23.11.2015
Mitä syntyi kun Ziggy Stardust napattiin 90-luvulle ja nidottiin glitterillä kiinni industrialin ryskeeseen? Miten huumeet ja rock-show muuttuivat itseään loputtomasti toistavaksi peilitaloksi? Oliko kaikki nerokasta suunnittelua vai satunnaista horjumista hetkestä toiseen?
Nothing
Marilyn Manson on viime vuosina etsinyt itseään ja hukkunutta menestystään, mutta etsintäretket eivät vaikuta enää kovinkaan lupaavilta vaan enemmänkin epätoivoiselta pyristelyltä. Alkuvuodesta ilmestynyt The Pale Emperor oli, jälleen kerran, keskinkertainen albumi, jolta ei vain löytynyt niitä suuria kappaleita. Näillä näkymin reilun 12 vuoden takainen The Golden Age Of Grotesque taisikin olla se kultakauden päätös, jonka jälkeen voidaan vain muistella menneitä.
Jokainen meistä vanhenee päivä kerrallaan ja niitä menneitä muistellessa huomasin palaavani äskettäin vuoden 1998 kovaa kohua herättäneeseen Mechanical Animals -pitkäsoittoon. Oli aika jolloin kuuntelin tuota levyä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, aivan kuin maailmassa ei olisi juuri muita albumeita ollutkaan. Vuosien saatossa ja uusien tuulien puhaltaessa levy tippui kuitenkin hiljalleen soittolistalla alemmas, kunnes olemme tässä hetkessä ja kiekon suoranaisessa uudelleen löytämisessä. Oliko tämä tosiaan se levy joka herätti niin voimakkaita tuntemuksia, albumi jonka jokainen käännös ja kurvi olivat kerran allekirjoittaneelle niin tärkeitä?
Vuonna 2015 Mechanical Animals kuulostaa edelleen hyvältä, ei välttämättä jokaisessa kohdin mitenkään mahdottoman erinomaiselta, mutta hyvältä nyt ainakin. Ykkösketjun sinkkubiisit ovat edelleen niin lujia että ne vetävät perässään heikompia sisaruksiaan ongelmitta, erityisesti The Dope Show saa pään nytkymään vastustamattomasti. Kappale lainaa julkeasti Bowieta ja tämän tuottamaa Iggy Popia, mutta lainaanhan koko rockin perintö on toisaalta aina rakentunut. Suoremmilla metallijaloilla marssiva Rock Is Dead on myös pitänyt pintansa mainiosti ajan hampaiston käsittelyssä, vaikka siitä puuttuu The Dope Shown sulavuus ja joustavuus. Näiden kahden valioyksilön eräänlainen hybridi on kolmas sinkkusiivu I Don't Like the Drugs (But the Drugs Like Me) joka räyhää nyrkki pystyssä vain kiemurrellakseen hetkeä myöhemmin tanssilattialla.