Levyarvio

Shout Out Louds: Howl Howl Gaff Gaff

***--
Youtube last.fm

Arvioi levyä:

Ohjeet/Säännöt levykommentointiin:
  1. Kirjoita kyseisestä levystä/arviosta/kommenteista.
  2. Vältä mauttomuuksia, kiroilua, epäasiallisuuksia.
  3. Yritä löytää uusi näkökulma, mitä muut eivät ole vielä löytäneet.
  4. Arvio tai sen kommentointi on yhden ihmisen mielipide. Mikäli olet eri mieltä, voit kriittisestikin kommentoida sitä tai vaikka arvioida levyn uudelleen. Muista kuitenkin perustella mielipiteesi.
Mitkä kommentit tullaan poistamaan:
  1. Vain muutaman sanan sisältävät kommentit.
  2. Kommentit, joissa on mauttomuuksia, kiroilua, epäasiallisuuksia.
  3. Kommentit, jotka toistavat aikaisempia kommentteja ja eivät näin ollen tuo mitään uutta.
  4. Tekstit, jotka eivät sisällä mitään kommentointia (esim. 'ihan mielettömän hyvä, osta levy, maailman paras bändi, rakastan eusebiusta, jee!!!!' -tyyppiset tekstit poistetaan).
Muista: Tämä on mahdollisuus piileville kriitikoille astua esiin.
Tähdet:  Muista, että keskivertolevy on **1/2 tai ***. Vain aniharva levy on ***** tai 1/2.
Arviosi:

Halutessasi voit käyttää tekstissäsi myös seuraavia HTML -merkkejä:
<b> <i> <a> <em> <br> <strong> <blockquote> <tt> <li> <ol> <ul>

Kommenttien keskiarvo: ***--

Nimetön kommentoi 24.03.2004:
Pisteet: ***1/2-
Tuollaiset toimittajan rakkaan kotomaan romantisoinnit sopisi jättää arvostelun ulkopuolelle. Ei Suomesta tule tietenkään sen persoonallisempaa musiikkia kuin Ruotsista. Olisiko kyse siitä, että seuraat ja tunnet suomalaista musiikkielämää enemmän kuin ruotsalaista? Suomessa kuullaaan niistä ruotsalaisista bändeistä, jotka menestyvät suhteellisen hyvin ja saavat jalansijaa myös ulkomailla. Aika paljon jää näiden onnekkaiden varjoon. Saman logiikan mukaan persoonallisemmat yhtyeet eivät Ruotsissa pääse edes pinnalle - Suomesta katsottuna. Kuitenkin vastaavan kokoisia ja laatuisia ruotsalaispiirien suosikkibändejä kuin meillä Suomessa on esimerkiksi Magyar Posse on ruotsissa satamäärin.
walbu kommentoi 25.03.2004:
Pisteet: ***--
joo, voisin yhtyä edelläkirjoittavaan. varmasti itsekin tietäisi miljoona julkisuuden valokeilassa pyöriskelevää ruotsalaista indiesuperkokoonpanoa ynnä muuta esittäjää, jos itse liikkuisi lahden toisella puolella aktiivisesti. Onhan se totta, että jos Suomen musiikkipiireistä ulkomaalainen tietää vain esimerkiksi Sibeliuksen, Nightwishin, HIMin, The Rasmuksen ja, jos on Saksasta, Eläkeläiset, ei voi varmaan täysillä arvostaa suomalaista bubbling under -skeneä. Tokihan arvion tehnyt toimittajatoverini tietää ruotsalaisesta skenestä normaalipulliaista enemmän... minä en ole ainakaan ruotsalaisindien asiantuntija. Silti tuntuu, että ruottalaisilla on perinne panostaa tosissaan popmusiikkinsa tunnettavaksi tekemiseen maailmalla, ollaanhan täällä samoilla jalanjäljillä (sikäli mikäli HIM esimerkiksi edelleen saa tukea ulkomaankonsertteihinsa). Silti jonkun Magyar Possen kun kerran näkisi vaikkapa MTV:llä... saahan sitä unelmoida vaikka kuumatkasta
JariJ kommentoi 25.03.2004:
Pisteet: ***--
Jep. No uskoisin jonkun verran tuntevani myös Ruotsin bänditarjontaa - (levyhyllystäni löytyy taatusti yli puolet enemmän ruotsalaisia levyjä kuin kotimaisia.) Kyseisessä lauseessa paino oli nimenomaan sanalla "persoonallisempaa" sekä tällä nimenomaisella hetkellä. Hyviä bändejä lahden takaa toki tulee juuri nytkin (Isolation Years, Bergman Rock, The Knife jne), mutta voisin väittää että Suomessa määrä on selvästi runsaampi. Walbun mainitsemat Rasmukset ja Nighwishit eivät liity asiaan ollenkaan, vaan kyse on juuri Magyar Possen ja Kuusumun Profeetan kaltaisista nimistä. Kun siihen päälle lyödään vaikkapa Pepe DeLuxe, The Crash, Flaming Sideburns, Aavikko, Tigerbombs, Astro Can Caravan, Black Audio, Giant Robot, DJBB jne. on asia aika lailla selvä. Persoonallisia, tuoreita nimiä joita ei tälle hetkellä Ruotsista tule.
walbu kommentoi 26.03.2004:
Pisteet: ***--
juu, hatunnosto herra jokirinteelle kommenttiraidan palauttamisesta asian ytimeen. mitäs ne ovat ne nämä kommentoijan mainitsemat sadat ruotsin magyar posset? olisi kiva kuulla näistä maailmanluokan ihmeistä enemmänkin...
Nimetön kommentoi 28.03.2004:
Pisteet: ***--
Jatkan vielä keskustelua.

Itse en tunne ruotsalaista musiikkikenttää niin hyvin, että osaisin nimetä vain Ruotsissa levyn tai levyjä julkaisseita yhtyeitä. Mutta jos ajatellaan asiaa loogisesti, niin pakkohan Ruotsista on löytyä tälläkin hetkellä yhtä persoonallisia ja mielenkiintoisia yhtyeitä kuin mainitut vaihtoehtoisemmat yhtyeet Suomessa. Suomessa on asukkaita viitisen miljoonaa, Ruotsissa melkein yhdeksän miljoonaa. Jo pelkästään esimerkiksi Göteborgissa on asukkaita melkein yhtä paljon kuin Helsingissä. Asukasluku ei tietenkään suoraan korreloi tämän asian kanssa. En silti voi uskoa suomalaisyhtyeiden asenteen ja lahjakkuuden niin perimmäiseen poikkeavuuteen, että mainittuja kommentteja allekirjoittaisin.

Se, että yhtyeistä ei kantaudu tietoa suomalaisten hyvinkin aktiivisten musiikinkuluttajien korviin, ei tarkoita etteikö kyseessä olevia kriteereitä täyttäviä yhtyeitä löytyisi. On syytä huomioida sellainenkin musiikin leviämiseen vaikuttava seikka, että suuremmissa maissa ja kaupungeissa yhtyeiden on vaikeampi saada huomiota edes paikallisella tasolla. Kun yhtyeitä ja artisteja on enemmän, samalla on enemmän kilpailua niin esiintymis- kuin julkaisumahdollisuuksista. Ne eivät välttämättä parane, vaikka asukaspohja olisikin laajempi.

Totta on kuitenkin se, että tällä hetkellä vaihtoehtoisemman musiikin tila on Suomessa erinomaisen virkeä. Ja on syytä olla erityisen iloinen siitä, että pienempiä mielenkiintoisia yhtyeitä nostetaan parin viikon välein valtakunnallisesti esille esimerkiksi Rumbassa. Mutta samoin kuin vain aniharvat suomalaisbändit saavat levynsä julkaistuksi Ruotsissa, sama tilanne on ruotsalaisyhtyeiden kanssa Suomessa. Kaikki Jokirinteen mainitsemien ruotsalaisyhtyeiden levyt on julkaistu Suomessa. Ne edustavat kuitenkin minimaalista osuutta niistä vaihtoehtoisemman musiikin levyistä, jotka julkaistaan pelkästään Ruotsissa.

Otto Pipatti
JariJ kommentoi 31.03.2004:
Pisteet: ***--
Kiitoksia rakentavista kommenteista, Otto - teikäläisessä tuntuu olevan todellisen kriitikon vikaa. (ehkä joskus voisit vaikka arvioida jonkun levyn?)

Olet aivan oikeassa siinä, että suurin osa ruotsalaisista marginaalibändeistä jää ilman julkaisua Suomessa (ja sen myötä myös pimentoon). Alkuperäinen ideani tekstissä pyrki tuomaan esiin juuri tuon mainitsemasi tilanteen (ehkä hieman provosoivastikin) - Suomessa alakulttuurimusiikin tilanne on parempi kuin vuosiin, Ruotsissa taas heikompi kuin vuosiin.

Artistihaku
Artisti