Julkaistu: 07.09.2020
Arvostelija: Mika Roth
Omakustanne
Ihailen suuresti helppouden ja ilmavuuden tunnetta, jonka Jori Larres pystyy luomaan ääniteoksiinsa. Puhun Larresin yhteydessä mieluummin ääniteoksista kuin perinteisistä kappaleista, sillä niin Theory Of -pitkäsoitto, kuin sitä edeltänyt Parallels ovat ehyitä ja tarkoin harkittuja, teosmaisia kokonaisuuksia.
Elektronisin äänin koostettu Theory Of on seitsemän erillisen osan summa, joka julkaistiin itse asiassa jo loppukeväästä. Temaattisen inspiraationsa albumi on saanut niinkin askarruttavasta aiheesta kuin multiversumihypoteesista, eli onko todellisuutena kokemamme maailma vain yksi lukemattomista. Näitä asioita pohdittaessa liu’utaan helposti astrofysiikasta filosofiaan, ja päinvastoin, koska omin silmin nähtävän olevaisen tuolle puolen on kovin vaikea kurkistaa.
Seitsenminuuttinen Origin on kuin tiivistelmä tästä kaikesta, kappaleen kiertäessä massiivisemmin ja massiivisemmin omaa keskustaansa, vai olemmeko kenties jääneet mustan aukon painovoimakentän vangiksi? Teema varioituu, muuntuu, kehittyy ja lopulta löytää aivan uusia säderyöppyjä jostain avaruuksien syvyyksistä, eikä mielikuvituksen aluksella ole rajoitteita.
Elektroniset äänet luovat omia pienoissinfonioitaan, vähäiset äänet kerääntyvät merkittäviksi joukoiksi, eikä tulevaa voi ennustaa ennalta. Grains ripottelee hedelmällisiä äänihippujaan avarille kentille niin ikään päälle seitsemän minuutin ajan, Intangiblesin miltei hajotessa ainesosien vähyyteen.
Theory Of on rohkea albumi, joka tasapainoilee riittävän ja liian karsitun vaikeasti hahmoteltavalla raja-alueella. Toisaalta em. teosmaisuus on levyn merkittävin voimavara, mutta on kustakin kuulijasta kiinni, että onko tässä enää aivan riittävästi aineksia.
Kotimainen säveltäjä joka rakentaa elektronisin elementein elokuvallisia, viipyileviä ja kerroksellisia äänimaisemia.
Linkit:
jorilarres.com
soundcloud.com/jorilarres
instagram.com/jorilarres
(Päivitetty 30.8.2024)