Julkaistu: 17.08.2011
Arvostelija: Tuomas Tiainen
Soliti Music
Tämän täytyy olla ruutupaitaisen musiikkikriitikon märkä uni: Nick Trianin levymerkki Soliti julkaisee levyn, jolla Astrid Swan versioi Pavementiä. Suluissa oleva otsikon osa ”(Pavement for Girls)” viittaa suoraan siihen, minkä aika moni on sanonut ääneenkin: 1990-luvulla
laiskanlaisesti kulkevan mutta sisällöllisesti rikkaan indierockin kiteyttänyt yhtye vetosi enemmän poikiin kuin tyttöihin. Voisi melkein sanoa, ettei tätä Stephen Malkmusin luotsaamaa yhtyettä tiedä, ellei ole jonkinasteinen musiikkinörtti – ja musiikkinörtit ovat (valitettavan) usein miespuolisia. Siksi on hienoa, että Astrid Swan rikkoo rajoja ja luutuneita käsityksiä.
Kokonaan lainamateriaalista koostetut levyt, erityisesti ne, joilla versioidaan yhden ja saman esittäjän tuotoksia, ovat useimmiten tuomittuja epäonnistumaan tai muuten vain vaivaannuttavia. Swan osoittaa, että toisinkin voi tehdä.
Vaikka kyse on cover-levystä, tuntuu Hits ennen kaikkea versioijan omalta levyltä. Sitä se käytännössä onkin, Swan on nimittäin sovittanut, soittanut, tuottanut ja miksannut materiaalin itse.
Yhdeksän kappaletta sisältävä levy on pituutensa ja sisältönsä puolesta tasapainossa. Kokonaisuus on rauhallinen. Pavement soitti kitaramusiikkia, mutta Swan käyttää kuusikielistä vain harvoin mausteena. Pääasialliset
rakennusainekset ovat piano, syntetisaattorit ja rumpukoneet, ja nekin tuntuvat olevan lähestulkoon sivuosissa. Estradin tähti on Swan itse, ja kaiken takana
ovat Malkmusin kirjoittamat hienot sävellykset.
Näistä aineksista saadaan tukku hienoja hetkiä. Oiva esimerkki hyvän reseptin oikeasta soveltamisesta on levyn päättävä biisikaksikko Grounded–Here. Väittäisin, että etenkin jälkimmäisellä tavoitetaan jotain olennaista niin Pavementistä ja Swanista kuin lainakappaleiden tekemisestäkin. Pavement on saanut arvoisensa käsittelyn.
Myös Treeballin naisäänenä toimiva kotimainen laulaja-lauluntekijä kulkee soolollaan niin kohtalokkaiden pianoballadien kuin kepeämmänkin sensuellin popin parissa. Vuoden 2008 kakkosalbumillaan Spartan Picnic Astrid lisäsi vauhtia ja ulotti tunneilmaisua kauemmas ääripäihin. Kolmas levy Better Than Wages oli taas ulottuvampi bändilevy The Drunk Lovers-yhtyeen kanssa.
Vuonna 2011 Swan julkaisi albumillisen Pavement-covereita, joissa alkujaan kitaravetoiset biisit olivat muuntuneet rauhallisemmiksi, kosketivetoisemmiksi kappaleiksi. Samoilla seestyneimmillä linjoilla jatkoivat myös vuoden 2013 Astrid4 ja vuoden 2017 From the Bed and Beyond -albumit, joilla Swanin soundi kehittyi uusiin suuntiin. 20-luvulla Swan jatkaa yhä musiikin luomista, vaikka vakava sairaus on jatkuvana uhkana ja syksyn 2021 D/other oli jälleen yksi palanen lisää alati rikastuvassa kokonaisuudessa.
Linkki:
The Drunk Lovers desibeli.netissä
astridswan.blogspot.fi
(Päivitetty 7.10.2021)