18.10.2007
San Franciscosta kotoisin oleva pitkän linjan elektropunk-trio Numbers heittää kaikkien aikojen ensimmäisen Suomen keikkansa syksyn synkistyessä hitaasti, jo aivan liian pian alkavan talven läheisyydessä. Hyisistä säistä ei ollut kuitenkaan tietoakaan, kun tavoitin ryhmän syntesisaattoreista vastaavan Eric Landmarkin, jonka kontolla on myös osa Numbersin vokaaleista. Landmark vastaili kysymyksiini Meksikon lämmöstä, kiertueen Euroopan osuuden häämöittäessä vielä edessä päin. Sähköisten viestimien avulla tapahtunut jutustelu kulki seuraavanlaisesti.
Hei! Miten asiat sujuvat siellä, missä parhaillaan olettekin? Ymmärtääkseni olette jo tien päällä?
- Meillä menee oikein hyvin. Olemme parhaillaan kiertueella soittamassa uusia biisejä ja pitämässä hauskaa. Soiton ohella olemme ehtineet tutustua myös nähtävyyksiin; Oregonissa näimme Hohto-elokuvan hotellin. Viime yönä oli mahtava show Mexicalissa Meksikossa. Emme olleet käyneet siellä koskaan aiemmin, joten se oli oikein hauskaa, loistavia kala tacoja.
Aloitetaan lyhyellä katsauksella The Numbersin historiaan. Yhtye perustettiin ymmärtääkseni 1999. Miten kuvaisit sitä matkaa, joka on tuonut yhtyeen tähän päivään. Esittelisitkö samalla myös yhtyeen jäsenet näinä vuosina.
- Aloitimme vuonna 1999 kokoonpanolla Dave Broekema kitara, Eric Landmark basso ja koskettimet, sekä Indra Dunis rummut ja laulu. Ainoa muutos koettiin siinä vaiheessa, kun lopetin basson soittamisen. Mursin ranteeni ja minun oli pakko soittaa muutama keikka ainoastaan koskettimilla, lopputulos kuulosti aiempaa paremmalta, joten jatkoin samalla tyylillä. Tein myös eräänlaisen äänikoneen ovisummereista, jota soitin jonkin aikaa.
- Musiikillisesti aloitimme rankemmilla Wire, Kraftwerk ja Suicide vaikutteilla ja yritimme yhdistää noisea ja poppia. Tämän vaiheen jälkeen teimme biiseistä vähän tanssittavampia pitääksemme hauskaa, ja ihmiset San Franciscossa todella reagoivat siihen. Soitimmekin tällä tyylillä muutaman vuoden ajan, mutta viimeisellä parilla levyllä olemme siirtyneet taas enemmän droney synth heavy -soundiin. On ollut hauskaa pitää samat soittimet ja sama painotus minimalismilla ja nähdä minkälaisia erilaisia ääniä voimme keksiä.
Julkaisitte juuri neljännen albuminne. Miten äänityssessiot sujuivat ja vastaako lopputulos odotuksia?
- Äänitykset sujuivat mahtavasti. Joka kerta kun menemme studioon, meillä on aiempaa enemmän luottamusta ja ymmärrystä siitä, miten tehdä seuraava albumi vielä entistäkin paremmin. San Franciscosta löytyy loistava, täysin analoginen studio nimeltään Tiny Telephone, jota käytämme äänityksissä.
- Minulla on teoria siitä mitä yhtyeet tekevät, sillä yhtye voi tehdä periaatteessa kolmea asiaa: kirjoittaa kappaleita, esittää kappaleita livenä, sekä nauhoittaa kappaleita, ja jokainen näistä asioista on erillinen kyky. Eri yhtyeet ovat vahvoja eri asioissa. Näistä kolmesta asiasta meillä on vähiten kokemusta äänityksestä, joten toivottavasti olemme oppineet jokaisella levyllä tekemään sen entistä paremmin.
Uusimman albuminne nimi “Now You Are This” on varsin mielenkiintoinen ja se voidaan tulkita monin eri tavoin. Mitä haluatte levyn nimellä sanoa?
- Halusimme levylle nimen, joka voidaan tulkita riittävän monella eri tavalla ja mielestämme ”Now you are this” toimiikin siinä mielessä varsin hyvin. Nimi on myös sisäpiirin vitsi ystävältämme, joka eräänä krapula-aamuna oli paistamassa kananmunia ja hänen kaverinsa, joka ei osaa kovinkaan hyvin englantia, kysyi häneltä ”Now you are this?”. Kysymys oli niin outo, ettei kyseinen ystävämme keksinyt mitään tapaa vastata moiseen.
Minkälaisen vastaanoton uusi albumi on tähän mennessä saanut?
- En ole aivan varma, miten vastata tähän kysymykseen. Reaktiot tuntuvat olevan varsin hyviä, olemme saaneet joitain mairittelevia arvioita levystä ja keikoillamme käyvät ihmiset tuntuvat pitävän siitä. Tietysti emme tiedä niistä ihmisistä, jotka eivät pidä levystä, koska he eivät tule keikoillemme kertomaan meille! (naurua)
Päätyivätkö kaikki studiossa nauhoitetut kappaleet albumille saakka, vai jäikö joitain siivuja kenties ylitse?
- Kyllä, nauhoitimme albumin biisien lisäksi Is That Really True nimisen kappaleen, sekä Crimson and Clover coverin tulevalle Tomlabin julkaisemalle seiskatuumaiselle. Äänitimme myös uuden kahdenkymmenen minuutin mittaisen kappaleen nimeltään Creation, joka ilmestyy puolestaan High Rollerin kautta.
Jos voisitte valita kenet tahansa, kuka tuottaisi seuraavan levynne ja missä se nauhoitettaisiin?
- Todennäköisesti työskentelisimme taas Aaron Prelwitzin kanssa, tutuilla Tiny Telephone -studioilla. Olemme erittäin tyytyväisiä siellä saavutettuun soundiin, sekä studion yleiseen työskentelyilmapiiriin.
Kun musiikistanne puhutaan, esille nousee nopeasti sekalainen joukko musiikkityylejä kuvaavia termejä kuten: post-punk, shoegaze, noiserock sekä krautrock, muutamia mainitakseni. Mikä termi kuvailee musiikkianne parhaiten?
- En tiedä. Joskus käytän art rock -termiä, mutta yleensä silloin puhun sellaisten ihmisten kanssa, jotka tuntevat vain hyvin kuuluisia yhtyeitä ja kuvittelevat, että meidänkin täytyy olla kuuluisia, koska olemme yhtye. On vaikeaa määritellä minkään bändin tyyliä yhdellä termillä. Meillä on kieltämättä jonkin verran krautrock ja post/art punk soundeja. Toisaalta en tunne näitä termejä niin hyvin kuin jotkut, joten ehkä hyvä kriitikko onnistuisi paremmin kuvailemaan meitä.
Äänimaailmassanne ja tyylissänne pidän erityisesti siitä, kuinka onnistutte yhdistelemään eri elementtejä, ja sitä miten helposti rosoiset sekä selkeän yksinkertaiset soundit yhdistyvät useiksi kerroksiksi, ilman mitään ongelmia.
- Kyllä, pidämme mielellään asiat yksinkertaisina ja annamme musiikin hengittää. On hauskaa luoda tekstuureja ja soundeja – kuunnellen samalla miten elementit vaikuttavat toisiinsa. Se on itse asiassa minulle kaikkein mieluisinta yhtyeeseen kuulumisessa.
Miten kappaleenne yleensä syntyvät ja onko syntyprosessi pitkäkin?
- Yritämme olla mahdollisimman demokraattisia. Kukin kirjoittaa yhtäaikaisesti omat osansa ja käymme niitä sitten yhdessä läpi. Tavallisesti kappaleen työstäminen saadaan suurimmaksi osaksi tehtyä neljien tai viisien treenin aikana. Sanat ja laulumelodiat syntyvät yleensä viimeiseksi.
- Jokainen äänestää siitä mitä teemme ja jokaisella on veto-oikeus, jos heillä on vahva näkemys jostain asiasta ja he jäävät äänestyksessä tappiolle. Lukuunottamatta Davea, vitsi!
Entä jos jokin idea ei vaan toimi, luovutteko siitä helposti?
- Kyllä. Ehkä alkuaikoina oli vaikeampaa luopua hyvästä ideasta, mutta olemme oppineet, että idean pitää myös toimia kappaleena joten, jos idea ei toimi, siirrymme seuraavaan.
Mitkä kolme sanaa kuvailevat parhaiten Numbersin live esiintymistä?
Äärimmäinen, radikaali, oikeamielinen
Kun olette esiintymislavalla, annatteko kappaleiden kehittyä ja muuttua vapaasti, vai onko jokaiselle biisille ja illalle olemassa jonkinlainen “suuri suunnitelma”?
Ei – olemme hyvin vakiintuneita tapoihimme, kuten vanhat ihmiset. Kun kappale on kirjoitettu, emme muuta enää mitään. Soitamme kappaleet eri järjestyksessä, mutta muutokset jäävät siihen.
Kun katsoo kiertuekalenterianne näyttää selvältä, että vietätte paljon aikaa kiertuebussissa. Onko se aina hauskaa, vai maistuuko kiertue-elämä joskus maalattialta?
- Ajamme monta tuntia joka päivä vuokraamallamme pikkubussilla ja esiinnymme joka ilta. Joskus nukumme ystävien lattioilla, joskus taas halvoissa motelleissa. Kiertueen lopussa olemme yleensä käyttäneet juuri niin paljon rahaa, kuin mitä olemme ansainneetkin. On kuitenkin hienoa nähdä vanhoja ystäviä, sekä tavata tietysti uusia, sitäpaitsi koemme tienpäällä paljon hauskoja seikkailuja.
- Esimerkiksi tänään Mexicalin promoottori vei meidät maaseudulle ylös valtavaa jyrkkää vuorta, joka muodostui suurista kivistä. Hän näytti meille kauniin kivitalon, jonka joku oli yrittänyt rakentaa, mutta jättänyt puolivalmiiksi. Talon läheltä löysimme luolan, jossa roikkui köysi, minkä avulla pääsi kiipeämään korkeammille kielekkeille.
Kuvaile minkälainen on täydellinen keikka ja onko Numbers kokenut sellainen lähiaikoina?
- Täydellisen keikan on järjestänyt taitava promoottori, joka pitää musiikistamme ja on oikeasti innostunut keikastamme. Hän toivottavasti järjestää keikan johonkin maanalaiseen tilaan (baarit ovat aika tylsiä), muut illan aikana esiintyvät yhtyeet tekevät jotain uutta ja jännittävää, yleisö on hyväksyvää ja palkka on reilu. Olemme soittaneet useita tällaisia keikkoja - olemme onnekkaita. Ehkä viimeisin täydellinen keikka oli Seattlessa Intelligencen kanssa.
Bändin jokaisella jäsenellä on tietysti omat suosikki biisinsä, mutta onko teillä yhtä me-kaikki-vain-rakastamme-sitä kappaletta, joka on mahtava soittaa joka ilta?
- Viimeaikoina on ollut mukava soittaa Crimson and Cloveria. On hauskaa nähdä, kun kaikki yleisössä innostuvat, sillä he tuntevat kappaleen.
Onko vastaavasti jotain kappaletta, jota ette koskaan enää soita, vaikka yleisö kuinka vaatisi sitä?
- Vanhojen kappaleiden soittaminen ei haittaa, mutta tietysti uudet siivut ovat meille kiinnostavampia. Monia vanhoja kappaleita emme ole harjoitelleet viime aikoina, joten emme itse asiassa edes voisi soittaa niitä vaikka yrittäisimmekin.
Mitä San Franciscon underground-maailmaan kuuluu? Joitain uusia nousevia nimiä, joista pidät erityisesti?
- Rakastan Death Sentence Panda ja Bronze -yhtyeitä.
Lokakuun 20 päivä teillä on keikka Semifinalissa Helsingissä. Onko tämä ensimmäinen kerta, kun vierailette Suomessa?
- Kyllä, olemme erittäin innoissamme. Toivottavasti ehdimme myös tutustua hieman kaupunkiin.
Kierrätte Euroopassa marraskuun 10 päivään asti, mitä tapahtuu sen jälkeen?
- Pidämme pitkän tauon.
Kiitos haastattelusta. Onko vielä jotain mitä haluaisitte tuoda esille?
- Kiitos, että teit haastattelun. Sinulla oli joitain hyviä kysymyksiä, jotka osoittavat, että olet kuunnellut yhtyettämme. Joskus haastattelijat ja kriitikot eivät ole vaivautuneet kuuntelemaan musiikkiamme ja sen todella huomaa, mikä on harmi.
Teksti: Mika Roth Kuvat: Numbers