Julkaistu: 13.11.2017
Arvostelija: Mika Roth
Western Vinyl
Teksasin Austinista kotoisin olevan Balmorhean uusin albumi julkaistiin jo syyskuussa, mutta ainahan näin kauniille ja eteeriselle post-rock instrumentaalimusiikille nyt tilaa löytyy. Yhtye on jo vuosia rakentunut Rob Lowen ja Michael Mullerin ympärille bändin soundin kehittyessä kaksikon kulloisistakin visioista, eikä toimivaksi koettua kaavaa ole lähdetty suotta muuttamaan.
Edellisen pitkäsoiton, vuoden 2012 Strangerin, jälkeen musiikkimaailma on käynyt läpi monia muutoksia. Albumia formaattina on jopa kyseenalaistettu voimakkaasti tässä välissä, mutta mielestäni Clear Language on mitä selvin lausunto pidemmän muodon puolesta. Yhtyeen rauhaa ja seesteisyyttä huokuva musiikki hyötyy kaikesta tilasta ja ajasta minkä sille antaa, ja vaikka kokonaisuudessa on vain yksi yli viiden minuutin mittainen raita, tuntuu Clear Language kestävän noin 40 minuutissaan juurikin oikean ajan.
Merkittävä osa menestyksen kaavaa on myös kappalejärjestys, ja keskivaiheille sijoitettu Ecco / Behind the World jakaakin albumin mikeoldfieldmaisella keskiosallaan mitä selvimmin eri jaksoihin. Nimibiisi Clear Language ja sitä välittömästi seuraava Sky Could Undress johdattavat kuulijan yllättävänkin elektroniseen maailmaan, jossa sähköisyys on silti ystävällistä ja lämpöä tuottavaa. Edes (mitä selvin) rumpukonesoundi ei heikennä Balmorhean voimaa, vaan yllättäen ainoastaan vahvistaa sitä.
Levyn virtaus ei missään vaiheessa ole kovinkaan voimakas, mutta selvää hidastumista on silti havaittavissa loppupuolella, tai eräänlaista seestymistä nyt ainakin. Pelkällä pianolla luotu Waiting Itself ja miltei yhtä harvoista langoista rakennettu 55 kietovat kuulijan lähelleen ajan, kunnes Eccon teemaa kierrättävä First Light viimein sulkee levyn mitä hurmaavimmin.
Teksasista kotoisin oleva, kokeellista ja vähäeleistä instrumentaalimusiikkia luova yhtye.
Linkki:
balmorheamusic.com
(Päivitetty 13.11.2017)