Julkaistu: 25.08.2016
Arvostelija: Mika Roth
Dead Oceans
Illinoisin Rockfordista, Yhdysvalloista, kotoisin oleva Ryley Walker on kiireinen mies. Viiden vuoden mittaisen julkaisuhistoriansa aikana herra on pyöräyttänyt kolme EP-levyä sekä neljä pitkäsoittoa, joten artistia ei vaivaa ainakaan minkäänlaiset luovuuden portit. Runsaan materiaalin kohdalla voisi tosin suosia tiiviimpää suodatinta ja/tai harkitumpaa julkaisupolitiikkaa, sillä neljättäkään albumia on vaikea kutsua laadultaan tasaiseksi.
Kaikki alkaa loistavasti, The Halfwit in Menn käynnistäessä reippaasti kiekon. Biisin nokkeluus ja tarttuvuus luovat lupauksia uuden ajan Beckistä, mutta nämä korkeat sfäärit lähtevät nopeasti rapisemaan kohti lattiaa. A Choir Apart on askel sivuun, jonka voisi vielä antaa anteeksi, elleivät seuraavat kolmetoista (!) minuuttia kuluisi Funny Thing She Saidin ja Sullen Mindin kaltaisten turhuuksien parissa. Pariminuuttinen I Will Ask You Twice antaa uutta sentään lisähappea ponnisteluun ja The Roundabout olisi voinut puhjeta todelliseen kukkaan uuden sovituksen kautta, mutta yli kahdeksaan minuuttiin venytetty päätösraita Age Told Tale on se viimeinen naula arkkuun. Raskassoutuinen, päämäärätön ja tuskallisen hidas siivu kun ei vain tunnu loppuvan koskaan. Ja sitä loppua todella kaivataan jo puolivälissä.
Walker osaa säveltää näppäriä paloja ja hän osuu vaistonvaraisen tuntuisesti oikeisiin nuotteihin, mutta vain toisinaan. Nyt pitäisikin löytää jostain tinkimätön tuottaja/manageri/kumppani, joka kertoisi miehelle mitkä osat toimivat ja koska tulisi kiristää rasvoja pois.
Yhdysvaltalainen laulaja-lauluntekijä, jonka 10-luvulla käynnistynyt julkaisutahti on ollut erittäin nopeaa.
Linkki:
ryleywalker.com
(Päivitetty 23.5.2018)