Julkaistu: 19.02.2003
Arvostelija: Jari Jokirinne
Glitterhouse
Itäsaksalaista syntyperää oleva, mutta lähes koko ikänsä Yhdysvalloissa viettänyt Rainer Jaromir Ptacek kuoli aivokasvaimen aiheuttamiin komplikaatioihin marraskuun 12. päivänä vuonna 1997. Muutama viikko ennen kuolemaansa Rainer sulkeutui studioonsa nauhoittamaan pitkäsoittoa, selkeän tietoisena vääjäämättömästä kohtalostaan. Näiden muutaman päivän aikana syntyi The Farm, kokoelma lauluja, joista kuoleman läsnäolon voi kirjaimellisesti aistia. The Farm ei kuitenkaan ryve itsesäälissä, vaan levyn yleistunnelma on pikemminkin toiveikas – aivan kuin hän tietäisi sen että kuolemasta huolimatta laulut elävät ikuisesti.
Rainer Ptacekin värikkäästä työhistoriasta löytyvät mm. nimet Giant Sand, Robert Plant ja Billy Gibbons, joista suhde varsinkin ensiksi mainittuun muodostui miehen uran kannalta elintärkeäksi. Giant Sandin nokkamiehestä Howe Gelbistä tuli Rainerille paitsi läheinen ystävä, myös musiikillinen hengenheimolainen ja lopulta tuottaja, jonka kädenjälki kuuluu The Farmillakin vahvana. Perinteisestä tuottamisesta ei tässä tapauksessa voitane puhua, sillä näissä sessioissa Gelbin tehtävänä on lähinnä ollut painaa rec-nappula pohjaan ja antaa nauhan pyöriä. Matskua The Farmille on siunaantunut 71 minuutin verran, joista suuri osa on raakilemaisia hahmotelmia ja instrumentaalijammailuja, mutta ymmärrettävistä syistä ne kaikki on levylle kuitenkin mahdutettu. Se korostaa entisestään levyn dokumentaarista luonnetta.
Jos moderni roots-musiikki tai räkäisillä soundeilla soitettu americana kiinnostaa edes etäisesti, kannattaa Rainerin musiikillinen testamentti The Farm kuunnella ajatuksen kanssa läpi. Näin riipaisevia tarinoita kuulee amerikan joutomailta aivan liian harvoin.