Haastattelut

Kamara – raskaasti tarttuvaa

15.07.2018



Viidennen pitkäsoiton virstanpylvään tavoittanut yhtye on taatusti ehtinyt muodostaa omat rutiininsa, mutta kuinka paljon muuttuvat musiikkimarkkinat ovat vaikuttaneet Kamaraan? Onko nyt opittava uusia temppuja ja miten aiotte itse reagoida, tai olette reagoineet, näihin asioihin?

- Olemme tunnustaneet sen tosiasian, että rahoiksi ei tällä touhulla lyödä, eikä se ole ollut ikinä tarkoituskaan. Tärkeintä on tavoittaa uusia kuulijoita ja siihen liittyen uusin levy julkaistaan aina fyysisen version lisäksi digiformaatissa, eri palvelujen kautta. Esimerkiksi Spotifyn kautta tämänkin kokoluokan bändi voi tavoittaa paljon uusia potentiaalisia faneja.

Yksi modernin ajan ongelma on se, että keikkojakaan ei tahdo enää saada entiseen tapaan, minkä Kamarakin on huomannut. Mutta tässäkin kohdin asiasta on turha valittaa, koska siitä nyt ei ainakaan ole mitään hyötyä. Pitääkin vain puristaa kovemmin ja antaa bändin sisällä leiskuvan hyvän fiiliksen välittyä mahdollisimman monille – tuli niitä keikkoja sitten, tai ei.

Olet siirtynyt enemmän puhtaiden vokaalien pariin, mutta mukana on edelleen myös huutoa ja mörinää. Onko tulevaisuudessa edessä opethmainen ”kaikki mörinät jäävät" käännös, vai kuuluuko rankempi huuto olennaisena osana Kamaran soundiin?

- Tämän uusimman tuotoksen kohdalla tykästyin kovasti puhtaaseen tulkintaan. Hyvien ja tarttuvien laululinjojen tekemisessä oli mukavasti haastetta ja jotenkin se tuntui virkistävältä, että puhtaat vokaalit olivat selkeästi pääosassa. Kappaleen olemus määritti sitten hyvin pitkälle sen, onko mukana myös mörinää. Tuskin huutolaulu poistuu repertuaarista, vaan sen näkee sitten jokaisen levyn kohdalla erikseen, kuinka laulut luikautetaan.

Näissä kohdin kehut saa myös Antony Parviainen, jonka apu puhtaiden laulusovitusten kanssa on ollut Minkkisen mukaan merkittävä. Lisäksi herra laulaa tälläkin levyllä taustoja. Entä kuinka olet kehittynyt laulajana näiden vuosien saatossa?

- Suurin kehitys on tapahtunut puhtaan laulutulkinnan puolella. Laulan nykyään selkeämmin ja paremmin nuottiin kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Keikoilla pystyn myöskin paremmin vaihtelemaan huudon ja puhtaan tulkinnan välillä, vaikka se ei koskaan helppoa olekaan.



Miten pidät äänestäsi huolta?

- En erityisemmin tee mitään äänihuuliharjoitteita ennen keikkaa. Jollain tapaa vaan pyrin äänen avaamaan ja sitten mennään. Studiossa laulupäivinä pyrin olemaan muuten rasittamatta ääntä ja nukkumaan hyvin, että ääni jaksaa sitten tuntien rääkkäämisen.

Entä onko kappaleiden luomisprosessi jotenkin muuttunut sitten alkuaikojen? Saavatko muut jäsenet viskellä omia ideoitaan esim. sovitusvaiheessa, vai tuotko treenikselle täysin valmiit biisit?

- Luomisprosessi on säilynyt lähestulkoon samanlaisena alkuajoista asti. Nykyään homma menee niin, että sävellyksen jälkeen demotan biisin, jonka sitten tuon jätkille kuultavaksi. Tämän jälkeen biisiä ruvetaan muokkaamaan bändin kesken, eli kyllä jokainen saa omat ideansa tuoda esiin.

Seuraavaksi Kamaran voi bongata keikoilta, mutta Minkkisen mielessä siintävät jo seuraavankin levyn visiot. Tosin niihin palataan myöhemmin, sillä nyt pitää tehdä uusin kiekko tutuiksi kansanjoukoille. Lopuksi sana on vielä vapaa, eli jos jotain jäi kertomatta niin nyt olisi se aika.

- Ottakaa ihmeessä uusin nimikkoalbumimme haltuun jos monipuolinen ja melodinen metalli kiinnostaa! Toivottavasti keikoilla nähdään ja käykää katsomassa livemusiikkia noin muutenkin. Sitä ei ikinä ole liikaa ja nyt jos koskaan sitä kannattaa tukea!

Haastattelu: Mika Roth, kuva: Jaakko Manninen




Lukukertoja: 4069
Facebook
Artistihaku
Haastattelussa myös