06.09.2007
Helsingin Kalliosta ponnistava Vauva kuuluu siihen samaan vinksahtaneeseen suomenkielisen rockin komeroon, josta viime vuosina ovat nousseet niin Sydän, sydän, Komedia Vulgaria kuin astetta vainoharhaisempana myös Kuolleet Intiaanit. Eli Sielun Veljien energisesti poukkoilevan rock-psykedelian jalanjäljillä liikutaan... Näin lukee yhtyeenne esittelytekstissä Desibelissä ja Ismo Alankomaisiin juttuihin olen tainnut viitata joka kerta kun yhtyeenne on ollut tarkkailun alla. Onko vertauksessa tai vertauksissa omasta mielestänne mitään perää?
- Ismo Alanko-vertauksia on tosissaan tullut mielimääräisesti koko Vauvan historian ajan, mutta kukaan meistä ei oikeastaan ole saanut sielunruokaa tai mysteeristä inspiraatiota kyseisen rock-professorin hengentuotteista.Toki kaikki ovat kuunnelleet Hassisen Koneen ja Sielun Veljien tuotantoa omalta osaltaan joltisenkin verran, mutta puhuminen ”vinksahtaneesta suomenkielisen rockin komerosta” on ehkä hieman kaukaahaettu lokerointi-yritys Vauvan kohdalla.
Jos kyse taas on tiedostavasta rajojen rikkomisesta rockin saralla, niin allekirjoitamme vertauksen. Sydän, sydämen vaikutusta emme voi kieltää, sillä näiden fässejen kanssa vietetty aika on voinut hyvinkin olla hedelmällistä ainakin Vauvan alkuaikojen musiikillisissa ratkaisuissa. Inspiraatio on tullut lähinnä kuitenkin sähköisinä impulsseina keskustelujen ja sosiaalisen kanssakäymisen tuloksena eli jopa enemmän ulkomusiikillisesta aspektista.
Keitä tai mitä muita haluaisitte mainita ylläolevien ohella?
- Ohella voisi mainita ainakin Captain Beefheartin, The Mars Voltan, The Flaming Lipsin, Ceebrolisticsin, Asan, Devendra Banhartin, Antony and the Johnsonsin, Sigur Rósin, Metallican, Devin Townsendin ja Slipknotin. Vaikutteita tulee myös ihan yhtälailla tietenkin muiltakin taiteen ja elämän osa-alueilta - esimerkiksi Daniil Harms, Hans Selo ja Aleksis Kivi ovat vaikuttaneet sanoituksiin ja levyn teemoihin. Muita vaikuttajia ovat vaikkapa Kalervo Palsa, Tove Jansson, Turtles, Tohtori Sykerö, Jabba the Hut ja Grandi-pillimehu. Eli aika ääripäistä ääripäihin musiikkimaut ja inspiraationlähteet risteilevät.
Miten, milloin ja miksi Vauva saatettiin alulle?
- Vauva lähti kahden toisiinsa nähden tuntemattoman ihmisen kauniista kohtaamisesta Kola-kahvilassa Cosmopolitanin ja The Mars Voltan merkeissä ja myötävaikutuksessa. Toinen oli ollut Provinssirockissa kuuntelemassa kyseistä orkesteria ja sillä samaisella momentilla sanasta versoi liha ja lihasta syntyi Vauva. Alkuun soittelimme Kivikon Prinssin makuuhuoneessa avantgardistista lastenmusiikkia Hetskun ja Nicodemuksen kanssa. Myöhemmin siirryimme Paavi-studiolle ja kokoonpano muotoontui nykyiseksi eli Mikko-T laulussa ja kitarassa, Roope kitarassa ja taustalaulussa, Ina bassossa ja Salma rumpupatteristossa.
Kuka nelikostanne tekee mitäkin musiikkia luotaessa?
- Hankala lähteä mitenkään erittelemään tarkasti, sillä kappaleet syntyvät ”kollektiivisina sävellyksinä” eli joku saattaa tuoda vaikkapa jonkun teeman tai riffin, josta lähdetään sorvaamaan sitten yhdessä. Musiikki saattaa muuttua alkuperäisestä käyttötarkoituksestaan huimastikin työstövaiheessa, minkä vuoksi on jotenkin outoa yrittää nimetä jollekin Vauvan kappaleelle henkilöä, joka on ”säveltänyt” sen. Karkeasti voidaan kuitenkin kai sanoa, että Mikko-T kirjoittaa sanoituksia ja tuo soinnutuksia, Roope tehtailee riffejä, soittaa sooloja ja tuo harmonioita, Salma valvoo tuotantoa ja nyansseja sekä sovittaa ja Ina toimii laaduntarkkailijana ja tuo kaikista perversseimmät ideat sovituksiin ja rytmityksiin.
Mannertenväliseksi ystävyydeksi eskardeiden salamurhaseksi. Jumalanopeudella tai ehkä siihen jotain. Onko tällainen megapitkien nimien käyttö jokin tahdottu tyylikeino? Musiikin muodossa homma ei onneksi mene siihen, mutta näin pelkkinä niminä menee hiukan kikkailun puolelle. Eikö?
- Ei se ole oikeastaan mikään erikoinen tai tietoinen tyylikeino. Sanoitusten keskiössä toimii tietynlainen irrationaalisuus, nonsense ja foneettinen muoto - sanallinen anarkia.
Samaa ajattelutapaa yritetään hyödyntää kappaleiden nimeämisessä: usein ne tiivistävät kappaleen johtoajatuksen, filosofian tai kappaleesta välittyvän tunnelman. Nimi saattaa olla myös oma tarinansa, joka esittää kappaleen sanoituksen uudessa valossa.
Millaisia tuntemuksia pyritte musiikillanne kuulijassa herättämään?
- Pyrimme herättämään semmoisen kollektiivisen ”Mitä vittua?” -reaktion. Siis idean myönteisessä kontekstissa. Jos saamamme palaute pysyy yhtä ristiriitaisena kuin tähänkin asti niin olemme kuivilla.
En ole vielä nähnyt Vauvaa livenä. Mitä on odotettavissa?
- Alkuaikoina Vauva esiintyi aika impulsiivisesti ja mukana oli myös jonkin verran performanssi-taidetta.Tällä hetkellä lavarekvisiittaa on vähän karsittu ja keikoilla on keskitytty soittamiseen, mutta oli meillä viimeksi Semifinalinkin keikalla punaiseksi värjätyt päät, eläinnaamiot ja mustat hameet. Livenä Vauva saattaa paisua jopa oktetiksi, jolloin mukana on jos jonkinmoista taustalaulajaa, torvisektiota, viulistia ja/tai perkussionistia.
Nyt on kaksi EP:tä tehty. Onko pitkäsoittoaika jo ovella?
- Pitkäsoitto tullee varmaan vuoden sisällä. Uutta materiaalia on jo olemassa ainakin ajatustasolla ja työstäminen alkaa heti kunhan vain pääsemme taas Paavi-studiolle.
Millainen lapsi, teini ja lopulta aikuinen Vauvasta kehittyy?
- Vauva ei koskaan kasva aikuiseksi, sillä se on ikuinen: leikkisä, kokeilunhaluinen ja itsepäinen kauhukakara - kenties rockin Peter Pan etsimässä Mikä-Mikä-Maata.
Haastis: Ilkka Valpasvuo, kuvat: Aki Roukala