Julkaistu: 27.03.2017
Arvostelija: Mika Roth
Zombie Noise
14 vuotta ja viides pitkäsoitto, siinä lukuja jotka saavat nostamaan kotsaa näille ”working class rock’n rollin” sankareille. Desibelin Pietari Raekallio nosti viiden vuoden takaisessa Melt-levyarviossa verrokiksi yhdysvaltalaisen Social Disortionin, eikä tilanne ole muuttunut uudella albumilla merkittävästi.
For the Greater Good nitoo melodisen punkin ja raastavan rockin, sujauttaen sekaan tarttuvia pop-melodioita, jotka ovat siellä pinnan alla, mutta vaikuttavat yhtäkaikki. Intron perään iskeytyvä Everything Affects Everything on sen kalibeerin tieaura, että jos siihen huomaa tykästyvänsä, on loppulevykin varmasti mieleen. Ja jos ryhmän action/punk-rock ei satu kiinnostamaan, niin aina voi vaihtaa maisemaa, unohtaa ulkomaailman olemassaolon ja kuunnella vaikka iskelmäradiota. Mätke on siis kovaa, mutta kun mukaan on punottu tarttuvuutta purevat biisit mukavasti, mistä kiitoksen ansaitsevat materiaalin lisäksi sovitukset. Jopa reilun puolentoista minuutin mittainen Pinball Machine napsaisee kiinni, eikä joukosta löydy suoranaista täytettä, vaikka puolenvälin kohdilla pientä uupumusta onkin havaittavissa.
Back Home rokkailee aikuisemmin, mutta jopa nämä D-A-D-hetket ovat osa suurempaa kuvaa, jossa kulunut aika on yksi merkittävä pelaaja. Rokimmin runttaava Fallen rikkoo sopivassa määrin kaavoja, jolloin ympärilläkin olevat biisit iskevät napakammin ja mitä Have to Believen koskettimiin tulee, niin Janne Tolsa on kyllä vierailija paikallaan. Varsinaisen levyn päättäjäksi sijoitettu Start the Fight on myös sen kokoluokan vasaranisku, että suorastaan harmittaa, kun bonusbiisit tulevat ja sotkevat täydellisen päätöksen.
Maailman rata on viime aikoina vaikuttanut taas synkemmältä, mikä kuuluu albumin teksteissä. Epätoivo, epätasa-arvo, epäinhimillisyys… varjot nousevat nurkista ja ns. normaali elämämme se vain jatkuu. Paljon on sanottavaa, mutta HLVSC ei sorru saarnaamiseen, vaan uskoo enemmänkin tarkan havainnoinnin ja sopivan (sekä joskus sopivasti epäsoivan) kärjistämisen voimaan. Ja silloinhan se viesti välittyy tehokkaimmin, etenkin näin vaalien alla.
Vuonna 2005 ensilevynsä julkaissut suomalainen punkrock-yhtye, joka ei peittele Social Distortionin kaltaisten idoliensa vaikutusta soundiinsa. Tunnusmerkkejä ovat perusvarmat ja iskevät kertosäkeet sekä Hentun käheä lauluääni.
Linkki:
facebook.com/HastaLaVistaSocialClub
(Päivitetty 27.3.2017)