Julkaistu: 02.01.2010
Arvostelija: Antti Hurskainen
Omakustanne
Nancya on kutsuttu Jyväskylän Lapkoksi. Ensisilmäyksellä vertailu tuntuu oikeutetulta erityisesti solistin tunteellisen fraseerauksen puolesta, mutta pieni paneutuminen Nancyn tekemiseen osoittaa bändin kulkevan pääasiassa omillaan. Lou Reedin legendaarista melukokeilua otsikollaan sivuava Metal Machine Thunder pitää sisällään viiden biisin mittaansa nähden paljon informaatiota. Monipolviset kappalerakenteet yhdistettynä kirkkaisiin melodiaryöppyihin asettavat Nancyn 2000-luvun uusprogen jatkumoon. Musen ja The Mars Voltan kaltaisten yhtyeiden vaikutus on kuultavissa - hyvässä ja pahassa.
Vaikka moderni koukeroinen ilmaisu usein onkin ennalta-arvattavaa, onnistuu Nancy myös rakentamaan yllätyksiä. Esimerkiksi Für Elisen (kyseessä ei ole Beethoven-cover) säkeistöstä siirrytään kirurgisen tarkkaan heavydemppaukseen mukavan röyhkeästi. Osaamisen ja näkemyksen jaksot jäävät silti etenkin EP:n alkupuolella harmillisen lyhyiksi. Hyviä ideoita on, mutta niitä käsitellään tuhlaillen. Prometheuksen, tulen tuojan, kautta kerrottuja kryptisiä tekstejä olisi voinut nostaa rohkeammin pintaan, sillä nyt ne katoilevat liian aroiksi voihkaisuiksi soitinten massaan.
Parhaiten Nancyn kokeellisen synkistelyn potentiaali toteutuu päätöskappaleessa The Illusionist. Pahaenteinen synateema kasvaa tyylillä muutaman mutkan kautta voimariffittelyyn, eikä kappaleen yli kuuden minuutin kesto tunnu lainkaan liioitellulta. Siinä missä Nancy heikoimmillaan kuulostaakin hiukan elähtäneeltä, osoittaa The Illusionistin kaltainen täysosuma kolmikon pystyvän luomaan oikeasti ajatonta ja lumoavaa vaihtoehtorockia.
2000-luvun tyyliin haasteellista ja laajakaarista, progen, stadion-popin ja syntetisointimaailmojen kautta ammentavaa rockia soittava kvartetti Jyväskylästä.
Linkki:
facebook.com/portraitofnancy
(Päivitetty 1.10.2014)
Kommenttien keskiarvo: