Julkaistu: 21.11.2019
Arvostelija: Mika Roth
Omakustanne
Selma Juudit Alessandra on kotimainen yhtye sangen lyhyellä historialla, julkaistiinhan bändin esikoissinkku Spring Song vasta kesän kynnyksellä. Pitkästi nimetyn ryhmän eeppinen taidepop hypähti svengaavamman yöfiilistelyn puolelle, kun Spineless-sinkku piristi alkavaa syksyä, ja rikasta on meno myös debyyttialbumilla tyylilaitojen ryskyessä.
Pitkäsoiton yhdeksän raitaa ja reilut 37 minuuttia ovat kooltaan osapuilleen täydellinen annos SJA-äänimaisemointia, jossa seuraavan mutkan ja kurvin ennakointi on aina yhtä haastavaa. Siinä missä vähintäänkin yhdeksän kymmenestä yrittäjästä epäonnistuu surkeasti pyrkiessään naittamaan svengin ja yllätyksellisyyden taidepopin kylkeen, loistaa tämä Selma Savolaisen kirjoittamien kappaleiden ympärille kasvanut yhtye juuri noilla samaisilla rintamilla. Alati populaarimusiikin sääntöjä pirstovat raidat ovat kummallisia, mutta kummallisuus ja outous eivät ole niiden elinehtoja, sillä yhtyeen sydän lepää vahvassa kappalemateriaalissa ja idearikkaassa toteutuksessa.
Rhodes-pianon, humisevien retro-synien ja kuiskauksesta monin välipistein huutoon sekä takaisin kulkevan laulun kutomat kentät saattavat jopa pelottaa hieman Spook Hourin hyisillä lakeuksilla, mutta kaiken alla sykkii vahva sydän. Tulin esikoissinkun tiimoilta maininneeksi nuoren Kate Bushin, ja saman voi todeta hyvillä mielin myös mm. Request Songin äärellä. Sinne tänne seikkailevat vokaalit, hurmosmainen soitto ja sovituksen yllättävä kulku pitävät sykkeen vahvana ja em. yllätyksellisyys luo vain positiivisia kurveja.
Jos nyt jotain parannettavan varaa esikoisesta löytyy, niin biisin pop-koukkuisuutta voisi hyödyntää entistäkin härskimmin. Etenkin kun materiaalissa on huikea määrä tarttuvuutta, jota on sääli jättää käyttämättä korkeammalla prosentilla. Musiikin saralla pieni itsensä myyminen ei ole koskaan pahasta, sitähän tekivät jo Beethoven ja Mozartkin aikoinaan, Sinatrasta ja Bushista nyt puhumattakaan.
Kotimainen yhtye on jonnekin taidepopin ja italialaisen 70-luvun soundtrackmusiikin kummallisempien lukujen väliin sijoittuva outolintu.
Linkki:
facebook.com/selmajuuditalessandra
(Päivitetty 3.12.2019)