Pienet II - Kesäkuu 2011
All Will Be Quiet: The First Day EP
Heleää laajakangasindierockia soittava All Will Be Quiet kärsii kahden biisin taidonnäytteellään hiukan samasta ongelmasta kuin edellisellä taidonnäytteellään. Vaikka eteerisesti maalaava kaava yhdistääkin hienosti herkkyyttä isouteen, ovat post rockmaiset laajat kaaret edelleen hiukan päämäärättömiä. Soundi laulua myöten hellii korvaa ja touhussa on sovituksellisesti upeaa näkemystä, mutta sävellyksiä ei johdeta mihinkään vaan ne jäävät hiukan liikaa leijailemaan paikoilleen. Jonkinlaista kliimaksia tai varianssia toivoisi pakahduttavan ja stabiilin kauneuden rinnalle.
Melodisuuden ja harmonian mittareilla All Will Be Quiet on hyvällä tasolla mutta se jokin millä naulataan se arkku umpeen pitäisi vielä löytää. Pohjatyö on joka tapauksessa todella laadukasta ja viat voivat toki olla myös kuulijan korvissa. Kuusi ja puoliminuuttisen A Promisen kohdalla alun heleä ilmavuus on ainakin yksi toimiva lääke "isouden" vastapainona, joten uskon että AWBQ saattaa lakaista vielä meikäläisenkin selälleen.
Ilkka Valpasvuo
Atem: Hiljaisuutta vasten
Kemin suunnalta kotoisin oleva
Atem on niitä ryhmiä, joiden soisi murtautuvan demoasteelta pitkäsoittobändiksi. Yhtyeen ensimmäisellä kotimaisella esitetty metalli on vuosien saatossa hioutunut itsensä kuuloiseksi, teräväksi, purevaksi sekä kaikin puolin toimivaksi paketiksi, josta on vaikea löytää rutinan aihetta. Tällä kertaa ryhmä on työstänyt konseptikiekon, jonka kolme osaa,
Unia hengestä,
Unia verestä ja
Unia tyhjyydestä, muodostavat yhden kokonaisuuden.
Sävellysten rakenteet ovat entistä koukeroisempia ja tyyli lähentelee jo progen ja folk-metallin kaavoista vapaita tantereita. Biisikolmikon tarttuvin pala on ensinnä kuultava Unia hengestä, jonka pyörteilyssä voi todella aistia suuren hengen voiman. Erityismaininnan ansaitsevat myös lyriikat, jotka ovat suorastaan runoutta, mutta joista puuttuu kaikenlainen korkeakulttuurinen jäykkyys. Tarinat esitetään monin vertauksin ja epäselvin lausein, mutta itse viesti välittyy siitä huolimatta ongelmitta. Nyt kun tämä erinomainen yhtye vain löytäisi itselleen kunnon yhteistyökumppanin, niin erinomainen musiikki voisi saavuttaa ansaitsemansa yleisöt.
Mika Roth
Bill Skins Fifth: From What Lies Beneath (EP)
Bill Skins Fifth julkaisi viime vuonna pikkukiekon, jota kiiteltiin mm. rohkeudesta ja kiivaista ryöpyistään. Kakkosjulkaisullaan salolaisryhmittymä tuntuu vain parantavan jo lähtökohtaisestai laadukasta tarjontaansa.
From What Lies Beneath on kehittyneen yhtyeen taidonnäyttö teknisen, nopean ja idearunsaan melodisen deathmetallin parissa.
Virkistävintä viisibiisistä kuunnellessa on huomata, että yhtye osaa tehdä mielenkiintoisia ja pirun toimivia kappaleita. Läjäkaupalla hyviä riffejä, mielikuvituksellisen monipuolista rytmityöskentelyä, rakenteellista monimuotoisuutta, mutta myös tarttuvia kertosäkeitä, miellyttäviä melodioita ja sooloja, jotka hymisyttävät; silti From What Lies Beneath ei ole pehmeä, vaan ennemmin tajuntaan jyräävä. Ja valloittava. Kahdella kielellä esiintyvä yhtye on yhä varsin kunnianhimoinen, samalla kuin se – poikkeuksellista kyllä – onnistuu luomaan materiaalia, joka sekä haastaa että viihdyttää.
Jani Ekblom
Darkness Our Playground: While We Sleep the Ghosts Play
Darkness Our Playground on julkaissut uransa ensimmäisen kiekon, ja syntymässä tyylisuunnaksi on valikoitunut tumma ja melodinen metalli, jossa on hiukan
Paradise Lost henkistä synkkyyttä. Esikoisen kolmesta kappaleesta tarttuvin on avauksena kuultava
Tears and Nightshade, joka hiukan hiottuna saattaisi kasvaa vielä melkoiseksi teokseksi.
Raskas ja synkkä soitto on ladottu niin tiiviiksi kerroksiksi, että äänimaisema tahtoo jatkuvasti tukahtua, eikä
Anna Ilveskosken laulukaan erotu riittävästi muusta massasta. Samasta syystä melodiat ja koukut jäävät hiukan haljuiksi, eivätkä biisit, bändistä nyt puhumattakaan, pääse nousemaan
potentiaalinsa tasolle. Yhtyeen valitsema suunta on mielenkiintoinen, mutta työtä on vielä edessä, ennen kuin DOP pääsee juhlimaan genrensä kärkijoukkoihin.
Mika Roth
GhostTide: The Lost Horizon
Porilainen
GhostTide kävi tutuksi
pari vuotta sitten, kun yhtyeen
ensimmäinen kiekko päätyi käsiini. Kupletin juoni on edelleen sama, eli englanniksi esitetty death metal,
mutta vuosien saatossa bändin ilmaisuun on kertynyt lisää sävyjä.
Kuuden kappaleen ja lähes puolen tunnin mittainen levy seikkailee metallin eri karsinoissa, sinkoillen ennakkoluulottomasti sinne ja tänne. Seikkailuhenki onkin tervetullutta metallin konservatiivisessa maailmassa, mutta tyylillinen rikkaus ei ole tällä kertaa ainoastaan kokonaisuutta vahvistava voima.
Pääasiallinen rintama on yhä deathin ja koukeroisen thrashin suunnalla, mutta etenkin tunnelmallisen seesteinen
Lifegriever avaa runsaasti uusia ovia mielenkiintoisiin suuntiin. Bändi on oikeilla jäljillä, mutta vastaisuudessa niistä irtiotoistakin pitäisi saada enemmän itseltään kuulostavia numeroita,
jotta sillisen salaatin maku vältettäisiin selkeämmin.
Mika Roth
Ills: Mark Of Man
Cobra
Kotimaisen hardcore-jyrä
Ills:in jykevässä ja massiivisessa rätkinnässä vakuuttaa ennen muuta se lähes laahaava isous jolla bändi lanaa avausraidallaan
Night Was All menemään. Vaikka muuten nelibiisisellä vinyylillä ruoskitaan keskimäärin vauhdikkaammin niin turhan kiire ei silti ole ja spurtteja otetaan enemmän mausteeksi kuin itse tarkoituksena.
Despondent vaihtaa vaihteen vähintään kolmoselle muttei kadota massiivisuuttaan.
Solus jatkaa näiden välimaastoissa metallisella mahtiponnellaan,
Dead In Lifen uhkaava alku kohoaa hötkyilemättömään kaareen ja se pieni laahaavuus löytyy myös tästä. Joka ei siis tarkoita sitä että yhtye hukkaisi rytminsä vaan kyseessä on varmastikin ihan suunniteltu isoutta ja jykevyyttä tuova soundillinen piirre. Ja vaikka biisikynä ei ehkä metallisemman hardcoren sarjoissa iske ihan lattiaan asti selälleen, niin kyllä Illsillä silti kiinnostavaa jytyytystä on tarjolla.
Ilkka Valpasvuo
Luihu: Iskulauseet (EP)
Tamperelainen
Luihu puhuu itsestään heavy-yhtyeenä, mutta omiin korviini kolmibiisisen Iskulauseet -EP:n materiaali on suurelta osin lähinnä raskasta rockia – suunnilleen sitä samaa linjaa, jonka keulilla
Kotiteollisuus on viimeisen vuosikymmenen vääntänyt. Eli toki melankolisesta mollinäppäilystä riffirevittelyyn kulkevissa biiseissä kuullaan myös heviestetiikkaa hyvin toistavia osia, mutta vähemmistössä ne ovat; mausteena.
Julkaisun nimibiisi näyttää nopeasti Luihun kortit: ideat ovat malliltaan perinteisiä eikä toteutuksessa oteta riskejä. Sovituksissa on miellyttäviä onnistumisia, mutta silti kokonaisuutta vaivaa mielikuvituksettomuus ja jäykkyys. Toisaalta Luihu soi hyvin, ja sen minkä yhtye häviää omintakeisuuden puutteessa, se voittaa yhteishengessä. Silti: pärjätäkseen näin kilpailulla rockin osa-alueella, tarvitaan esiin nousemiseen lisää omaa ääntä ja parempia biisejä.
Jani Ekblom
MindMirror: Daily Dose
MindMirror nimeää vaikutteikseen mm. sellaiset orkesterit kuin
Sentenced ja
Katatonia, joista etenkin ensin mainittu kuuluu vahvasti läpi herrain soitosta. Vuonna 2007 perustettu seinäjokelainen yhtye ei ole kuitenkaan pelkkä peili menneille ajoille, vaikka monissa kohdin melodiakulut ja koukut tutuilta tuntuvatkin.
Kiekon neljä kappaletta kestävät hiukan päälle vartin, missä ajassa käy selväksi, että yhtyeellä on potentiaalia vaikka muille jakaa, kunhan se oma soundi vain kehittyy riittävästi. Toisena soiva
Lost on malliesimerkki siitä kuinka tarttuva ralli rakennetaan, ja
Nicolen
Ilkka
Laitalan vahvistama
Options on päätösraitana suorastaan betoninen. Pientä terävöitymistä ja lisää persoonallisuutta, niin eiköhän se siitä lähde urkenemaan.
Mika Roth
Moderni elämä
Airiston punk-levyt
Helsinkiläinen punkrock-yhtye
Moderni elämä pistää nelibiisisen ulos oikeaoppisesti seiskatuumaisella vinyylillä. Aika rupisesti seiskaseiskan sukuista rämintää harrastava trio avaa pelin ihan kelvollisesti
Kaikki muuttuu -sävellyksellä, joka mollistaan huolimatta ei viiltele ranteitaan auki ja sinnepäin-soundeistaan huolimatta onnistuu olemaan kohtuullisen skarppi. Tilutellen lähtevä
Elämän raiteet hukkaa vähätkin edellisen "laulusta" ja menee sen verran pahasti puuroksi että kenties ihan hyväkin ulina-idea kadottaa kyntensä. Kääntöpuolen
Poika ja
Hoida itsesi kuntoon nostavat onneksi terävyyttä, mutta nauhoitteen loppusoundin rosoisuus menee muutaman asteen viihdyttävyyden tuolle puolen ja voisin kuvitella että hiukan särörupea miettimällä ja lauluun panostamalla jollotuksen sijaan biisien kieltämätön iskevyys nousisi taatusti paremmin esiin. Yhtyeen paikoittain jopa manamanamainen synkeys toimii joka tapauksessa hyvin ja pääasia eli biisikynällinen idea löytyy.
Ilkka Valpasvuo
Street Lethal: Deliver Me the Goods
Alkuvuodesta 2011 perustettu
Street Lethal ilmoittaa pelastavansa 10-luvun suomalaisen rockin, eli ainakin asenne on näillä jässiköillä kohdallaan. Pelastusoperaatio käynnistetään kahden raidan voimin, jotka vajaan yhdeksän minuutin ajan täyttävät eetterin kitaroilla, koukuilla ja korkealla laululla – tietysti.
Biiseistä ensinnä kuultava
Deliver Me the Goods on juuri sellaista rokkikukko-uhoamista, mitä jokainen rockin pelastaja haluaa tehdä. Lyriikat ampuvat totaalisen yli hyvästä mausta, ja katu-uskottavuus pisteet kopsahtavat kattoon saakka. Toisena soiva
That´s Why (I Can´t Love You) on nimensä mukaisesti pehmeämpi numero, jossa käydään läpi niitä tuttuja parisuhdeongelmia. Street Lethal ei tapa vielä esikoisellaan ja rock jäänee yhä pelastamatta, mutta paljon tässä on kehittelemisen arvoista tavaraa. Vokalistin englanti ja sävellyskynän terä kaipaavat pientä trimmausta, mutta hyvähän tästä on jatkaa, kunnon bilerock-bändejä kun ei ole koskaan liikaa.
Mika Roth
TarpitOrchestra: Dead Horse Gallop
TarpitOrchestra osoitti jo edellisellä
No Train No Gain -kiekollaan, että toimivan heavy rockin kaava on ryhmän hallussa, eikä mikään ole juuri muuttunut kuluneen reilun vuoden aikana.
Viiden raidan keskipituudet painuvat selvästi viiden minuutin tuolle puolen, kun ryhmä rymyää ja rouhii stoner rockin rikkaista suonista itselleen tuoreita lohkareita. Uuden basistin sisään ajanut yhtye kuulostaakin, jos mahdollista, entistä vaarallisemmalle ja ilkeämmälle, eikä joukosta löydy turhaa raitaa. Harmi kyllä ne selkeimmät osumatkin puuttuvat ryhmästä, sillä nyt kasaan on saatu joukko tasaisen vahvoja siivuja. Yhtye ymmärtää historian ja perinteiden päälle, mutta ehkä pieni siviilirohkeus ja kokeilunhalu voisivat rikastaa tulosta, nyt kun ryhmä sijoittuu sinne laadukkaampaan keskiryhmään jossa on aina tungosta riittämiin.
Mika Roth
The Wonderminers: The Wonderminers EP
Red Carpetista parhaiten muistetun
Petri Nakarin uusi yhtye
The Wonderminers jatkaa oikeastaan siitä mihin Carpet jäi - onhan bändin kokoonpanossakin mukana vanhoista Carpet-miehistä myös
Olli Moilanen ja
Samuli Toivonen. Neliraitaisella debyytti-EP:llään yhtye on yhtä pienesti kaunis ja haikeasti optimistinen kuin Carpet, mutta esittää musiikkia ehkä hiukan edeltäjäänsäkin kantri-avarammin ja heleän melankolisesti. Nakarin laulu on yhtä korvia hivelevää kuin aina ja stemma-laulu on tottakai myös Wonderminersin vahvuuksia.
Avausraita
My Part Of Town voisi monessa mielessä olla ihan yhtä hyvin Carpetin julkaisuja, samanlaista ilmettä ja otetta on runsain määrin. Vaikka
Good Newsin kaltaista avarampaa kaarta kuuli myös Carpetilla, on se enemmän uuden yhtyeen juttuja.
Stars In The Window´n akustisempi haaveilukaari kuulaine tiluttelusooloineen ja
Broken Shoen kepeä kantripoljento lap steel-mausteineen vahvistavat entisestään avaran preerian tunnelmaa. Kyllä tämän paketin pohjilta on hyvä jatkaa uuden yhtyeen parissa.
Ilkka Valpasvuo
Wished I Was a Giant: Demo
Viime syksynä mainion esikoisdemon julkaissut jyväskyläläinen
Wished I Was A Giant jatkaa neljän kappaleen mittaisella uutuudellaan monessa mielessä samoilla linjoilla. Kannet ovat lämminhenkistä käsityötä puuvärieläinhahmoineen, musiikki hiipii korviin arvoituksellisen hiljaisella ja pienesti suurella tavalla. Minimalismin voisi tässä tapauksessa ymmärtää pieniksi tunnelmallisiksi räjähteiksi, joiden jännitettä ei missään vaiheessa laukaista.
Kesällä 2011 Wished I Was a Giant soi kuitenkin hiukan edeltäjäänsä synkempänä, rosoisempana ja entistä enemmän mantramaisuuteensa luottavana. Avausraita
What Was That Chant, Again? kuvaa hyvin tätä hienovaraisesti muuttunutta ilmaisua rakentuen kaukaisille hälyäänille ja pahaenteiselle konepulssille. Akustinen kitara on yhä pääinstrumentti, mutta mukana on entistä enemmän pianoa, koneita ja huurukaiutettuja perkussioita.
Memory Boysta voi aistia jopa vivahteen
Paavoharjun suuntaan,
A Legendary Compoundin slidebluesuho taas tuo mieleen
Beckin. WIWAG:in näytöt lofi-folkin saralla alkavat tämän tyylikkäästi kypsyneen uutuuden myötä olla jo kovaa luokkaa.
Antti Hurskainen
Lukukertoja: 5724