16.10.2008
Nosturi/Helsinki
"Stereo Junksin
musiikki kulkee jossain N. Y Dollsin / Marilyn Mansonin / NINin /
Hanoi Rocksin pyörteissä." Tässä on totta juuri ja juuri toinen
puoli, sillä katurockia ja vähän glamiakin heidän soitossaan riitti.
Mutta industrial-nimillä tuskin oli muuta tarkoitusta, kuin yrittää
houkutella illan pääesiintyjän fanit saapumaan paikalle jo kello
kahdeksaksi. Korsettikansa ei vaikuttanut ilahtuneelta, ja vaikea
minunkaan on bändistä mitään kovin positiivista sanottavaa keksiä.
Energistä, menevää, ja silleen "ihan kivaa", mutta eikö näitä bändejä
ole jo riittävästi?
Vaikka losangelesilainen London After
Midnight on toiminut jo 90-luvun alusta, on levyttäminen ollut
sporadista, ja tämä Nosturin keikka taisi olla ensimmäinen Suomessa.
Tästä tietenkin seurasi, että vaikka yhtye kiersi nyt promoamassa viime
vuotista paluulevyään Violent Acts of Beauty, oli yleisössä runsaasti pitkän linjan faneja, joille oli olennaisempaa
kuulla goottiklubien klassikoita Psycho Magnetilta. Heitä ei
petetty, sillä Kiss, A Letter to God, Sacrifice ja Your Best
Nightmare mahtuivat kaikki mukaan. Mutta valtaosaltaan setti oli
rakennettu uuden levyn NIN-tyylisestä, kitaravetoisesta industrialista,
jota tehostettiin runsaalla taustavideoiden käytöllä.
Tällä hetkellä Sean Brennania
näyttävät inspiroivan samat asiat kuin lähes kaikkia muitakin maailman
vihaisia muusikoita, eli amerikkalaisten sodat. Hänen tyylitajunsa ja
ilmaisunsa monisyisyys eivät sen sijaan ole tauon aikana mainittavasti
kehittyneet, ja tätä sanomaa taottiin perille hyväntekeväisyyskonsertin
hienovaraisuudella. Ei helpottanut, että koin useasti kuuntelevani
kakkoslaadun trendi-indua.
Väliin yhtye otti sentään uudella
materiaalillakin niskalenkin: The Beginning of the Endin vaisussa
alussa rumpali jaksoi vain vaivoin teeskennellä soittavansa
taustanauhan iskujen mukaan, mutta kun livebändi viimein astui remmiin,
tempoivat he soittimistaan yhden setin huippukohdista. Kontrasti vanhan
ja uuden materiaalin välillä teki kokemuksesta myös vaihtelevamman, ja
kaiken kaikkiaan keikka oli viihteellinen kokemus. Persoonallisuus on
ratkaisevan tärkeä asia, ja väliin se rakentuu korniudesta ja
epätasaisuudesta.
Teksti ja kuvat: Mikko Heimola