26.11.2007
Tsuhna Carnival kiinnitti huomioni selaillessani joskus niin pirullisen korkealta tuntuvaa arvioitavien pienjulkaisujen pakkaa. Pahvikantisessa demossa ei sinänsä ollut ulkoisesti mitään eriskummallisen hienoa vaikka pätevä paketti olikin: valkoinen tausta, kummallinen nimi sekä kannessa zombeina maassa istuva valkosilmäkolmikko, joista yksi pitelee suutaan, toinen korviaan ja kolmas silmiään. Mistään ei puhuta, mitään ei kuulla eikä mitään nähdä, eikös?
Kannet olivat kivat, mutta kyseisen demon – ristimänimeltään Katumaa-tango / Ristitty – musiikki sen sijaan iski astetta kovemmin. Nimikkobiisi Katumaa-tango kirvoitti itseltäni taannoisessa demoarviossa seuraavia sanoja: Nimikappale Katumaa-tango on säkeistöiltään ihan oikea tango, tosin aikamoisen rock-suodattimen läpi vedetty sellainen. Suomalainen tango pompööseine markkinoineen on pahimmillaan typerryttävän tylsää, joten on hienoa, että sitä voi tehdä toisellakin tavalla. Tässä tapauksessa kirskuvasti ja kierosti.
Ihminen on utelias luonteeltaan, joten asioista piti ottaa selvää. Nimettömäksi jäänyt Tsuhna Carnivalin edustaja vastasikin sähköpostitse kysymyksiin valottaen nuoren jämsäläisyhtyeen historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta.
Tsuhna Carnival on soittanut yhdessä vuodesta 2004 lähtien. Kyseessä oli alun perin ”neljän pojan bändileikki” jossa musiikki tuli enemmän tai vähemmän siinä sivussa. Neljä poikaa on tällä hetkellä yhtä kuin Arska (kitara), Henrik (laulu ja kitara), Joonas (rummut) sekä Teemu (basso). Bändin perustamiseen ajoi yksinkertaisesti halu soittaa bändissä (paras syy?). Harrastuksen ohella on duunailtu musiikkia yhteensä kolmen demollisen verran. Ensimmäinen pikkurieska oli viisibiisinen Sirkus, joka ilmestyi tammikuussa 2006. Toinen demo 12:21 pullautettiin ulos saman vuoden joulukuussa ja viimeisin Katumaa-tango kuluvan vuoden syyskuussa.
Ensimmäinen mielleyhtymä ja verrokki yhtyeen musiikkiin on YUP. Tsuhna Carnivalin mätössä on samanlaista kieroutta kuin edellämainitussa lappeenrantalais-riihimäkeläis-jyväskyläläis-yms.-kombossa. Tsuhna Carnival myöntää suoraan, että ideana oli aluksi tehdä YUP:ltä kuulostavaa musiikkia. Yhtye kuitenkin jatkaa, että näinkin dogmaattinen lähestymistapa on höllentynyt ajan myötä. Bändi on mennyt kauemmas esikuvastaan. YUP valikoitui neljän bändin jäsenen yhteiseksi musiikilliseksi nimittäjäksi. Kaikki suhtautuvat musiikkiin ”eri tavoin ja erilaisilla intohimoilla.”
Ensimmäisen demon melko rosoisesta meiningistä on menty eteenpäin. Nyky-Tsuhna on itseensä jokseenkin tyytyväinen: ”Kehitys on ollut huikeaa, alussa olimme todella taitamattomia ja huonoja, ja kuten itsekin totesit, on uusi sinkku pirun kova ihan mihin tahansa suomalaiseen rokkiin verrattuna.”
Kyseinen sinkun/demon eli Katumaa-tangon-yhtyeen edustaja paljastaa olleen jossain määrin elossa jo aivan varhaisista vaiheista saakka. ”Arska esitteli alkuriffin jo bändin ensimmäisissä treeneissä. Kolmen vuoden päästä sävellys oli hautunut valmiiksi, ja Henrik teki siihen sävellyksen ja ajan hengen mukaiset sanat.” Biisi on nimensä mukaisesti ainakin osaksi tango, mutta sinänsä tämä argentiinalaisten tulinen ja suomalaisten melankolinen kansallishuvitus ei merkitse Tsuhnalle juurikaan mitään. Suoremmasta poikkeava rytmittely tuo kuitenkin yhtyeen mukaan biisiin uutta eloa.
Tulevaisuutta Tsuhna Carnivalille povaa mielellään. Yhtyettä olisi mukava kuunnella pidemmälläkin levyllä, mutta tarkemmista suunnitelmista on paha sanoa mitään. Tsuhna Carnival on edustajansa mukaan tullut vuoden 2007 lopussa tienhaaraan: ” Uusi suunta on pakollinen, vanha linja on käyty loppuun. Tässä vaiheessa tulevaisuudesta on mahdoton sanoa mitään, uusi linja, löytyykö sitä edes, on vielä täysin auki.” Jatkakaa nyt, helvetti, normaalia paremman musiikin tähden.
Teksti: Tuomas Tiainen, kuvat: www.tsuhnacarnival.net