhdistettynä hurjaan uhmaan. Tästä bändistä kannattaa ottaa välittömästi koppi.
Mika Roth
PJ Mäkelä: Suojalaskeuma
Soit Se Silti
Elektroninen ja akustinen ammentavat toisistaan voimaa, kun tamperelainen
PJ Mäkelä hakee ja määrittelee omaa soolosoundiaan. Siinä missä miehen aiempi bändi
Jermaine rakensi jättistadioninsa indierockin tummista järkäleistä, on Suojalaskeuma kuin yksinäinen elektropop-koju sateenpieksemällä kentällä, jonka vähäeleisyys, rehellisyys ja ehdoton suoruus on miltei brutaalia.
Vähemmän olkoon nyt siis enemmän. Kolmesta kappaleesta rakentuu noin 12 minuutin mittainen otos, jonka kohokohdaksi ainakin omasta mielestäni kasvaa
Haamut / menneet. Kyseisen raidan rytmipuoli on vahvin ja monipuolisin, biisiä koristellaan suorastaan ruhtinaallisesti ja kehityskaari saa päättyä luonnollisesti. Kaksi muutakin kappaletta ovat toki liikuttavia, vahvoja ja luonteikkaita, mutta aineksia on niin kovin niukasti, että luonnostelmat kuulostavat lähinnä alkudemoilta, jotka kaipaavat jotakuta päättelemään ne valmiiksi teoksiksi. Ymmärrän kyllä viehtymyksen minimalismiin, mutta ehkäpä karsintaa olisi sitten pitänyt tehdä näiden numeroiden kohdalla vieläkin rankemmalla kädellä?
Mika Roth
Sairaan Siistit Kaverit: Unhola
Sairaan Siistit Kaverit osaa kiteyttää kaiken jo kansikuvissa. Etupuolella on pullo kirkasta, etiketissä näkyy vielä pienellä präntillä
”Suuri Kännitrilogia, osa 3”. Takakuvassa kyseinen pullo on tietysti tyhjä, ja Unhola oletettavasti saavutettu. Mutta mitä tässä nyt yritetään unohtaa, muistaa, tehdä ja jättää tekemättä?
SSK rälläsi jo messevästi puolentoista vuoden takaisella
Suuri Kännitrilogia, osat 1 & 2 -promollaan. Moneen taipuva ryhmä keskittyi vauhdin ylläpitoon, mutta osoitti samalla hallitsevansa rockin monia eri puolia. Alku on nytkin melkoista myllytystä, kun ”Jii-haa!” -huudolla käynnistyvä
Keskellä viivaa jylistää villiintyneen karjalauman tavoin halki kylän. Nimibiisi
Unhola sekä romuluisemmin rokkaava
Charlie kierrättävät tahoillaan
Hurriganes-rokkia, lantraten boolia Amerikan bourbonilla.
Kaikki kunnia tuliliemille, mutta onneksi elämä on toisinaan toisenlaista.
Ruusu muuttaa elämässä kaiken hyväksi ja kauniiksi, statusquorockin soidessa urkujen tukemana. Rakkauslauluhan tämä on, mutta kerrassaan toimiva ja hieno sellainen. Lopussa kuullaan vielä puhdas pianoballadi, kun
Pientä kipinää etsii rakkauden savuttavaan nuotioon sytykkeitä.
Mika Roth
Strum 101: Is This Ska?
Fast Decade Records
Porvoolainen punk-retkue
Strum 101 pohtii uuden EP:nsä tiimoilta, josko tämä on ska-musiikkia – ja mitä se ska nyt sitten ensinnäkään on? Pari vuotta sitten esikoisalbuminsa pyöräyttänyt nelikko on kieltämättä skan jäljillä, mutta riittääkö se räjäyttämään karibialaisesti maustetun punkpotin?
Pikkukiekon neljä biisiä on survottu reiluun yhteentoista minuuttiin, vain yhden rallin ylittäessä kolmen minuutin haamurajan. Kuinka ollakaan tuo pisin numero,
Fair-Weather Friend, järjestää myös levyn positiivisimman yllätyksen. Vaikka en lähtökohtaisesti välitä balladipunkista, soi kipale kauniina, kiinnostavana ja sopivissa määrin eksoottisena – ja tietysti se räjäytetään viimeiseksi puoleksi minuutiksi massiivisella äänivallilla punktaivaisiin. Klisheinen temppu kieltämättä, mutta tällä erää toimii. Pään saa myös nykimään viimeisenä kuultava
Come Skank With Me, tuo skapunkin keinuvilla kaduilla iloisesti hilluva numero.
Eli mikä on vastaus kysymykseen? Onko tämä skata? Kyllä ja ei, ja vieläpä sopivassa suhteessa.
Mika Roth
The Backstabbers: Borderline / (Got No) Control
Taas on sellaista pistävää mutta hyvältä tuntuvaa kipua tuolla selän puolella, eli Rovaniemeltä Helsinkiin vuosien saatossa joukkomuuttanut
The Backstabbers on julkaissut uuden seiskatuumaisen. Kummallekin poskelle on ikuistettu alle kolmen minuutin annos menevää action-rockia, jossa jyräävä vauhti ei peitä hillittömän rock’n’rollin alkuvoimaista tarttumiskykyä.
A-puolen
Borderline sanoo sanottavansa kahdessa ja puolessa minuutissa, minkään jälkeen tarjotaan vielä klisheiset loppurymistelyt. Loistava ykkösriffi, sopivissa määrin melodisuutta, vokalistin rouhea laulutyyli ja siihen päälle vielä kunnon
”Borderline!” -taustahuudot. Puolivälin suvanto antaa vetää happea, minkä jälkeen turboruuvia puristetaan entistä kovemmalla otteella.
(Got No) Control avaa yllättäen pelin akustisella kitaralla ja vaikka rutistusta piisaa nytkin, on pari naksausta rauhallisempi siivu se tarvittava askel tuoreeseen suuntaan. Kakusta löytyy maukasta kitarasooloa, väliosaa ja muutenkin mielikuvitusta on vaivattu sen verran, että nousujohteinen biisi tuntuu toistuvasti loppuvan kesken parhaimman lennon. Rock!
Mika Roth
Trio Anuri: Siperian sheikki
Komitea
Trio Anuri on luultavimmin saanut nimensä pohjoisilta kansoilta, mikä selittänee miksi Siperian sheikista lauletaan. Saatekirjeen sanoja lainatakseni kitaralla, balalaikalla, pienellä rumpusetillä ja parin watin vahvistimella Aurajoen rannat haltuunsa ottanut kolmikko soittaa hirtehistä kantria ja siperiabluesia.
Avauksena kuultava
Sheikki osuu sektorin folk-häröisempään laitaan, villisti hilluvan kappaleen ja levottoman poljennon kuulostaessa samaan aikaan
Tom Waitsilta, 1920-luvun musiikkiteatterilta ja suomalaiselta outorockilta. Ja nyt kannattaa istua alas ja miettiä, että mitä tuo oikein tarkoittaa.
Siperian balalaikka tuo mukaan romuluisen bluesin, johon balalaikka sopii kuin ruosteinen mosse ränsistyneen maatalon pihaan. Punatähti sammui jo aikaa sitten, eikä Tatjanakaan jäänyt nurkkiin, mutta eihän mikään pidä karhua loputtomasti maissa. Tarinan eri kerrostumia voi raapia esiin myös
Keinun luisesta folkista ja hilseilevistä maaleista, etenkin kun kyseessä taitaa olla se ongelmat ratkaiseva leukakeinu. Hirtehistä totta tosiaan.
Mika Roth
Vvorse: Ajatus vapaudesta
Jyväskyläläinen neo-crust yhtye
Vvorse tahkoaa raastavaa hc-pitoista musiikkia, joka vavahduttaa ehdottomuudellaan. Ajatus vapaudesta on bändin kolmas julkaisu, joka junttaa viisi biisiä reiluun 22 minuuttiin.
Raskailla käsillä soitettu hc/crust iskee päälle kuin mattopommitus, raakojen vokaalien häilyessä siellä tulkittavuuden äärirajoilla. Kitarat sahaavat ja raastavat nopeasti, armottomasti ja painavasti, mutta vaikka paahto on julmaa, biiseissä on silti riittävästi ilmaa mikä tekee EP:stä myös genressään nautittavan. Mainitaan nyt erikseen
Tuhkapatsaat jonka jylhä loppumyllytys on totaalista herkkua, sekä hitaasti vauhtiin pääsevä
Orjat, jonka raivoisa hyökkäys ja teksti selittävät tyhjentävästi koko EP:n otsakkeen.
Vokaalit ja kuusikieliset vievät suurimmat valokeilat, mutta myös rumpali ehtii rikastamaan maisemaa äkäisillä täytteillä. Pienet jipot pitävätkin biisit eläväisinä, ja tuohon kun lisää vielä kolmen kielisoittajan yhteislaulut, niin johan on tymäkkää tavaraa. Tekstit ovat yhtä dystopiaa, mutta murheilu istuu kuvaan ja kornit sekä klisheiset kielikuvat osataan välttää kelpo prosentilla.
Mika Roth
Lukukertoja: 4796