Julkaistu: 13.02.2018
Arvostelija: Mika Roth
Merge
Montrealilainen postpunk-bändi Ought on hiljalleen vahvistanut asemiaan. Neljän vuoden takainen debyyttialbumi niitti lähinnä kiitosta, eivätkä kuluttavat massatkaan vierastaneet ryhmää ison veden tuolla puolen. Esikoista vuotta myöhemmin seurannut Sun Coming Down puhalsi lisää ilmaa purjeisiin, minkä jälkeen ryhmälle iskikin pidempi tauko päälle. Viime vuonna kitaristi/vokalisti Tim Darcy julkaisi mainion soolodebyyttinsä, joka sai pohtimaan koko Oughtin jatkoa.
No, sitä jatkoa tuli sitten yllättävänkin nopeasti, eikä yhtye ole ainakaan menettänyt momentumiaan, vaan Room Inside the World kuulostaa vastustamattoman tuoreelta, ajankohtaiselta ja jopa tulevaisuuteen tähyävältä. Postpunkin juuret ovat yhä 70- ja 80-lukujen taitteessa, mutta Ought on löytänyt etenkin soundeihinsa raikkautta, ilmavuutta ja vetovoimaa, joka saa piirtämään yhtäläisyysviivoja jopa terävimmän kautensa Cureen – noin parin heijastuman kautta nyt ainakin.
Toinen loputtomalta vaikuttava kultakaivon on Brian Enon aikainen David Bowie, ja Enon muutkin tutkielmat synteettisten soundien parissa. Fakta jonka voi havaita, kun todella kuuntelee tämän levyn taiten rakennettuja taustaäänimattoja. Ne eivät ole mitään paksuja ja upottavia kokolattiahirviöitä, vaan täsmälleen oikeisiin paikkoihin sijoitettuja, asiansa miltei huomaamattomasti suorittavia, mutta silti niin elintärkeitä tilkkuja.
Room Inside the World saa pohtimaan, minkälainen on täydellinen postpunk-levy armon vuonna 2018. Ja tässä voisi olla suora vastaus kysymykseen: levy joka yhdistää kitararockin, syntikat, modernit soundit ja tekstit, joissa haaveilu, epätoivo ja rohkeus pelaavat juuri oikeassa suhteessa keskenään.
Montrealilainen postpunk-yhtye, jonka esikoisalbumi ilmestyi vuonna 2014. Alkuun bändin soundissa oli mukana myös noisen ja suoremman punkin vaikutteita, mutta kolmanteen albumiin mennessä nuo elementit olivat jo tehneet tilaa melodisemmalle tyylille.
Linkki:
facebook.com/internetought
(Päivitetty 13.2.2018)