25.11.2015
Rock’n’rollin historiasta löytyy voimakaksikoita jotka ovat luoneet yhdessä lukemattomia unohtumattomia kappaleita – ja usein myös tapelleet siinä sivussa verisesti vuodesta toiseen. Aerosmithin ytimen muodostavat kitaristi Joe Perry ja vokalisti Steven Tyler, joiden suhde on ollut tuottoisa ja vaikea. Nyt Perry kertoo miten Toxic Twinsinäkin tunnettu duo on vienyt bändiään eteenpäin halki nousujen ja laskujen, ja kuinka paljon sotimista se on vaatinut.
Minerva
En kadehdi Joe Perryä. Tuo yksi rockin suurista kitaristeista on saanut viettää viimeiset 45 vuotta elämästään enemmän ja vähemmän kultakurkku Tylerin parivaljakkona Aerosmithin peräsimessä. Kulunut aika on ollut todellista vuoristoradan ja kummitustalon sekoitusta alkoholin ja muiden sekoitinaineiden värittäessä herrojen elämää ja työskentelyä. Tosiasia on kuitenkin se, että rockin historiaan yhtye ikuisti itsensä jo vuosina 1974 – 1976 julkaistessaan ensin esikoisen mennen tulleen selättäneen Get Your Wingsin, sen perään loistavan Toys in the Atticin ja lopulta suorastaan mestarillisen Rocksin.
Viimeksi mainitun mukaan nimetyssä kirjassa Perry, jota David Ritz on avustanut, käy yksityiskohtaisesti läpi omaa ja bändinsä historiaa. Rocksin (suom. Ben Varon) sivuilla mies ei säästä itseään, soittokavereitaan, eikä erityisesti Tyleriä, jota hän silti pitää veljenään kaikkien mahdollisten pökälemyrskyjen jälkeenkin. Ja sitä koettavaa, sitä todellakin on riittänyt. Siinä missä Tyler vuodatti ja tilitti omassa kirjassaan kuin yli-ikäinen teini, on Perry kuin lavahahmonsa: rauhallisempi, harkitsevaisempi ja sanalla sanoen coolimpi.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kitaristi puhuisi suutaan puhtaaksi – hän tekee sen vain hienovaraisemmin, monipuolisemmin ja rationaalisemmin. Rocks vahvistaakin vain entisestään vaikutelmaa kaksikon suhteesta: Perry on enemmän pohtiva ja liikkeitään harkitseva, Tyler puolestaan toimii impulssiensa mukaan ja ei pysty ottamaan muita ihmisiä milloinkaan huomioon. Perry on bändimies ja rokkari henkeen ja vereen, Tyler ajaa aina ensin omaa etuaan ja haluaa luoda täydellisiä pop-balladeja.