Julkaistu: 10.05.2016
Arvostelija: Mika Roth
Sub Pop
Kyle Craft on kotoisin pienehköstä Shreveportin kaupungista, joka sijaitsee Yhdysvalloissa, Louisianan osavaltion läntisissä osissa. Craft jätti aikoinaan kotikaupunkinsa pölyt taakse ja siirtyi tuon suuren maan toiselle laidalle, tarkemmin sanottuna Oregonin Portlandiin. Mies kuitenkin palasi takaisin entisille kotikonnuilleen tämän debyyttialbumin äänitysten ajaksi, miksauksen tapahtuessa puolestaan uudessa kodissa Portlandissa. Dolls of Highland on siis hetkeksi takaisin ”kotiin” palaavan muusikon levy – kaipuusta, menneisyydestä, toiveista ja peloista kertova kokonaisuus.
Craftin innoittajana on toiminut selvästi 60-luvun loppu ja 70-luvun alku, niin selviä juonteita tuon sekavan aikakauden suurista tekijöistä voi vetää miehen tuotantoon. Avausraita Eye of a Hurricane on kuin glam-kauden David Bowie ja vielä tolkuissaan oleva Syd Barrett tekisivät yhteistyötä jollain Elton Johnin levyllä. Berlin möyrii melankolisessa blues-folk-rockissaan puolestaan kuin Lou Reedin ja Bob Dylanin hybridi, joka on päätynyt Paul McCartneyn tuottamalle levylle.
Näin vahvasti mielikuvia esiin manaavaa musiikkia olisi tietysti helppo hutkia maanrakoon ja syyttää plagioinnista, mutta Dolls of Highlandin tapaus ei ole sittenkään niin yksinkertainen. Vaikka kappaleet ovat enemmän velkaa mestareille kuin olisi sopivaa, on Craft luonut aineksista vahvan ja omanlaisensa albumin. Gloom Girl voi olla suora pastissi Dylanilta, mutta se on erinomainen sellainen, ja mitä sitten jos Black Mary muistuttaa glam-Bowiesta, kun se sattuu muistuttamaan rockin kameleontin onnistuneimmista, upeimmista hetkistä.
60-luvun lopun ja 70-luvun alun tuulia musiikissaan yhdistelevä yhdysvaltalais-artisti.
Linkki:
facebook.com/kylecraftmusic
(Päivitetty 10.5.2016)