Julkaistu: 08.06.2020
Arvostelija: Mika Roth
Eclipse Music
Mitä tekemistä rootsilla ja iskelmällä on keskenään? No, ainakin nuo kaksi eri linjaa tulevat ongelmitta toimeen Paavo Kässi ja Takaoven mies -yhtyeen esikoisalbumilla, joten annetaan musiikkisekoitteen puhua puolestaan.
Vokalisti-kitaristi Paavo Kässin johtama orkesteri muodostuu yhteensä neljästä herrasmiehestä, joiden rikas musiikillinen historia antaa uudelle kokoonpanolle roppakaupalla soundillista syvyyttä ja monipuolisuutta. Kässi on itse kirjoittanut leijonanosan levyn materiaalista, jonka yhdeksässä raidassa ruoditaan ns. tavallisen elon valo- ja varjopaikkoja. Mittaa albumille ei kerry itse asiassa edes puolta tuntia, mutta bändi osaa kyllä ilmaista oleelliset asiat useimmiten alle neljän minuutin annoksissa.
Popahtavan kiekon rokein numero taitaa olla Keskipäivän varjo, jossa rakkauden savuavissa raunioissa lämmitellään katkerina käsiä. Takaoven mies nojaa puolestaan selvimmin rockabillyn svengaavaan kiertoon ja post-rockin säröisiin ristiaallokoihin ehditään, kun vain reilun minuutin mittainen Suudelmilla hiljaisuus -raita tuo elokuvalliset fiilikset mukaan kaavaan. Eli vaikka roots ja iskelmä toimivat päärunkoina, ehditään niiden katveessa puuhata yhtä jos toistakin muuta.
Alussa mainittua iskelmää näissä länteen tähyävissä numeroissa edustavat lyriikat, joissa kertoja on omaksunut jopa runolliset lähestymiskulmat. Useimmiten näin rohkea kielen käyttö saa lopputuleman kuulostamaan teennäiseltä ja pakotetulta, mutta jotenkin Kässi pystyy kääntämään jokaisen lauseen itselleen edulliseksi. Sävellyskynä ei harmillisesti yllä aivan samalle tasolle, mutta ainakin avaus on persoonallinen.
Rootsia ja iskelmää samaan kaavaan yhdistelevä kotimainen yhtye.
Linkki:
facebook.com/paavokassi
(Päivitetty 8.6.2020)