02.07.2011
Onko piratismi muusikolle uhka vai mahdollisuus? Ehdottomasti jälkimmäistä, sanoo italialainen cyberpunk-rockari Victor Love.
Italialainen cyberpunk-rock -yhtye Dope Stars Inc. julkaisi toukokuussa neljännen levynsä Ultrawired. Tiekseen italialaiset ovat valinneet kaikkea muuta kuin sen perinteisen. Ultrawiredia ei löydä kaupasta, vaan se on jokaisen saatavilla ilmaiseksi yhtyeen kotisivuilta. Mistä yhtyeessä ja sen julkaisuissa oikein on kyse? Desibeli.net otti selvää – kysymyksiin vastaili bändin nokkamies ja ehdoton johtohahmo Victor Love.
Miten kuvailisit Dope Stars Inc.:iä ihmisille, jotka eivät tunne musiikkianne?
- Dope Stars Inc. on cyberpunk-rock -bändi, joka aloitti 2003, kun tuotin, sävelsin ja äänitin ensimmäisen EP:n 10.000 Watts of Artificial Pleasures. Saatuamme hyvää palautetta lehdiltä, allekirjoitimme sopimuksen levy-yhtiön kanssa ja julkaisimme debyyttialbumimme Neuromancen. Olimme jonkin aikaa kiertueella ja julkaisimme toisen albumimme Gigaheartsin. Olemme myös olleet mukana Saw-kauhusaagan osien 2, 3 ja 4 soundtrackeillä.
- Musiikkimme on sekoitus rockia ja elektroa. Olemme elektrobändi, jolla on vahva rock'n'roll- ja punk-asenne. Sanoituksiin löytyy inspiraatiota cyberpunk-kuvastosta, hakkerimaailmasta, nörttijutuista ja muista tietokonesukupolven teemoista. Vuonna 2009 julkaisimme levyn nimeltä 21st Century Slave, joka oli viimeinen albumimme levy-yhtiöille (Trisol, Metropolis, DWA ja Subsound Records).
- Kierrettyämme lisää ja heitettyämme festivaalikeikkoja päätimme jättää levy-yhtiöt ja sulkea diilit, ja työstettyämme uutta albumia julkaisimme sen piraattiverkossa. Uusi albumi on nimeltään Ultrawired: Pirate Ketaware for the TLC Generation ja se on saatavissa ilmaiseksi kotisivujemme kautta. Meitä voi tukea ostamalla CD:n suoraan meiltä, käyttämällä Flattr-mikromaksujärjestelmää tai ostamalla virallisia tuotteitamme. Jokainen on vapaa tukemaan meitä haluamallaan tavalla.
Miksi julkaisitte Ultrawiredin ilmaiseksi ladattavana levynä?
- No, se on pitkä tarina, mutta olen työskennellyt bändini parissa monella eri tasolla vuosien varrella. Do It Yourself -menetelmällä opin tuottamaan, äänittämään, miksaamaan ja masteroimaan musiikkiani, tekemään PR:ää, ylläpitämään internetsivuja ja niin edelleen. Olin siis mukana promootioprosesseissa jo työskennellessäni levymerkkien kanssa; esimerkiksi auttaen, kontakteja välittäen ja vinkkejä antaen.
- Mutta jossain vaiheessa huomasin, että systeemi tavallaan romahti. Juuri nyt Dope Stars Inc.:in kaltaisella bändillä ei ole oikeaa syytä olla levytyssopimusta. Tämä siksi, koska levymerkkien tekemä piratismin vastainen työ on täysin merkityksetöntä. Varsinkin viime vuosina internetin käyttäjien uusi filosofia on pakottanut systeemin muuttumaan. Monet levymerkit sanovat piratismin vahingoittaneen näitä, ja tämä voi joissain tapauksissa olla totta. Mutta itse asiassa levymerkkejä vahingoittaa se, etteivät ne tahdo löytää kompromissia ihmisten kanssa. Ne vain haluavat säilyttää voittonsa ja pitää systeemin ennallaan.
- Tilanne on tämä: Levy-yhtiö maksaa yhden euron CD:n painamisesta, yhden euron tekijänoikeuksista ja yhden euron rojalteja. Sitten pitää maksaa mainoksista, jotta painetut lehdet tekevät haastatteluja. Sitten levy menee jakelijalle, ja hekin ottavat oman osansa. Jakelijalta levy toimitetaan levykauppoihin ja niidenkin täytyy tehdä voittoa. Loppujen lopuksi CD:n hinta kohoaa viiteentoista euroon, mikä on uskomaton hinta. Lisäksi on vielä studiokuluja ynnä muuta.
- Juuri nyt tämä systeemi on hyödytön, koska ihmiset eivät enää välitä CD-levyistä. Kuinka monta ihmistä näet kaupungilla kuuntelemassa musiikkia CD-soittimesta? Minä en ole nähnyt viime vuosina ainoatakaan; musiikki on puhelimissa tai MP3-soittimissa. CD-levy on totaalisen kuollut. Toisaalta taas digitaalinen lataaminen ei ole niin pahasta, eikä sillä ole jakelukustannuksia ja se tuottaa enemmän.
- Sitä paitsi ihmiset, jotka haluavat ladata, tekevät sen joka tapauksessa. Heidät voi blokata ja heille voi kertoa, että he ovat rikollisia tai mitä tahansa, mutta he tekevät sen silti. Lisäksi ilmainen jakelu on enemmän promootiota, koska ihmiset pyörittävät levyä joka paikassa. Ihmisillä tarkoitan tiskijukkia, klubien omistajia, toimittajia, bloggaajia, YouTuben käyttäjiä... ketä tahansa. Tämä johtaa siihen, että yhä useampi tsekkaa bändin ja tulee keikalle. Esimerkiksi Venäjällä, missä kaikki lataa ja kaikki on piraatteja, on PALJON musiikista ja keikoista kiinnostuneita ihmisiä. Lopulta tämä on vain toinen tapa ajatella musiikkimaailmaa – tavalla, joka sallii ihmisten päättää mitä he haluavat tehdä.
- Ihmiset jotka tukevat meitä suoraan, ovat ihmisiä jotka me voimme tavoittaa uutiskirjeillä tai sosiaalisissa verkostoissa. He eivät ole kaukana bändistä, toisin kuin tavallinen CD-levyn ostaja. Tämä on mielestäni erittäin tärkeää ja johtaa täysin erilaiseen maailmaan.
- Minulla tämä on myös verissä, koska isäni oli piraatti. Yritin työskennellä levy-yhtiöiden kanssa, koska aiemmin minulla ei ollut taloudellista väylää julkaisujeni tukemiseen. Vuonna 2003 ei ollut tällaista. Mutta nyt levy-yhtiö on kaltaisellemme bändille täysin hyödytön, ja mielestäni levymerkkien pitäisi muutenkin keskittyä enemmän johtamiseen. Se olisi hyvä ajatellen bändejä, joilla ei ole hajuakaan siitä miten markkinoida itseään.
- Me myös tarjoamme levystämme DIY- version, joka on samanlainen kuin tavallinen versio – paitsi että itse CD on tyhjä. Hinta on vain neljä euroa; ihmiset lataavat albumin ja kopioivat sen levylle. Ja lopputulos on aivan sama.
- Kaiken lisäksi meillä on Ketaware-ohjelma, jossa fanit voivat ostaa kasan levyjä ja myydä niitä muille, tehden voittoa 1,5-4,7e välillä. Näin tekemällä he ansaitsevat pisteitä ja sadalla pisteellä voittavat backstage-passeja, mittatilaustehtyjä t-paitoja, ynnä muuta. Periaatteessa fanit jakelevat levyä niille ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta saada sitä internetistä. Ja kimppaostolla saa levyn alennettuun hintaan.
- Olemme siis promonneet levyä piraattiverkossa ja olemme olleet mukana ja esillä The Pirate Bayssä, koska ilmennämme juuri sitä, mitä piraatit yrittävät saada RIAA-järjestön (The Recording Industry Association of America) ja suuret levymerkit ymmärtämään. Mutta tuskin nämä koskaan tajuavat – totuus on, että nämä tekevät voittoa enemmän kuin koskaan, radiosoitoilla ja erityisesti konserteilla. Kuinka paljon suuren yhtyeen show maksaa nykypäivänä, tai mitä se oli 10 vuotta sitten? Konserttien hinnat ovat jotain kolme kertaa suuremmat kuin ennen. Tuottoa siis tulee ja tämä taistelu piratismia vastaan on vain korporatiivista vedätystä.
Annatte ihmisille mahdollisuuden tukea bändiänne vapaaehtoisesti eri tavoin. Minkälaisen vastaanoton tämä on saanut faneiltanne?
- Vastaanotto on ollut mahtava. Emme me tietenkään rikastu, mutta verrattuna voittoihin, joita saimme levy-yhtiöiden kanssa, on tämä epic win. On ihmisiä, jotka ovat lahjoittaneet noin 200 euroa kerralla, ja ihmisiä jotka ovat ostaneet kaikki mahdolliset t-paidat. Lisäksi saamme nämä rahat heti ja näin saamme takaisin sen, mitä käytimme tuotantoprosessiin. Sitten pääsemme taas plussan puolelle ja voimme käyttää rahaa musiikkivideoiden tekemiseen sekä lisäpromootioon. Ajatus on käytännössä täysin päinvastainen perinteiseen verrattuna. Me emme ilmoita levyn julkaisuaikeita yhdeksän kuukautta etukäteen, kuten levy-yhtiöt tekevät listoille päästäkseen. Listat ovat myös tätä kautta huijausta. Me julkaisimme levyn kun se oli valmis, aloimme sitten promota sitä ja tulemme jatkamaan promoamista seuraavat kuukaudet.
Kirjoititte kappaleen Lies Irae yhdessä fanien kanssa. Miten tämä tapahtui ja millainen kokemus se oli?
- Se tapahtui piraattien ja hakkerien koodaamiseen käyttämässä tekstieditorissa. Siellä nimimerkin ja värin valittuaan voi alkaa kirjoittaa reaaliajassa. Loimme vain tapahtuman Facebookiin, minä annoin julki nauhoitetun biisin random-lyriikoilla plus pätkällä lopullista tekstiä, ja loput kirjoitimme yhdessä. Sitten äänestimme parhaita pätkiä puoltoäänillä ja eniten ääniä saaneet tulivat osaksi virallisia lyriikoita. Tämä on tulevaisuutta, ja aiomme tehdä lisää vastaavia juttuja.
Onko sinulla suosikkeja uuden levyn kappaleissa, vai tuntuuko biisien kirjoittajana siltä kuin jokainen biisi olisi oma lapsesi?
- En voi valita, koska kaikki kappaleet ovat niin erilaisia. Mutta sen voin kertoa, että käsitykseni mukaan eniten suosiota saaneet biisit tähän mennessä ovat Save the Clock Tower, Get Young, Better Not to Joke ja We Are the New Ones.
Olet kirjoittanut, tuottanut, äänittänyt, ohjelmoinut, miksannut, editoinut ja masteroinut Ultrawiredin. Oletko itseoppinut vai oletko opiskellut musiikkia, musiikkiteknologiaa tai muuta vastaavaa?
- Kaikki on DIY-taustaista. Kuten kerroin, isäni oli piraatti ja olen lapsesta saakka ollut kiinnostunut kaikenlaisesta teknologiasta ja tietotekniikasta. Tämä sai minut oppimaan tee se itse-asenteen joka osa-alueella – myös musiikissa. Opiskelin hieman pianonsoittoa noin viisivuotiaasta lähtien, mutta vain muutaman vuoden ajan.
Olette saavuttaneet vakaan ja kasvavan fanikannan monessa maassa, esimerkiksi Venäjällä ja Suomessa. Minkä luulet olevan syynä siihen, että teistä on tullut niin pidettyjä näissä maissa?
- Venäjällä kaikki ovat piraatteja ja piratismilla on siellä pitkät perinteet. Musiikkimme on levinnyt siellä aina vuodesta 2003 saakka, ja nyt olemme yksi isoista bändeistä. Suomessa ihmisillä on vain niin hyvä musiikkimaku (nauraa).
Jos olen ymmärtänyt oikein, olette suositumpia melkein missä tahansa muualla kuin Italiassa. Millainen musiikkimaailma Italiassa on, ja miksi ette ole saaneet ansaitsemaanne arvostusta? Vai onko tilanteessa tapahtunut muutosta?
- Italiassa ihmiset tuntevat meidät. Fakta on se, että klubien, radioiden ja lehtien verkosto on niin tehoton ja epäammattimainen, ettei meidän ole ollut mahdollista rakentaa samanlaista skeneä kuin muissa maissa. Italiassa on joitain hyviä klubeja, radioita, ynnä muita, mutta joka kerta kun olemme tehneet jotain täällä, on ilmennyt joitain seikkoja ja ongelmia. Yleensä nämä ovat liittyneet tekniikkaan tai järjestelyihin. Periaatteessa me vain luovutimme ja keskityimme muihin maihin.
Teillä on tulossa keikkoja Puolassa ja Venäjällä... Onko teillä muita suunnitelmia? Näemmekö teidät Suomessa jälleen pian?
- Totta kai. Julkaistuamme levyn tuoreeltaan voimme esimerkiksi käyttää sitä showcase-tyyliin keikkoja saadaksemme. Meillä on kesällä vain yksi keikka Puolassa, 23. heinäkuuta. Sitten teemme kiertueen Venäjällä, ja toisen Yhdysvalloissa. Syksyllä kierrämme Eurooppaa ja Suomi on ehdottomasti maa, jossa aiomme soittaa. Levy on ollut ulkona vasta vähän aikaa, joten agenttimme työskentelee parhaillaan kiertueiden hyväksi ja tsekkaa klubeja ja sen sellaista.
Millaisia toiveita, unelmia ja tavoitteita teillä on tulevaisuutta ajatellen?
- Meillä menee nyt hyvin ja voimme vain nähdä hyvän tulevaisuuden. Teemme tätä intohimosta ja niin pitkään kuin faniemme tuki mahdollistaa meidän tehdä lisää musiikkia, olemme tyytyväisiä.
Olette remiksanneet muiden bändien kappaleita, ja vastaavasti teidän kappaleitanne on remiksattu muiden bändien ja artistien toimesta. Mitä kappaletta haluaisit itse työstää, ja kenen tahtoisit uudistavan jonkin Dope Stars Inc.:in kappaleen, jos saisit valita kenet tahansa?
- Itse asiassa tällä hetkellä en tee remiksauksia laisinkaan, koska omassa musiikissani ja jutuissani on tarpeeksi seurattavaa... Mutta kunhan minulla on aikaa, tekisin mielelläni lisää. Meidän kappaleistamme... Tällä kertaa päätimme julkaista remix kitin, jotta kuka tahansa voi tehdä oman miksauksensa. Ne postitetaan Soundcloud-sivullemme. Tähän mennessä on julkaistu remix kit Save the Clock Tower -biisistä, sisältäen stemmat ja kaikki osat erikseen. Olemme saaneet noin neljä remiksausta faneilta, mutta lisää on tulossa. Tulossa on myös remiksauksia joiltain cooleilta bändeiltä. Julkaisemme lisää vastaavia paketteja lähitulevaisuudessa.
Dope Stars Inc. on käynyt läpi kokoonpanon muutoksia vuosien varrella. Viimeisin joukkoonne liittynyt on Mark Madhoney, jonka tulon myötä teillä on nyt myös oikeat rummut ja rumpali. Nyt teitä on viisi. Tuntuuko sinusta, että teillä on nyt se oikea kokoonpano, sellaisella "nyt kaikki on loksahtanut paikoilleen" -tavalla?
- Kyllä ehdottomasti. En voi edes sanoa, että muut mukana olleet olisivat olleet oikeita jäseniä, sillä he vain hukkasivat aikaani. Paljon ärsyttäviä asioita ja kunnioituksen puutetta, vaikka he vain istuivat eivätkä tehneet mitään. Nyt sen sijaan meitä on viisi ihmistä, jotka kunnioittavat toisiaan, jotka haluavat pysyä yhdessä ja joilla on todella hauskaa yhdessä.
Teksti: Marja Matikainen
Kuvat: Enrico Caputo & Paolo Soellner / www.dopestarsinc.com