Julkaistu: 26.04.2004
Arvostelija: Miika Jalonen
Modern Invasion Music
Länsimaisen musiikkinäkökulman puoliautomaattinen ahdasmielisyys tulee Chalicen tapauksessa väistämättä mieleen. Miksikö? Koska Chalice kurkottaa esiin maailman laidalta, Australiasta. Koko popkulttuuri rakentuu periaatteessa USA:n ja Euroopan hegemonian pohjalle ja jos tähän kaksiyhteyteen joskus suopeasti hyväksytäänkin "ulkopuolisia", tapahtuu se vasta kun ne on virallisesti legitimoitu länsimaisessa musiikkimediassa. Jos kyse olisi pelkästään Australiasta, olisi ongelmanasettelu hieman keinotekoinen; maahan kuuluu valtakielensä ansiosta länsimaiseen musiikkiperheeseen. Mutta Chalice soittaakin heviä, ja metallimaana Australia on sitten taas eksoottisuudessaan jo miltei karikatyyriosastoa. Vaikutelmilla pelatessa saattaa siis törmätä mielenkiintoisiin seikkoihin kuten vaikkapa huomata, että kapeakatseiseen ja arvottavaan lähestymistapaan on kiusallisen helppo itsekin sortua.
Chalicen yhteydessä harmillisinta on kuitenkin se, että yhtye pikemminkin vahvistaa stereotypioita kuin murtaa niitä. Sijainnin vaikutuksen häivyttäminen ei toisin sanoen poista musiikin kompastelua ja keskentekoisuutta. Augmented on proge-sävytteisen goottihevin ilmaisumuodokseen valinneen Chalicen kolmas levy. Kuukasvoisen Shiralee Morganin (joka on muuten kotoisin Tasmaniasta) yksi-ilmeinen laulu liitää muun musiikin yllä niin määrittävästi, että muutamat kunnianhimoisemmatkin ideat jäävät pelkiksi nonparelleiksi pohjaanpalaneen kakun päällä. Joskus pelkillä kliseilläkin pelaaminen voi tuottaa riemastuttavia tuloksia, mutta Chalice pilaa mahdollisuutensa toteuttamalla nuo kliseet tökerösti, herättämättä minkäänlaisia tunteita. Yleensä kömpelyys sentään herättää sympatiaa, tällä kertaa ei edes sitä. Alana Probertin huilu piristää kokonaisuutta huomattavasti, joten siitä voi antaa yhden ylimääräisen pisteen.
Kommenttien keskiarvo: