Julkaistu: 14.02.2003
Arvostelija: Mikko T Virtanen
Sire
Vaikka 60-luvun rock-pioneerit ovat vasta lähestymässä uutta vaippaikäänsä,
tulevan rollaattorisukupolven ensimmäinen höperörock-levy on jo valmistunut.
Se on tehnyt Lou Reed ja se on nimeltään on The Raven. Kyseessä on
kaksilevyinen rock'n'roll-musiikaali kauhukirjailija Edgar Allan Poesta.
Rentoa, kuka onkaan viimeksi uskaltanut tehdä ihan rehellisen teemalevyn?
Joku uusprogeyhtye?
Teatraalinen rock ja tuhottoman pitkät konseptilevyt ovat aina esitelleet
rockia älyttömyytensä huipulla. Kaikki alkoi The Beatlesin psykedeelisestä
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Bandista ja hieman myöhemmin The Whon
rock-ooppera Tommyn määrittelemästä suureellisesta rockista. Seurannut
70-luku oli pöhötyylin huippukautta: Elton Johnin Goodbye Yellow
Brick Road turvotti miehen egon nykyiselle tasolleen, Rick Wakemanin Six
Wives of Henry VIII pyllähti pahasti campin puolelle ja The Kinksin
syystäkin vähälle huomiolle jäänyt kaksiosainen Preservation Act oli
silkkaa hulluutta. Turvotus huipentui Pink Floydin vuonna 1979
ilmestyneeseen konseptilevyjen Kuolemantähteen, The Walliin.
Möhkälemäinen The Raven kärsii edellä mainittujen tapaan mammuttitaudista,
ja mielleyhtymältä Spinal Tapiin ei voi välttyä, kun kuuntelee tuota
pöhköyden ilotulitusta: Lou Reed kertoo ihailemastaan kirjailijasta aivan
kuin Tap Stonehengesta ("He'll tell you tales of horror / then he'll play
with your mind / if you haven't heard of him / you must be deaf or blind"),
ja jatsintissuttelu Ornette Colemanin kanssa rinnastuu tietysti Derek
Smallsin Jazz Odysseyhin! Näin herttaista hölmöilyä ei voi olla rakastamatta,
sillä sympaattinen Lou Reed hoitaa homman kotiin suurella sydämellä ja
silkalla vilpittömyydellä.
Lou Reed oli 60-luvulla yksi rockin tärkeimmistä suunnannäyttäjistä.
Velvet Undergroundinsa kanssa Reed vei rockin autotalleihin osoittamalla,
että kuka tahansa voi perustaa bändin. 70-luvun soololevyilleen mies
tuli tehneeksi nipun nykyisiä ikivihreitä. Vanhemmiten mies on
ymmärrettävästi ollut vähemmän ihmeellinen, mutta The Raven osoittaa
silti omalla tavallaan, että jokainen voi tehdä postmodernin
rock'n'roll-musikaalin, jos vain haluaa.
Monenkirjavat vierailijat tekevät The Ravenista melkoisen sekahedelmäsopan.
Omilla urillaankin rockin rajoja koetelleet Laurie Anderson ja David Bowie
sopivat itsestäänselvästi Reedin seuraan ja tukevat levyn kerrontaa hyvin.
Taiteellisesti ansiokkainta antia tarjoavat ammattinäyttelijät Willem
Dafoe ja Steve Buscemi. He lausuvat Poeta jo niin taidokkaasti, että
Reedin keuhkotautinen rock'n'roll alkaa tuntua heidän panokseensa
verrattuna puuhastelulta. Eittämättä The Ravenin musiikki vaatisi
seurakseen teatteriohjaaja Robert Wilsonin POE-Try -produktion, jota
varten Reed alkujaan The Ravenin musiikkia laati.
Yhtä kaikki, nykypäivän kyynisen kertakäyttökulttuurin keskellä The
Raven on mitä virkistävin poikkeus. Levy on itsestäänselvästi tuhoon
tuomittu, eikä maailmassa ole sellaista liisteriä, joka saisi sen
pysymään kasassa. The Raven muistuttaa omintakeisuudellaan kuitenkin
siitä, kuinka luova ja ennakkoluuloton taitelija Lou Reed on. Ja
tietäähän äijä, missä mennään: "The only thing constantly changing is
change / The living only become dead / Your hair falling out, your liver
swelled up / Your teeth rot your gums and your chin". Aamen.
New Yorkin Brooklynissä vuonna 1942 nimellä Lewis Allen Reed syntynyt rock-legenda. Muistetaan yhdessä John Calen kanssa perustamansa The Velvet Undergroundin ohella myös mittavasta soolourastaan.
Linkki:
Lou Reed & Metallica desibeli.netissä
loureed.com
(Päivitetty 27.8.2016)