Julkaistu: 30.01.2012
Arvostelija: Heikki Väliniemi
Helmi Levyt
Helsinkiin 2009 rantautuneen Balkan-kuumeen hikiset aallot eivät ole ainakaan vielä nostattaneet suurempia myrskyjä Kehä kolmosen ulkopuolella. Tälläkin kokoelmalla edustettu Jaakko Laitinen & Väärä Raha on toki jo maineensa lunastanut kulttibändi useammassa kotimaan kolkassa ja ulkomaan elävistä vaikkapa Gogol Bordellon keikat saavat ihmiset kauempaakin hyppäämään Etelään meneviin juniin. Esimerkiksi Tampereella varsinainen Balkan-villitys on kuitenkin jäänyt muutamaan liveklubiin.
Pääkaupungissa vastaavanlaisia iltoja järjestetään kuitenkin säännöllisesti ja näiden iltamien suosion vanavedessä on maailmalle puskettu kotimaista Balkan-osaamista esittelevä levyllinen. Koska tämän musiikin taitajia ei kasva kotimaan ihan joka niemessä, notkossa tai saarelmassa, mukaan on napattu sangen kirjava otos löyhästi maailmanmusiikki-termin alle koottavissa olevista artisteista. Tämä on oikea ratkaisu, sillä supisuomalaisilla orkestereilla on hyvästä menosta huolimatta pieni slaavikäsijarru päällä.
Näinpä The Bad Ass Brass Band, Liljan Loisto, Alamaailman vasarat, Paleface, Jätkäjätkät ja kumppanit ovat saaneet seurakseen esimerkiksi pohjoisintialaista bhangraa suomeksi esittävän Shavan ja Afrocolan Senegal-Serbia-Suomi-iskelmä-hybridin. Perinteikästä osastoa edustaa muun muassa Hortto Kaalo, jonka aikaisemmin julkaisematon, huikea versio Mustalaiseks olen syntynyt -traditionaalista on suurin piirtein parasta mitä tällä kovatasoisella kokoelmalla on annettavanaan.
Sen sijaan Freilach mit Kneidlachin instrumentaaliklezmer, Transkaakon omaperäinen mutta jäyhän suomalainen lähestymistapa tai DJ Emilin konebiitillä jytkytetty Markku Lepistön komea harmonikkataide eivät oikein istu levyn otsikon alle. Sillä kuten Arttu Tolonen albumin englanninkielisissä kansiteksteissä Balkan-musiikin kiteyttää: vapauta perseesi, niin mielesi seuraa perässä.
Kokoelmia koti-Suomesta ja suuresta maailmasta.