Julkaistu: 01.06.2019
Arvostelija: Mika Roth
Captured Tracks
Popin suuren ja sateenkaarenvärisen varjon alla ovat vuosien saatossa viihtyneet rinnakkain eri rodut, uskonnot ja poliittiset näkemykset. Klisheisesti todettuna musiikki voikin jo monesti toimia universaalina rauhan kielenä.
Juan Wauters on kotoisin New Yorkin Queensista, espanjankielisestä kodista, joten hän pitää itseään luonnollisesti latinalaisamerikkalaisena yhdysvaltalaisena, jolla on kaksi yhtä vahvaa kieltä. Luontainen liikkuminen ja liukuminen englannista espanjaan ja takaisin määrittelee myös Introducing Juan Pablo -albumia, joka toimii esiosana tammikuussa julkaistulle La Onda de Juan Pablo -pitkäsoitolle.
Popin kepeää soittoa tarjotaan niin sähköisin kuin akustisinkin soittimin, Wautersin englannin taipuessa toisinaan puhtaammin ja toisinaan taas aksenttisemmin tarinoiden kiemuroihin. Kerrotaanhan tässä maahanmuuttajan tarinaa, joten toisiin persooniin siirtyminen korostuu kielen puhtautta ja sointua vaihtelemalla. Espanjankieliset osuudet vilahtelevat ohitse arroganttien angloamerikkalaiskorvieni, mutta Jaime Roosin alkujaan esittämän El Hombre de la Callen englanninkielinen käännös osuu kaihomielisyydessään ja loivassa jazzahtavuudessaan häränsilmään.
Latinalainen Amerikka on kulttuurisesti niin tiukasti sidoksissa pohjoisen isoveljeen, että Wautersin tapa sulauttaa näitä kahta maailmaa toisiinsa on tavallaan kiehtova. Ikävä kyllä tarttumapinnan puuttuminen tuohon konfliktiin/lahjaan tekee tästä levystä hieman etäisen tuntuisen. Aivan kuin katsoisi elokuvaa, jonka päähenkilöiden valintoja ja tekemisiä ei missään vaiheessa pysty ymmärtämään. Toisekseen popissa tarttuvat kappaleet ovat aina tarttuvia kappaleita, eikä niitä tältä kiekolta oikein tahdo löytyä.
New Yorkin Queensista kotoisin oleva poppari, jonka espanjankielinen perhetausta värittää miehen kahden kielen välillä sukkuloivaa ilmaisua.
Linkki:
juanwauters.com
(Päivitetty 4.5.2021)