Julkaistu: 05.12.2019
Arvostelija: Mika Roth
Sub Pop
Georgian Atlantasta kotoisin oleva Omni koki taannoin melkoisen arvonnousun, kun Amerikan indiejätti Sub Pop nappasi trion listoilleen. Yhtyeen kolmatta pitkäsoittoa kohtaan onkin näin lastattu paineita, jos ei ryhmän itsensä, niin taatusti ainakin monen muun tahon toimesta.
Mitä Networker siis tekee ja mihin se vie Omnin purtta? Hmm, kovin tutun tuntuistahan herrain kitarapoprock on. Mitä selvimmät musiikilliset, soundilliset ja tyylilliset yhteneväisyydet sellaisiin 80- ja 90-luvun yhtyeisiin kuten Dinosaur Jr., Fugazi ja Porno For Pyros ovat toisinaan suorastaan häiritsevän selviä. Toinen mielenkiintoinen vaikutuslinja ulottuu 70-luvulle saakka, jo em. yhtyeidenkin kautta. Kummastelen suuresti, jos tekijät eivät ole pyöritelleet Televisionin Marquee Moonia tai Blondien itsensä mukaan nimettyä debyyttialbumia, joka on historian saatossa jäänyt niiden parallellinesien ja autoamericanien varjoon.
Paljon on siis omaksuttu ja napattu muualta, joten kuinka Omnin oma soundi voi? Siinäpä sitä onkin kysymystä, koska omaan korvaani Networker soundaa aina enemmänkin toisten tekemisiltä kuin miltään itsenäiseltä yhtyeeltä. Ja tuo jos mikä on hälyttävää, kun bändi on muuntanut ja kehittänyt soundiaan nimenomaan tällä albumilla. Taatusti tämä tulee löytämään etenkin Pohjois-Amerikassa runsaasti markkinoita, mutta itse jäin kaipaamaan selvempää omaa juttua.
Georgian Atlantasta kotoisin oleva kitarapoprock-yhtye.
Linkki:
omniatl.bandcamp.com
(Päivitetty 5.12.2019)