Julkaistu: 13.12.2010
Arvostelija: Otto Suuronen
Cymbidium Records
Sustainable Sounds -nimeä kantava kokoelmalevy tarjoilee 11 kappaleen verran tuoretta suomalaista underground-musiikkia elektronisesta popista mustaan rytmimusiikkiin nojaavaan grooveen sekä downtempo-tunnelmointiin. Katu-uskottavan paketin lähtökohtana on ollut musiikin ja designin yhteistyö, jonka kautta on pyritty luomaan uusi, kestävän kehityksen periaatteita noudattava konsepti. Tänä digitaalisen musiikin ja kertakäyttöisen viihteen aikakaudella Cymbidium Recordsin julkaisema levy ui vastavirtaan siten, että kompilaation viehättävät kannet on tehty komeasti kierrätetystä nahasta, eikä levyä tulla julkaisemaan digitaalisena versiona lainkaan.
Kompilaatiolevyn lähtökohdat ovat siis hyvät ja mikä olennaisinta, myös sisältö on laadukas. Vaikka albumin sisällön yhteneväisyydessä onkin hitusen puutteita, on kokoelmalla useita ensiluokkaisia klubi-hittejä. Levyn starttaava Calmenin What What nojaa kasarisynabasson mahtiin ja on kaikessa retrohenkisyydessään täysin vastustamaton. Tyylillisesti kauaksi ei jää myöskään Mad Max Mattel, joka onnistuu luomaan tarttuvuuden varhaisiin synasoundeihin nojaten. Toisenlaisen tyylin pariin kuulijat johtaa Hanna Tuomelan Blind ja Jannan Top of the Stairs, joista ensimmäinen yhdistää viehättävästi soul-ääntä kevyesti vyöryviin konesoundeihin ja jälkimmäinen hyvin tuotettua groovea hennolla discolla höystettynä. Levyn komein hetki on kuitenkin Helsinki 78-82 -yhtyeen italodiscobiitillä eteenpäin pumppaava instant-hitti Cruising, jonka soisi soivan jokaisella itseään kunnioittavalla tanssiklubilla tästedes. Kokooman loppupuolelta mieleenpainuva on myös Palms on Hips, jonka tummasävyinen konerytmiikka muistuttaa ekstaasitripille karannutta alkuaikojen Kemopetrolia. Kokonaisuudessa ainoastaan Katyayani tuntuu olevan kummallisella tavalla vähän väärässä paikassa.
Suomalaisen elektronisen musiikin tulevaisuudesta ei tarvitse olla huolissaan. Aatteet ja taiteellinen laatu kulkevat hyvin käsi kädessä. Helposti lähestyttävää poppia ei vieroksuta, mutta toisaalta myös kokeelliset rytmit ja menneiden vuosikymmenien soundit ovat sulautuneet luonnolliseksi osaksi tämän hetken musiikillista äänimaisemaa.
Kokoelmia koti-Suomesta ja suuresta maailmasta.