27.10.2017
Missä kulkee se veteen piirretty viiva, joka erottaa uusien versioiden tarpeen ja tarpeettomuuden? Kas siinäpä kysymys joka nousee esiin, kun romanialaisen Scarlet Auran albumia ja sinkkua kuuntelee. Näiltä kiekoilta löytyy vain yksi ryhmän itsensä säveltämä biisi, muun materiaalin ollessa lähes poikkeuksetta peräisin 80-luvulta ja 90-luvun alkupuolelta. Avainkysymys kuuluukin: onko Scalet Aura pelkkä romanialainen jukeboksi vai ansiokas uudelleentulkitsija
Outlanders Productions
Romanialainen veri ei selvästi vapise, sillä täysin lainamateriaalista koostuvan Memories-albumin avausraidaksi on valikoitunut Europen ikimuistettava Final Countdown. Eikä siivua edes yritetä kiskaista yksi yhteen, vaan biisiä on rosoutettu metallin hiomapaperilla, vokalistineito Aura Danciulescun kiskoessa itsestään käheämpää lauluääntä. Lähemmäs kuuden minuuttiin venytetty versio ei tosin saa juuri mittareita värähtämään, sillä tämä luu on kaluttu jo aikoja sitten putipuhtaaksi. Judas Priestin Breaking the Law istuu sentään paremmin romanialaiseen pirtaan, vaikka mukaan ympätyt koskettimet ovat ratkaisuna luokkaa ’mielenkiintoinen’.
Scalet Aura korostaa joka välissä olevansa romanialainen metalliyhtye, jonka naislaulaja on karismaattinen sekä vahvaääninen. En kiistä väitteitä, mutta ainakaan näillä miksauksilla Danciulescun äänivoima ei pääse optimaalisesti esille. Etenkin The Cranberriesin Zombie antaa viitteitä siitä, että ongelma piilee ennemminkin tallennuksessa kuin itse instrumentissa. En ole kuullut bändin kahta omasta materiaalista rakentunutta pitkäsoittoa, mutta ainakin Memories tuntuu kärsivän niukasta budjetista ja tuotantopuolen näköalattomuudesta, sekä kattoon kolisevasta kunnianhimosta.