Julkaistu: 28.08.2023
Arvostelija: Mika Roth
Omakustanne
Maaginen teatteri julkaisi neljännen albuminsa itse asiassa jo toukokuun lopulla, mutta fyysinen arviokappale saapui Desibeli.netin toimitukseen vasta jossain vaiheessa kesän helteitä. Viivettä siis on, mutta bändin aiempien kiekkojen perusteella oli kuitenkin syytä tarttua kymmenraitaiseen kiekkoon. Onhan esimerkiksi viiden vuoden takainen Välkkyvät elokuiset ruohonpinnat -levy jo osoittanut kestävyytensä ajan hammasrattaistoissa.
Rosoinen ja roiskeista välittämätön kitararock on tällä erää asteen modernimpaa, mutta toinen jalka, käsi, silmä ja korva ovat vastaavasti taipuvaisia menneisyyden kanssa vuorovaikuttamiseen. Paljon vartijana on vokalistin persoonallinen ääni maneereineen, mutta vähintäänkin yhtä painavia punnuksia löytyy instrumenttien saralta, venkoilevista sovituksista nyt puhumattakaan. Kliseisesti voisikin todeta, loppusumman olevan huomattavasti osiaan suuremman – mutta se tilanne tällä erää vain on.
Kuumaa huumaa hönkii jälleen ysäriä sopivan likaisille lasipinnoilleen, lannistavan keveyden prässätessä niin kertojaa kuin kuulijaa röyhkämäisine käännöksineen. Toisilleen väärät porautuu vielä syvemmälle yöhön vuosisadan virheellisen rakkaustarinan tunnustaessa oman vääryytensä ja viallisuutensa. Kyseessä on kiistatta kummallisimpia ja kiehtovimpia rakkauslauluja, joita olen vähän aikaan kuullut, haitarin täydentäessä kurjan vähäisellä tavalla eeppisen äänimaiseman. Entäpä sitten albumin nimiraita, keitä ovat nuo Ikävät, ilkeät, juonittelevat, saastaiset? Suoria vastauksia ei tarjota, eikä moisille ole toisaalta tarvettakaan, koska kaikki riippuu aina näkökulmista, tulkinnoista ja kertojista. Kaurismäkeläinen kurjuus kukkikoon tavoillaan.
Maaginen teatteri on aina kukoistanut musiikkinsa pientareilla ja totuttujen tapojen marginaaleissa. Niinpä Tango henkilökohtaisesta historiastasikin istuu kaiken muun sekaan ja yli vuoden takainen sinkkuraita Toukokuun silmät saattaa toimia yhtenä avaimena neljännen pitkäsoiton joihinkin lukkoihin.
Jo 90-luvun puolivälissä perustetun vaihtoehtosuomirockia soittavan yhtyeen jäsenet löysivät toisensa Oriveden opiston sanataiteen linjalta. Ääni ja Vimma -kilpailusta ehti tulla kolmossija ennen toiminnan hiipumista vuosituhannen vaihteessa. Comeback alkoi 2013 ja konkretisoitui elokuun 2014 Kun Minua Ei Enää Ole -julkaisulla.
Linkit:
facebook.com/maaginenteatteri
(Päivitetty 28.8.2023)