Julkaistu: 02.05.2020
Arvostelija: Mika Roth
Constellation
Markus Floats on Kanadan Montrealista kotoisin oleva muusikko, joka luo avant-garden hämärän kimaltelevilla rajoilla seikkailevaa musiikkia. Floatsin osuvasti nimetyllä kolmannella pitkäsoitolla elektroninen ja akustinen, sekä digitaalinen ja analoginen sekoittuvat jatkuvasti toisiinsa, luoden jotain äärimmäisen omanlaistaan.
Third Album heijastaa vinyyliaikakauden ajattelutapaa, jossa albumikokonaisuus jaettiin kahteen eri puoliskoon. Third Albumin kummallekin puoliskolle mahtuu kolme raitaa, kummankin biisitrion muodostaessa reilun vartin mittaisen osuuden. Instrumentaalisävellykset ovat äänimaisemiltaan poikkeuksellisen elokuvallisia, eri aiheiden ja elementtien aivan kuin liukuessa ja limittyessä toisiinsa. Jokainen kappale on kuitenkin erotettu toisistaan selvällä tauolla, joten vaikka A-puolen Forward, And ja Forward Again ovat jo nimienskinä puolesta jatkumoa, ovat ne samalla omia ilmentymiään.
Näistä keskimmäinen raita, eli And, on seitsemän minuutin pulputuksessaan mitä selvin nyökkäys vaikutteeksi nimetyn Vangelisin suuntaan, enkä voi ohittaa B-puolen avaavan Always-raidan selkeääkin selkeämpiä Kraftwerk sekä Cluster -vivahteita. Vaikutteet jäävät kuitenkin vaikutteiksi, eikä Floatsin albumi kuulosta lopulta keneltäkään muulta kuin Floatsilta itseltään, satunnaisista soundillisista sukulaissuhteista huolimatta.
Lieväksi ongelmaksi on kuitenkin laskettava se, että levyn materiaali tahtoo liukua turhankin huomaamatta korvien ohitse. Toki esimerkiksi elokuvissa äänten on hyvä sijoittua taka-alalle, mutta esimerkiksi Jóhann Jóhannsson ääniraidat Arrival ja Sicario -elokuvissa osoittivat, että taustalla ei tarvitse – eikä myöskään pidä – pysyä koko ajan.
Kanadan Montrealista kotoisin oleva muusikko luo avant-garden hämärän kimaltelevilla rajoilla seikkailevaa musiikkia, jossa elektroninen ja akustinen, sekä digitaalinen ja analoginen sekoittuvat jatkuvasti toisiinsa.
Linkki:
facebook.com/MarkusFloats
(Päivitetty 2.5.2020)